T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

4. ÜNİTE: SPORDA İŞ GÜVENLİ, ÇALIŞAN SAĞLIĞI VE SOSYAL GÜVENLİK

Bu ünitenin amacı öğrencilerin sporda iş güvenliği, çalışan sağlığı ve sosyal güvenlik konularında farkındalık kazanmalarını sağlamaktır. Ayrıca spor alanlarında güvenli çalışma ortamlarının oluşturulması, kazaların önlenmesi ile çalışan sağlığı ve sporda sosyal güvenlik konularının spor sektöründeki öneminin kavranması hedeflenmektedir.
Ders Saati
14
Kavramsal Beceriler

KB2.8. Sorgulama

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D5. Duyarlılık, D13. Sağlıklı Yaşam

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Türkçe, Görsel Sanatlar
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB10. Güvenli Ortam Oluşturma Becerisi
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEST.8.4.1. Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığının önemini sorgulayabilme
a) Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığını tanımlar.
b) Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığının önemi hakkında sorular sorar.
c) Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığının önemi hakkında bilgi toplar.
ç) Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığının önemi hakkında toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığının önemi hakkında toplanan bilgiler üzerinden çıkarım yapar.

İçerik Çerçevesi

Sporda İş Güvenliği
Sporcu ve Çalışan Sağlığının Korunması
Spor Ortamlarında Güvenliğin Sağlanması
Sporda Sosyal Güvenlik

Anahtar Kavramlar

Çalışan sağlığı, güvenli aktivite alanı, iş güvenliği, spor sektörü

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu öğrenme alanında yer alan çıktılar; soru cevap, açık uçlu sorular ve performans görevi
teknikleri kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden ülkemizde ve dünyada spor alanlarında iş güvenliği
açığı nedeniyle meydana gelmiş spor kazalarına ilişkin haberleri incelemeleri ve elde
ettikleri bilgileri poster, afiş, slogan şeklinde hazırlamaları istenebilir. Bu çalışmaları öğretmen
tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin güvenlik, risk ve sporcu sakatlanması kavramları hakkında temel bilgilere sahip
olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin güvenlik kavramının günlük hayatta hangi alanlarda kullanıldığına ve bu kavramların
önemine ilişkin bilgilerini ölçmek amacıyla açık uçlu sorular sorularak değerlendirme
yapılabilir. Spor sektöründe güvenlik uygulamaları ile ilgili tartışma teknikleri kullanılarak
öğrencilerin ön bilgileri tespit edilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden yaşadıkları çevredeki spor alanlarındaki güvenlik uygulamalarıyla ilgili gözlemlerini
paylaşmaları istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEST. 8.4.1.
Öğretmen; iş güvenliği ve çalışan sağlığı konularında hazırladığı yazılı, görsel ve dijital
materyalleri sınıfa getirir (OB2, OB4). Dersin konusu kapsamında soru-cevap tekniği
kullanarak sorular sorar ve öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyini ölçerek öğrencilerin
ön bilgilerini değerlendirir. Öğretmenin getirdiği materyaller incelenerek iş
güvenliği, çalışan sağlığı, sosyal güvenlik ve sporda iş güvenliği ile ilgili merak edilen
konular öğrenciler tarafından tanımlanır. Bu tanımlamalar doğrultusunda öğrencilerden
sporcu sakatlanmalarının önlenmesi, güvenli spor alanlarının oluşturulması, sporda
çalışan sağlığı ve sosyal güvenlik konuları hakkında sorular yöneltmeleri Öğretmen
sorulan sorular üzerinden spor alanlarında iş güvenliğinin önemi, sosyal güvenlik, spor
alanlarında sakatlıkları önlemek için iş güvenliği, çalışan sağlığının spor sektöründeki
yeri ve önemi gibi konu başlıkları hakkında öğrencilerden bilgi toplamalarını ister. Öğrencilerden topladıkları bilgileri sınıfa sunmaları istenir. Sunulan bilgilerin doğruluğu
öğretmen rehberliğinde değerlendirilir. Sınıf içinde her öğrencinin dâhil olacağı şekilde iş
güvenliği uzmanları ve çalışan sağlığı uzmanları olmak üzere iki ekip oluşturulur. Öğretmen
rehberliğinde öğrencilerin hazırlamış olduğu genel alanlar ve spor alanları ile ilgili iş güvenliği
ve çalışan sağlığı kontrol formu hazırlanır. Bu ekiplerin kısa bir süre için okuldaki spor
alanlarını, genel çalışma alanlarını ve bu alanlarda çalışan bireyleri (öğretmen, görevli vb.)
gözlemlemeleri sağlanır (SDB1.2, SDB2.1). Gözlemlerin ardından öğretmen, öğrencilere iş
güvenliği kapsamında "Spor alanlarında gözlemlediğiniz eksiklikleri nasıl giderirdiniz?" ve
çalışan sağlığı kapsamında "Gözlemlediğiniz okul çalışanlarının çalışma şartlarına ilişkin ne
gibi iyileştirmeler önerirdiniz?" sorularını yöneltir. Ayrıca "Spor alanlarında çalışan bireylerin
sosyal güvenlikten yararlanabilmesi için hangi uygulamaların gerekli olduğunu düşünüyorsunuz?"
sorusuyla öğrencilerin sporda iş güvenliği, çalışan sağlığı ve sosyal güvenlik
konularının önemi hakkında çıkarım yapmaları sağlanır. Verilen cevaplarla tüm detayların
raporlaştırılarak sınıfta açıklanması istenir (BEOSAB10, SDB3.3). Öğretmen raporlarda yer
alan bilgilerin doğruluğu hakkında öğrencilere dönütler verir. Performans görevi olarak öğrencilerden
ülkemizde ve dünyada spor alanlarında meydana gelmiş iş güvenliği ve çalışan
sağlığı ile ilgili örnek olayları araştırıp analiz etmeleri; bu haberlerden elde edilen bilgiler
ile poster, afiş, slogan vb. hazırlamaları istenebilir (E3.3, OB4). Hazırlanan bu çalışmalar
okul panosunda sergilenerek tüm öğrencilerin bilgilendirilmesi sağlanır (OB1). Performans
görevi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Spor sektöründe iş güvenliği ve çalışan sağlığı kavramları ile ilgili örnek olayları araştırıp
dijital ortamda sunmaları istenebilir. Öğrencilerden dünyadaki sporcuların farklı sosyal
güvenlik haklarına ilişkin araştırma yapmaları ve edindikleri bulguları sunmaları istenebilir.

Destekleme

Sporda iş güvenliği ve çalışan sağlığı konularında animasyonlar ve eğitici videolar gibi dijital
içeriklerle öğrencilerin öğrenme süreçleri desteklenebilir. Ayrıca öğrencilerin yaşadıkları
bölgede bulunan spor tesislerini ziyaret etmeleri sağlanarak bu alanlarda iş güvenliği ve
çalışan sağlığına ilişkin bilgileri yerinde edinmeleri teşvik edilebilir. Bunun yanı sıra spor
sektöründe iş güvenliği ve çalışan sağlığıyla ilgili drama etkinlikleri düzenlenerek öğrencilerin
konuyu yaşayarak öğrenmeleri sağlanabilir.