5. ÜNİTE: YAHUDİLİK VE HRİSTİYANLIK

Bu ünitenin odak noktasını Yahudilik ve Hristiyanlık oluşturmaktadır. İlgili ünitede öğrencilerin Yahudilik ve Hristiyanlık dinlerinin tarihî sürecini özetleyebilmeleri amaçlanır. Anlatımda nesnel ve tasvirci (betimleyici) bir yöntem benimsenir, dinlerin kendi kavramları ve epistemolojik kabulleriyle tanıtılmasına özen gösterilir. Yahudilik ve Hristiyanlık; tarihçeleri, inanç esasları, ibadetleri, sembolleri, kutsal kitapları bakımından ele alınır ve bu dinlerin bazı mezheplerine yer verilir.
Ders Saati
10
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.3. Özetleme

Eğilimler

E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.3. Sosyal Farkındalık 

Değerler

D5. Duyarlılık, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB5. Kültür Okuryazarlığı 

Disiplinler Arası İlişkiler
Tarih, Coğrafya
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.11.5.1. Yahudilik ve Hristiyanlık dinlerinin tarihini ve temel özelliklerini özetleyebilme
a) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihi ve temel özellikleriyle ilgili çözümleme yapar.
b) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihi ve temel özellikleriyle ilgili sınıflandırma yapar.
c) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihini ve temel özelliklerini açıklar.

İçerik Çerçevesi

Yahudilik
Hristiyanlık

Anahtar Kavramlar

Ahd-i Atik, Ahd-i Cedit, Elohim, haç, havra, İncil, katedral, kilise, Kitab-ı Mukaddes, Musevi, ritüel, sakrament, sinagog,  şapel, Tanah, teslis, Tevrat, vaftiz, Yahve 

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; çalışma yaprağı, öz değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

Yahudilik ve Hristiyanlık ritüelleri, kutsal mekân ve sembolleriyle ilgili bir sunu hazırlama, performans görevi verilebilir. Bu performans görevi “kavram ve ritüelleri tespit etme, kutsal mekân ve sembollerle ilgili bilgi toplama, bilgileri  sınıflandırma, ilgili bölümlere görsel ekleme, hazırlanan içeriği sunma ve zamanı verimli kullanma” ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Sonuç değerlendirmede performans görevleri kullanılabileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Yahudilik ve Hristiyanlık ile bu dinlerin kutsal kitapları ve bazı sembolleri hakkında bilgi sahibi oldukları  kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Yahudilik ve Hristiyanlık hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu sorularak öğrencilerin ön bilgileri kontrol edilir.

Köprü Kurma

Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihsel gelişimi ve dağılımı ile ilgili bir harita gösterilerek öğrencilere bu dinlerin yaygın olarak yaşandığı yerler hakkında bilgilendirme yapılır. Böylelikle öğrencilerin tarih ve coğrafya dersinde öğrendikleriyle köprü  kurması sağlanır. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.11.5.1
Yahudiliğin tarihçesine; Elohim, Yahve, İbrani, İsrail, Yahudi ve Musevi kavramlarına değinilir. Öğrencilerin Yahudilik hakkında neler bildikleri beyin fırtınası tekniğiyle tespit edilebilir. Alınan cevaplardan hareketle öğretmen rehberliğinde inanç  esasları, ritüelleri, sembolleri, kutsal mekânları, kitap ve peygamber anlayışlarına yer verilir (OB5, SDB2.3). Öğrenciler Yahudiliğin tarihine ve kavramlarına ilişkin çözümleme yapar. Yahudi mezheplerine yer verilir ve siyonizm konusuna  değinilir (E3.10). Kitab-ı Mukaddes, Tanah, Tevrat, sinagog, havra kavramları çerçevesinde öğrencilerin Yahudilik tarihi ve kavramları arasında sınıflandırma yapması ve açıklaması sağlanır (E3.7). Bu süreçte zihin haritaları ve yapılandırılmış  grid kullanılabilir. Öğrenci yaşadığı toplumda insanların farklı kültür ve inançlara sahip olabileceğini fark ederek çevresindekilere saygılı ve duyarlı olur (D5.3,D14.4). Bu değerlerin kazandırılmasında tartışma tekniğinden yararlanılabilir.  Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında eşleştirme, boşluk doldurma ve kısa cevaplı ve açık uçlu sorulardan oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir. 

Hristiyanlığın tarihçesine; inanç esaslarına, ritüellerine, sembollerine ve kutsal mekânlarına değinilir. Öğrencilerin Hristiyanlık hakkında neler bildikleri beyin fırtınası tekniğiyle tespit edilebilir. Alınan cevaplardan hareketle öğretmen  rehberliğinde Hristiyanlığın kurumsallaşmasında ve inanç esaslarının oluşmasında Pavlus’un rolüne, Hristiyanların vahiy ve peygamberlik anlayışına yer verilir (OB5, SDB2.3). Öğrenciler Hristiyanlığın tarihine ve kavramlarına (Kitab-ı  Mukaddes, Ahd-i Atik, Ahd-i Cedit, İncil, teslis, haç, kilise, katedral, şapel, vaftiz, sakrament) ilişkin çözümleme yapar. Katoliklik, Ortodoksluk ve Protestanlık gibi Hristiyan mezheplerinden ve evanjelik akımlardan kısaca bahsedilir (E3.10). Bu  çerçevede öğrencilerin Hristiyanlık tarihi ve kavramları arasında sınıflandırma yapması ve öğrendiklerini açıklaması sağlanır (E3.7). Bu süreçte zihin haritaları ve yapılandırılmış grid kullanılabilir. Öğrenci yaşadığı toplumda insanların farklı  kültür ve inançlara sahip olabileceğini fark ederek çevresindekilere saygılı ve duyarlı olur (D5.3,D14.4). Bu değerlerin kazandırılmasında tartışma tekniğinden yararlanılabilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında eşleştirme, boşluk  doldurma ve kısa cevaplı ve açık uçlu sorulardan oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin ilgi alanlarına göre farklı ürünler oluşturmalarına (afiş, duvar gazetesi, rapor, vb.) fırsat verilebilir. 

Türkiye’de yer alan dinî gruplardan Musevi Hahambaşılığına ve Ermeni, Süryani, Ortodoks kiliselerine dair araştırma  yapmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımlarını artırmak için gerekli araç gereçler hazırlanır ve ortam düzenlemesi yapılır. Öğrenciler dijital içerik (sesli metin, video vb.), soru cevap etkinlikleri ile desteklenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.