7. ÜNİTE: BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR
SBAB7. Mekânsal Düşünme (SBAB7.4. Mekânları Karşılaştırma)
KB2.18. Tartışma, KB2.20. Sentezleme
E1.3. Azim ve Kararlılık, E3.3. Yaratıcılık, E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Olma, E3.11. Özgün Düşünme
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D14. Saygı
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
COĞ.12.7.1. Uluslararası birlikteliklerin anlaşmazlıklara sunduğu çözümleri tartışabilme
a) Uluslararası birlikteliklerin anlaşmazlıklara sunduğu çözümlerle ilgili mantıksal temellendirme yapar.
b) Uluslararası birlikteliklerin anlaşmazlıklara sunduğu çözümlerle ilgili mantıksal tutarsızlık ve geçersizlikleri tespit eder.
c) Uluslararası birlikteliklerin anlaşmazlıklara sunduğu çözümleri kabul eder veya çürütür.
COĞ.12.7.2. Örnek ülkelerin ulaşım sistemlerini karşılaştırabilme
a) Örnek ülkelerin ulaşım sistemlerinin genel özelliklerini tanımlar.
b) Örnek ülkelerin ulaşım sistemlerinin benzerliklerini listeler.
c) Örnek ülkelerin ulaşım sistemlerinin farklılıklarını listeler.
COĞ.12.7.3. Örnek bir ülkeyi ticari faaliyetleri açısından sentezleyebilme
a) Örnek verilen ülkenin ticari faaliyetlerini belirler.
b) Örnek verilen ülke ile diğer ülkeler arasında ticari faaliyetler yönünden ilişki kurar.
c) Örnek verilen ülkenin ticari faaliyetlerine yönelik özgün bir ürün oluşturur.
COĞ.12.7.4. Örnek ülkelerin turizm faaliyetlerini karşılaştırabilme
a) Örnek ülkelerin turizm faaliyetlerinin genel özelliklerini tanımlar.
b) Örnek ülkelerin turizm faaliyetlerinin benzerliklerini listeler.
c) Örnek ülkelerin turizm faaliyetlerinin farklılıklarını listeler.
Uluslararası Birliktelik ve Anlaşmazlıklar
Ulaşım Sistemleri: Örnek Ülkeler
Ticari Faaliyetler: Örnek Ülke
Turizm Faaliyetleri: Örnek Ülkeler
hizmet sektörü, sürdürülebilirlik, ticaret, turizm, ulaşım, uluslararası anlaşmazlık, uluslararası birliktelik, uluslararası organizasyon
Öğrenme çıktıları; çalışma yaprağı, açık uçlu sorular, karşılaştırma tablosu, kontrol listesi, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden ulaşım sistemleri ile ticaret ve turizm faaliyetlerinin ülkeler arası etkileşimdeki rolünü ortaya koyan özgün bir ürün hazırlamaları istenebilir. Söz konusu çalışma; rapor, broşür, sunum vb. ürünler şeklinde hazırlanabilir. Performans görevi; bilgi toplama, bilgileri düzenleme ve görselleştirme, ilişki kurma ve ürün hazırlama ölçütlerine göre değerlendirilebilir.
Öğrencilerin ekonomik faaliyetleri etkileyen coğrafi faktörler, ekonomik sektörlerin gelişimi, ekonomik faaliyetlerin sosyokültürel ve politik etkileri, küreselleşen dünyada insan hareketliliğindeki artışın neden ve sonuçları ile üretim, dağıtım ve tüketim ağı hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.
Uluslararası birlikteliklerin anlaşmazlıklara sunduğu çözümlerle ilgili soru-cevap etkinliği yapılabilir. Dünya nüfus yoğunluğu haritası kullanılarak ülkeler arası ulaşımda etkin rol oynayan güzergâh ve bağlantıların belirlenmesi istenebilir. Ticaret ve turizm faaliyetlerinin iletişim teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak ülkeler arası etkileşimde üstleneceği rolle ilgili öğrencilerin düşünceleri alınabilir.
Dünyada yaşanan güncel anlaşmazlıklara medya ürünleri üzerinden örnekler verilir. Öğrencilerin ilgili konu hakkındaki görüşleri alınır. Türkiye’de yürütülen ulaşım, ticaret ve turizm faaliyetlerine örnekler verilir. Öğrencilerin, ön bilgilerini kullanarak söz konusu faaliyetlerle bu faaliyetlerin Türkiye ekonomisine etkisi hakkında bağlantı kurmaları sağlanabilir.
COĞ.12.7.1.
