2. ÜNİTE: İSLAM’DA İNANÇ ESASLARI
-
KB2.3. Özetleme, KB2.8. Sorgulama, KB2.15. Yansıtma
E1.1. Merak, E3.4. Gerçeği Arama, E3.7. Sistematik Olma
SDB2.1. İletişim, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D5. Duyarlılık, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık
DKAB.9.2.1. İman ve imanın mahiyetiyle ilgili konuları sorgulayabilme
a) İman ve imanın mahiyetiyle ilgili merak ettiği konuları tanımlar.
b) İman ve imanın mahiyetini anlayabilmek için sorular sorar.
c) İman ve imanın mahiyeti hakkında bilgi toplar.
ç) İman ve imanın mahiyeti hakkında toplanan bilgileri değerlendirir.
d) İman ve imanın mahiyeti hakkında toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapar.
DKAB.9.2.2. İslam’ın iman esaslarını ayet ve hadisler bağlamında özetleyebilme
a) Ayet ve hadislerden hareketle İslam’ın iman esaslarına ilişkin çözümleme yapar.
b) Ayet ve hadislerden hareketle iman esaslarını sınıflandırır.
c) Ayet ve hadislerden hareketle iman esaslarını açıklar.
DKAB.9.2.3. İmanın bireye ve topluma kazandırdıklarını yansıtabilme
a) İmanın bireye ve topluma kazandırdıkları ile ilgili izlenim veya deneyimlerini gözden geçirir.
b) İmanın bireye ve topluma kazandırdıkları ile ilgili izlenim ve deneyimlerine dayalı çıkarımlar yapar.
c) İmanın bireye ve topluma kazandırdıkları ile ilgili ulaştığı çıkarımları değerlendirir.
DKAB.9.2.4. Bakara suresinin 177. ayetindeki mesajları özetleyebilme
a) Ayette verilen mesajlarla ilgili çözümleme yapar.
b) Ayette geçen konuları sınıflandırır.
c) Ayette verilen mesajları açıklar.
İman ve İmanın mahiyeti
İslam’da İman Esasları
İmanın Bireye ve Topluma Kazandırdıkları
Kur’an’dan Mesajlar
ahiret, iman, kutsal kitap, melek, tevhit
Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorular, çıkış kartları, 3-2-1 kartı, kavram haritası, öz değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
İmanla ilgili temel kavramlar, iman esasları, imanın birey ve topluma katkılarıyla ilgili bilgi haritası hazırlama, performans görevi olarak verilebilir. Bu performans görevi, “konu hakkında bilgi toplama, ilişkilendirme, çözümleme, çıkarım yapma ve sunma” ölçütlerine göre dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.
Sonuç değerlendirmede performans görevleri kullanılabileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.
İmanın şartları konusunda öğrencilerin temel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin “İman nedir, imanın şartları nelerdir, imanın bireye ve topluma kazandırdıkları nelerdir?” sorularına verdikleri cevaplara göre ön bilgileri belirlenir. İnsanın duygu, düşünce ve davranışları üzerinde Allah’a (cc), meleklere, kitaplara, peygamberlere, ahirete, kadere ve kazaya inanmanın nasıl ve ne tür etkilerinin olabileceğiyle ilgili bir tartışma ortamı oluşturularak öğrencilerin hazır bulunuşlukları kontrol edilir.
Geçmişteki her toplumun yüce bir varlık inancına sahip olduğuna değinilir. Bu konuyla ilgili belgesellerden çeşitli bölümler izletilerek bütün insanların doğasında inanma duygusunun var olduğuna dikkat çekilebilir. İnancın hayatı anlamlandırmaya katkı sağladığı, huzur ve güven duygusunu geliştirdiği, güzel ahlaka yönlendirdiği örneklerle ele alınarak gerçek hayatla köprü kurulur.
