5. ÜNİTE: HİNT VE ÇİN DİNLERİ

Bu ünitenin odak noktasını Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm ve Taoizm oluşturmaktadır. İlgili ünitede bu dinlerin ortaya çıkış süreci ve yayıldığı bölgelerden bahsedilir. Dinlerin inanç ve ahlak esasları, ritüelleri, sembolleri, kutsal metinleri ve mekânları nesnel ve betimleyici bir yaklaşımla ele alınır. Öğrencilerin Hint ve Çin dinlerinin özelliklerini sınıflandırarak özetleyebilmesi amaçlanır.
Ders Saati
10
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.3. Özetleme

Eğilimler

E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Coğrafya, Tarih
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.12.5.1. Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin tarihini ve temel özelliklerini özetleyebilme
a) Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin tarihi ve temel özellikleri ile ilgili çözümleme yapar.
b) Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin tarihi ve temel özellikleri ile ilgili sınıflandırma yapar.
c) Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin tarihi ve temel özelliklerini açıklar.

İçerik Çerçevesi

Hinduizm
Budizm
Sihizm
Konfüçyanizm
Taoizm

Anahtar Kavramlar

guru, karma, kast, nirvana, pagoda, reenkarnasyon, tenasüh, tien, ying-yang, yoga

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; çalışma yaprağı, öz değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Hint ve Çin dinleri ile ilgili (ritüeller, kutsal mekân ve semboller) bilgi grafiği hazırlama, performans görevi verilebilir. Bu performans görevi “ritüeller, kutsal mekân ve sembollerle ilgili bilgi toplama, bilgileri sınıflandırma, görsel kullanma, tasarım yapma” ölçütlerine göre
dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Sonuç değerlendirmede performans görevleri kullanılabileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin dünya genelinde farklı dinlerin var olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Hint ve Çin dinlerinden hangilerini biliyorsunuz?” sorusuyla hazır bulunuşlukları kontrol edilir.

Köprü Kurma

Hint ve Çin dinlerinin dağılımı ile ilgili bir harita gösterilerek öğrencilere bu dinlerin yaygın olarak yaşandığı yerler hakkında bilgilendirme yapılır. Böylelikle öğrencilerin tarih ve coğrafya dersinde öğrendikleriyle köprü kurması sağlanır.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.12.5.1
Öğrencilere Hinduizm’in uzun bir tarihî süreç içerisinde, farklı inanç ve kültürlerin birleşmesi neticesinde oluştuğu ifade edilir. Hinduizm’in tarihsel gelişimi ve dağılımı ile ilgili bir harita gösterilerek öğrencilere bu dinin yaygın olarak yaşandığı yerler hakkında bilgi verilir. Öğrencilere kast, karma- tenasüh, reenkarnasyon, nirvana ve yoga gibi kavramlar hakkında neler bildikleri sorulur (E3.8). Öğrencilerden alınan cevaplar çerçevesinde konuyla ilgili bilgi verilir. Öğrenciler Hinduizm’in inanç ve ritüellerine ilişkin çözümleme yapar. Bu süreçte yapılandırılmış grid kullanılabilir. Özellikle kast sisteminin toplumsal yapıyı nasıl etkilediğini yorumlamaları; Hinduizm’de karma-tenasüh anlayışı ile tek tanrılı dinlerdeki ahiret inancını karşılaştırmaları istenir (SDB2.3). Öğrenciler, Hinduizm’in kutsalmetinlerini, mekânlarını, ritüellerini ve sembollerini sınıflandırır (OB1, OB4). Bu sınıflandırmanın anlam çözümleme tablosu üzerinde gösterilmesi istenebilir. Öğrenciler Hinduizm’in tarihini ve temel özelliklerini açıklar (OB5).

Budizm’in tarihçesi ve özellikleri hakkında genel bilgi verilir. Öğrencilere “Budizm’in kurucusu kimdir, Budizm ne zaman ve nasıl ortaya çıkmıştır?” soruları sorulur ve öğrencilerden alınan cevaplar değerlendirilerek konu anlatılır. Öğrencilere Budizm’le ilgili Tripitika, sekiz dilimli yol, dört yüce hakikat, pagoda gibi kavramlar hakkında bilgi verilir. Öğrenciler bu kavramlar bağlamında Budizm’in inanç, ibadet, ahlak ilkeleri ve kutsal kitap anlayışına ilişkin çözümleme yapar. Bu süreçte yapılandırılmış grid kullanılabilir. Verilen bu bilgiler çerçevesinde öğrenciler Budizm’in inanç, ibadet ve ahlak ilkelerini; kutsal metinlerini, mekânlarını, ritüellerini ve sembollerini sınıflandırır (OB1, OB4). Bu süreçte zihin haritası tekniği kullanılabilir. Öğrenciler Budizm’in tarihini ve temel özelliklerini açıklar (OB5).