Uluslararası anlaşmazlıkların (sınır anlaşmazlıkları, enerji kaynakları ve nakil hatlarının kontrolü, yer altı kaynakları, sınıraşan suların paylaşımı, din ve mezhep farklılıkları, etnik yapı, küresel iklim değişikliğinin kaynaklar üzerindeki baskısı vb.) nedenleri belirlenir. İlgili haritalardan yararlanılarak bu anlaşmazlıkların yaşandığı alanlar çözümlenir ve listelenir (SBAB10.3, E3.7). Listelenen örneklerden bazıları seçilerek küçük grup tartışması tekniği uygulanabilir. Bu anlaşmazlıkların çözümünde uluslararası birlikteliklerin katkılarıyla ilgili bilgi toplanır (OB1). Toplanan bilgiler değerlendirilerek uluslararası düzeydeki çözüm önerilerine yönelik mantıksal temellendirme yapılır. Uluslararası birlikteliklerin sunduğu çözüm yolları eleştirel bir bakış açısıyla belirlenir (D1.2, D14.1, E1.3, E3.10). Ortaya çıkan sonuçlar üzerinden söz konusu birlikteliklerin anlaşmazlıkların çözümüne etkisi değerlendirilir (SDB2.1, SDB2.2). Öğrenmeler, çalışma yaprağıyla değerlendirilebilir.
COĞ.12.7.2.
Farklı gelişmişlik seviyelerine sahip örnek ülkeler belirlenerek bu ülkelerin genel coğrafi özellikleri tanımlanır. Bu özelliklerin ulaşım sistemlerine etkileri belirlenir. Belirlenen etkilerin olumlu veya olumsuz yansımaları dikkate alınarak ilgili ülkelerin ulaşım sistemlerindeki benzerlik ve farklılıklar listelenir (E3.7). Öğrenmeler, açık uçlu sorularla değerlendirilebilir (SDB2.1).
COĞ.12.7.3.
Ticari faaliyetleriyle öne çıkan örnek bir ülkenin genel coğrafi özellikleri ve ticari faaliyetleri, örnek olay inceleme yöntemiyle belirlenir. İlgili ülkede ticarete konu olan ürünler ve bu ülkenin dünya ticaretindeki yeri tespit edilir. Elde edilen verilerden hareketle bu ülkeyle ilgili coğrafi temsil ve kanıtlar kullanılarak özgün bir ürün oluşturulur (E3.3, E3.11, D3.3). Ürün oluşturma aşamalarının takibinde kullanılabilecek kontrol listesi öğrencilerle paylaşılarak çalışmaların kendileri veya akranları tarafından değerlendirilmesi sağlanabilir ve öğrencilere geri bildirim verilir (SDB1.2).
COĞ.12.7.4.
Birbirinden farklı turizm faaliyetleriyle öne çıkan örnek ülkeler belirlenerek bu ülkelerin genel coğrafi özellikleri, turizm varlıkları ve sahip olduğu turizm çeşitliliği tanımlanır. Tanımlanan özelliklerin turizm faaliyetleri üzerindeki olumlu veya olumsuz etkileri, zıt panel tekniğiyle ele alınabilir. Ülkelerin turizm faaliyetleriyle ilgili benzerlik ve farklılıkları listelenir (E3.7). Listelenen özellikler; turizm çeşitliliği, kişi başına düşen turizm harcaması, sürdürülebilir turizm uygulamaları, ziyaretçi sayısı, turizm geliri vb. açılardan karşılaştırılır (D3.2). Öğrenmeler, karşılaştırma tablosu veya çalışma yaprağıyla değerlendirilebilir.
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden ülkeler arası etkileşimde ulaşım sistemleri ile ticaret ve turizm faaliyetlerinin etkisini ortaya koymaları istenebilir. Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (KB3.3, SDB1.2, SDB1.3).
Öğrencilerden dünyanın farklı yerlerinde yaşanan anlaşmazlıklar ve bu anlaşmazlıkların çözümüne sunulan önerileri değerlendiren bir çalışma yapmaları istenebilir. Ayrıca ünitede işlenen ülkelerin dışında seçilecek örnek ülkelerin genel coğrafi özellikleri ile ulaşım, ticaret ve turizm özelliklerinin incelenmesi istenebilir. Öğrencilere Türkiye’nin uluslararası birlikteliklerle ilişkileri, *Türk Devletleri Teşkilatı ve bu teşkilatın faaliyetleri konularında araştırma görevleri verilebilir. Öğrencilerden araştırma görevlerini sunmak üzere dijital materyal geliştirmeleri istenebilir.
Uluslararası anlaşmazlıklara ilişkin belgeseller izletilebilir, ulaşılan çıkarımlar doğrultusunda bir tartışma yapılandırılabilir. Performans görevi; siyasi, askerî ve ekonomik amaçlarla kurulmuş küresel ve bölgesel örgütlerin şematik gösteriminin yapılması veya farklı ülkelere ait ticaret, ulaşım ve turizm faaliyetleriyle ilgili coğrafi temsillerin incelenmesi şeklinde düzenlenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.