DKAB.9.2.1
İnsanın inanma duygusuna doğuştan sahip olduğu vurgulanır, bu olgu geçmiş toplumlardan verilen örneklerle açıklanır. Öğrenciler imanın mahiyetiyle ilgili merak ettiklerini tanımlar (E1.1). Konuyla ilgili sorular sorar ve bu soruları listeler. Bu süreçte beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. İman kavramı tanımlanarak imanın kalp ile tasdik dil ile ikrar olduğuna değinilir. Öğretmen konuyla ilgili yapılandırılmış bir metni öğrencilerle paylaşır. Bu metinden hareketle öğrenciler, ayet ve hadislerden imanın mahiyetine dair bilgi toplar ve arkadaşlarıyla paylaşır (E3.4, OB1). Öğrenciler bu bilgileri öğretmen rehberliğinde değerlendirir ve değerlendirmelerine dayalı çıkarımlar yapar. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında açık uçlu sorular kullanılabilir.
DKAB.9.2.2
İman esasları ile ilgili ayet ve hadisler öğrencilerle paylaşılır. Öğrenciler tarafından ayet ve hadisler doğrultusunda iman esaslarına ilişkin çözümlemeler yapılır. Bu süreçte bilgi kartları kullanılabilir. Öğrenciler ayet ve hadisleri konularına göre sınıflandırır. Bu aşamada yapılandırılmış grid tekniği kullanılabilir. Öğrencilerin ayet ve hadislerden hareketle sistematik bir bakış açısıyla iman esaslarının ayrılmaz bir bütün olduğunu açıklamalarına imkân tanınır (E3.7). Öğrencilerden iman esaslarıyla ilgili görüş ve yorumlarını birbirleriyle paylaşmaları istenir (SDB2.1). Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında çıkış kartları kullanılabilir.
DKAB.9.2.3
Öğrencilere imanın bireye ve topluma kazandırdıklarının neler olduğu sorulur ve öğrenciler konuyla ilgili izlenim ve deneyimlerini paylaşır. İmanın insanı güzel ahlaka yönlendirdiği, kaygıdan uzak tuttuğu, yalnızlıktan kurtardığı, insana huzur ve güven verdiğine vurgu yapılır. Bununla birlikte toplumda birlik, düzen ve istikrarı sağladığı, iyilik ve merhamet duygularını canlı tuttuğu, yardımlaşma ve dayanışma ruhu kazandırdığı belirtilir. Öğrenciler izlenim ve deneyimlerine dayalı çıkarımlar yapar. Bu süreçte görüş geliştirme tekniği kullanılabilir. Öğrenciler imanın bireye ve topluma kazandırdıklarına yönelik ulaştığı çıkarımları kendi ifadeleriyle değerlendirir (SDB2.3, SDB3.3). Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında 3-2-1 kartı kullanılabilir. Öğrenci, imanın insana ve topluma kazandırdıklarının farkında olarak kendisinin ve başkalarının istekleri arasında denge kurar ve çevresindekilere duyarlı, sabırlı, anlayışlı ve nazik davranır. Bu süreçte ahlaki muhakeme yöntemi kullanılabilir (D5.2).
DKAB.9.2.4
Bakara suresi 177. ayetin meali, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayımlanan matbu ve dijital meallerden bulunarak incelenir (OB2). Ayetin nüzul sebebine, ayette geçen şahıslara, yerlere, konulara ve kavramlara yer verilir. Öğrenciler bu ayette verilen mesajları çözümler ve sınıflandırır. Bu süreçte bilgi kartları kullanılabilir. Öğrenciler ayette ele alınan konuları açıklar (SDB2.1). Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında kavram haritası kullanılabilir. Bakara suresi 177. ayetin mesajı çerçevesinde öğrencilerin sahip olduklarını (para, mal, bilgi vb.) başkalarıyla paylaşması gerektiğinin farkına varması ve insanlara yardım etmekten mutluluk duyacağı bir anlayışa ulaşması hedeflenir. Bu değerin kazandırılma sürecinde yaparak yaşayarak öğrenme modeli tercih edilebilir (D20.1).
Konuyla ilgili güvenilir kaynaklardan çeşitli belgeseller önerilir. Öğrencilerden inancın hayata yansımasıyla ilgili kısa bir film hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımlarını artırmak için gerekli görsel-işitsel araç gereçler hazırlanır ve ortam düzenlemesi yapılır. Öğrenciler sesli metin, video, soru cevap etkinlikleri ile desteklenebilir. Öğrencilerin gruplar hâlinde çalışmaya yönlendirilmesi ve daha fazla rehberlik ve destek sunulmasıyla öğrenme süreçleri desteklenir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.