Sihizm’in tarihçesi ve özellikleri hakkında genel bilgi verilir. Öğrencilere “Sihizm’in kurucusu kimdir, Sihizm ne zaman ve nasıl ortaya çıkmıştır?” soruları sorulur ve öğrencilerden alınan cevaplar değerlendirilerek konu anlatılır. Öğrencilere Sihizm’le ilgili guru, karma,
tenasüh, kakkas (5 K), khalsa teşkilatı gibi kavramlar hakkında bilgi verilir. Öğrenciler bu kavramlar bağlamında Sihizm’in inanç esasları ve ahlak ilkelerine ilişkin çözümleme yapar. Bu süreçte yapılandırılmış grid kullanılabilir. Verilen bilgiler çerçevesinde öğrenciler, Sihizm’in kutsal metinlerini, mekânlarını, ritüellerini ve sembollerini sınıflandırır (OB1, OB4). Öğrenciler “beş hırsız” (kibir, öfke, hırs, tutku ve şehvet) “beş silah” (kanaat, hayırseverlik, şefkat, iyi davranış, alçak gönüllülük) anlayışını açıklar. Bu süreçte kavram haritaları kullanılabilir. Öğrenciler Sihizm’in tarihini ve temel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder (OB5).

Konfüçyanizm’in tarihçesi ve özellikleri hakkında genel bilgi verilir. Öğrencilere “Konfüçyanizm’in kurucusu kimdir, Konfüçyanizm ne zaman ve nasıl ortaya çıkmıştır?” soruları sorulur ve öğrencilerden alınan cevaplar değerlendirilerek konu anlatılır. Öğrencilere Konfüçyanizm’le ilgili tien, şangti, junzi gibi kavramlar hakkında bilgi verilir. Öğrenciler bu kavramlar bağlamında Konfüçyanizm’in inanç esasları ve ahlak ilkelerine ilişkin çözümleme yapar. Bu süreçte yapılandırılmış grid kullanılabilir. Verilen bu bilgiler çerçevesinde öğrenciler Konfüçyanizm’in inanç, ibadet ve ahlak ilkelerini; kutsal metinlerini, mekânlarını, ritüellerini ve sembollerini sınıflandırır (OB1, OB4). Öğrenciler “beş erdem”, “beş insani ilişki” gibi ahlak esaslarını açıklar. Bu süreçte anlam çözümleme tablosu kullanılabilir. Öğrenciler Konfüçyanizm’in tarihini ve temel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder (OB5).

Taoizm’in tarihçesi ve özellikleri hakkında genel bilgi verilir. Öğrencilere “Taoizm’in kurucusu kimdir, Taoizm ne zaman ve nasıl ortaya çıkmıştır?” soruları sorulur ve öğrencilerden alınan cevaplar değerlendirilerek konu anlatılır. Öğrencilere Taoizm’le ilgili tao, yin-yang ve wue-wei kavramları hakkında bilgi verilir. Öğrenciler, verilen bu bilgiler çerçevesinde Taoizm’in inanç, ibadet ve ahlak ilkelerini çözümleme yapar. Bu süreçte yapılandırılmış grid kullanılabilir. Verilen bilgiler doğrultusunda öğrenciler Taoizm’in kutsal metinlerini, mekânlarını, ritüellerini ve sembollerini sınıflandırır (OB1, OB4). Öğrenciler Taoizm’de “üç insani özellik” anlayışını açıklar. Bu süreçte zihin haritası kullanılabilir. Öğrenciler Taoizm’in tarihini ve temel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder (OB5).

Öğrenciler tartışarak farklı fikirlere ve inançlara saygı duymanın önemini fark eder (D14.4). Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin tarihini ve temel özelliklerini ile ilgili açık uçlu sorular, kısa cevaplı sorular, doğru yanlış soruları ve eşleştirme soru türlerinden oluşturulan çalışma yaprağı kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm, Taoizm dinlerinin inanç ve ahlak esasları, kutsal metinleri, mekânları, ritüelleri ve sembolleri ile ilgili karşılaştırmalı bir tablo hazırlamaları istenebilir.

Destekleme

Farklı dinlerin temel kavramları ve öğretilerini açıklayan görsel ve işitsel materyaller kullanarak Hinduizm, Budizm, Sihizm, Konfüçyanizm ve Taoizm hakkında temel bilgileri erişilebilir kılarak bu bilgiler öğrencilere sunulabilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.