5. ÜNİTE: YAHUDİLİK VE HRİSTİYANLIK
-
KB2.3. Özetleme
E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D5. Duyarlılık, D14. Saygı
OB5. Kültür Okuryazarlığı
DKAB.11.5.1. Yahudilik ve Hristiyanlık dinlerinin tarihini ve temel özelliklerini özetleyebilme
a) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihi ve temel özellikleriyle ilgili çözümleme yapar.
b) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihi ve temel özellikleriyle ilgili sınıflandırma yapar.
c) Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihini ve temel özelliklerini açıklar.
Yahudilik
Hristiyanlık
Ahd-i Atik, Ahd-i Cedit, Elohim, haç, havra, İncil, katedral, kilise, Kitab-ı Mukaddes, Musevi, ritüel, sakrament, sinagog, şapel, Tanah, teslis, Tevrat, vaftiz, Yahve
Öğrenme çıktıları; çalışma yaprağı, öz değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Yahudilik ve Hristiyanlık ritüelleri, kutsal mekân ve sembolleriyle ilgili bir sunu hazırlama, performans görevi verilebilir. Bu performans görevi “kavram ve ritüelleri tespit etme, kutsal mekân ve sembollerle ilgili bilgi toplama, bilgileri sınıflandırma, ilgili bölümlere görsel ekleme, hazırlanan içeriği sunma ve zamanı verimli kullanma” ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Sonuç değerlendirmede performans görevleri kullanılabileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.
Öğrencilerin Yahudilik ve Hristiyanlık ile bu dinlerin kutsal kitapları ve bazı sembolleri hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilere “Yahudilik ve Hristiyanlık hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu sorularak öğrencilerin ön bilgileri kontrol edilir.
Yahudilik ve Hristiyanlığın tarihsel gelişimi ve dağılımı ile ilgili bir harita gösterilerek öğrencilere bu dinlerin yaygın olarak yaşandığı yerler hakkında bilgilendirme yapılır. Böylelikle öğrencilerin tarih ve coğrafya dersinde öğrendikleriyle köprü kurması sağlanır.
DKAB.11.5.1
Yahudiliğin tarihçesine; Elohim, Yahve, İbrani, İsrail, Yahudi ve Musevi kavramlarına değinilir. Öğrencilerin Yahudilik hakkında neler bildikleri beyin fırtınası tekniğiyle tespit edilebilir. Alınan cevaplardan hareketle öğretmen rehberliğinde inanç esasları, ritüelleri, sembolleri, kutsal mekânları, kitap ve peygamber anlayışlarına yer verilir (OB5, SDB2.3). Öğrenciler Yahudiliğin tarihine ve kavramlarına ilişkin çözümleme yapar. Yahudi mezheplerine yer verilir ve siyonizm konusuna değinilir (E3.10). Kitab-ı Mukaddes, Tanah, Tevrat, sinagog, havra kavramları çerçevesinde öğrencilerin Yahudilik tarihi ve kavramları arasında sınıflandırma yapması ve açıklaması sağlanır (E3.7). Bu süreçte zihin haritaları ve yapılandırılmış grid kullanılabilir. Öğrenci yaşadığı toplumda insanların farklı kültür ve inançlara sahip olabileceğini fark ederek çevresindekilere saygılı ve duyarlı olur (D5.3,D14.4). Bu değerlerin kazandırılmasında tartışma tekniğinden yararlanılabilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında eşleştirme, boşluk doldurma ve kısa cevaplı ve açık uçlu sorulardan oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.
Hristiyanlığın tarihçesine; inanç esaslarına, ritüellerine, sembollerine ve kutsal mekânlarına değinilir. Öğrencilerin Hristiyanlık hakkında neler bildikleri beyin fırtınası tekniğiyle tespit edilebilir. Alınan cevaplardan hareketle öğretmen rehberliğinde Hristiyanlığın kurumsallaşmasında ve inanç esaslarının oluşmasında Pavlus’un rolüne, Hristiyanların vahiy ve peygamberlik anlayışına yer verilir (OB5, SDB2.3). Öğrenciler Hristiyanlığın tarihine ve kavramlarına (Kitab-ı Mukaddes, Ahd-i Atik, Ahd-i Cedit, İncil, teslis, haç, kilise, katedral, şapel, vaftiz, sakrament) ilişkin çözümleme yapar. Katoliklik, Ortodoksluk ve Protestanlık gibi Hristiyan mezheplerinden ve evanjelik akımlardan kısaca bahsedilir (E3.10). Bu çerçevede öğrencilerin Hristiyanlık tarihi ve kavramları arasında sınıflandırma yapması ve öğrendiklerini açıklaması sağlanır (E3.7). Bu süreçte zihin haritaları ve yapılandırılmış grid kullanılabilir. Öğrenci yaşadığı toplumda insanların farklı kültür ve inançlara sahip olabileceğini fark ederek çevresindekilere saygılı ve duyarlı olur (D5.3,D14.4). Bu değerlerin kazandırılmasında tartışma tekniğinden yararlanılabilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında eşleştirme, boşluk doldurma ve kısa cevaplı ve açık uçlu sorulardan oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.
Öğrencilerin ilgi alanlarına göre farklı ürünler oluşturmalarına (afiş, duvar gazetesi, rapor, vb.) fırsat verilebilir.
Türkiye’de yer alan dinî gruplardan Musevi Hahambaşılığına ve Ermeni, Süryani, Ortodoks kiliselerine dair araştırma yapmaları istenebilir.
Öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımlarını artırmak için gerekli araç gereçler hazırlanır ve ortam düzenlemesi yapılır. Öğrenciler dijital içerik (sesli metin, video vb.), soru cevap etkinlikleri ile desteklenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.