T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Bu ünitenin amacı öğrencilerin spor ekonomisi kavramını, spor ile ekonomi arasındaki ilişkiyi ve ekonominin bireysel/toplumsal etkilerini sorgulamasını sağlamaktır.
Ders Saati
14
Kavramsal Beceriler

KB2.8. Sorgulama

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.6. Analitiklik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Öz Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB3. Finansal Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEST. 8.3.1. Spor ekonomisini sorgulayabilme
a) Spor ekonomisini tanımlar.
b) Spor ekonomisi hakkında sorular sorar.
c) Spor ekonomisi hakkında bilgi toplar.
ç) Spor ekonomisi hakkında toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Spor ekonomisi hakkında toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapar.

İçerik Çerçevesi

Sporun Ekonomisi
Spor Ekonomisinin Ülkemize Katkıları

Anahtar Kavramlar

Ekonomi, spor ekonomisi, spor ekonomisinin unsurları ve etkileri

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları açık uçlu sorular, kısa cevaplı sorular  ve performans görevi teknikleri kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi kapsamında öğrencilerden spor ekonomisinin yapı taşlarını (spor finansmanı, spor endüstrisi, reklamcılık, sponsorluk vb.) gösteren bir balık kılçığı şeması oluşturmaları istenebilir. Hazırlanan bu görev öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ekonomi kavramına ilişkin ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin sporun ekonomi ile olan ilişkisine yönelik temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerle spor ekonomisi konusunda konuşma halkası tekniği kullanılarak bir etkinlik  gerçekleştirilip öğrencilerin konuyla ilgili ön bilgileri değerlendirilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden günlük yaşamlarında gördükleri ve gözlemledikleri sportif faaliyetleri, ekonomi
ile ilişkilendirmeleri istenebilir. Yapılan her türlü sportif etkinliğin (spor organizasyonu, egzersiz, fiziksel aktivite vb.) ekonomi ile bağlantısı sorgulanabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEST. 8.3.1.
Spor, ekonomi ve sporun ekonomi ile ilişkisini anlatan yazılı, görsel ve dijital materyaller  öğrencilere sunularak öğrencilerin bu konuda ön bilgi edinmesi sağlanır (OB2, OB4).
Öğrencilerden spor ekonomisi ile ilgili tanımlamalar yapmaları istenir. Öğrencilere "Spor  ekonomisi nedir ve hangi alanları kapsar?", "Sizce spor ekonomisi hangi faktörler tarafından
şekillendirilir?" gibi açık uçlu sorular yöneltilerek tartışma ortamı oluşturulur (SDB1.1). Tartışmalar sırasında spor ekonomisinin bireysel ve toplumsal etkilerine değinilerek ekonomik bilincin  önemine vurgu yapılır. Öğrencilerden spor ekonomisine ilişkin merak ettikleri konular ile ilgili sorular hazırlamaları istenir (E1.1, E3.8). Hazırlanan bu sorular sınıftaki tüm öğrencilere sorulur ve öğrencilerin bu sorulara yorum yapması istenir. Bilgi düzeyleri konuşma halkası tekniği kullanılarak değerlendirilir. Öğrencilerin spor ekonomisi ile ilgili daha fazla bilgi edinmeleri için çeşitli yazılı ve dijital kaynaklardan araştırma yaparak bilgi toplamaları istenir (D3.3, OB1, OB2). Öğrencilerin spor ekonomisinin önemli unsurlarını (spor endüstrisi, spor medyası, spor  organizasyonları, spor turizmi vb.) anlamalarına yardımcı olmak amacıyla kaynaklardan elde ettikleri bilgileri sınıf içinde sözlü, görsel veya dijital araçlarla paylaşmaları sağlanır (OB1, OB2, OB4). Yapılan bu araştırmalardan elde edilen bilgilerin doğruluğu öğretmen rehberliğinde değerlendirilir. Öğrencilerden örnek olayları ve topladıkları bilgileri değerlendirerek spor ekonomisinin toplum üzerindeki etkilerini anlamaları beklenir (SDB3.3). Öğrencilerden elde
ettikleri bilgilerden hareketle spor ekonomisinin temel dinamiklerine ilişkin çıkarımlarda
bulunmaları istenir. Çıkarımlar öğretmen tarafından değerlendirilirken bireysel sorumluluk ve ekonomik bilincin başarıya ulaşmada ne kadar etkili olduğu vurgulanır. Performans görevi
kapsamında öğrencilerden spor ekonomisinin yapı taşlarını (sporun finansmanı, sporun  endüstrisi, reklamcılık, sponsorluk vb.) gösteren bir balık kılçığı şeması oluşturmaları
istenebilir (E3.6, OB3). Hazırlanan bu görev öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere spor ekonomisinin bireysel boyutunu ele alan yaratıcı bir proje hazırlamaları için fırsat sunulur. Örneğin öğrenciler hayali spor etkinliği tasarlayıp bu etkinlik için bütçe planı hazırlayabilir. Bu bütçede bilet satışları, sponsorluk gelirleri, reklam anlaşmaları ve etkinliğin yerel ekonomiye katkıları gibi unsurlar yer alabilir. Alternatif olarak öğrencilerden spor ekonomisinin mevcut bir alanına (örneğin spor medyasının gelişimi) odaklanarak bu alandaki yenilikleri veya sorunları içeren bir rapor hazırlamaları istenir. Ayrıca öğrenciler sınıf içinde bir tartışma ortamında spor  ekonomisinin gelecekte nasıl şekilleneceğine dair fikirlerini paylaşabilir. Bu süreçte öğretmen öğrencilerin bireysel düşünme, yaratıcı problem çözme ve ekonomik bilinç oluşturma becerilerini destekleyici bir rol üstlenir.

Destekleme

Spor ekonomisinin temel kavramları görseller ve kısa açıklamalarla sunulabilir. Öğrencilerden
spor ekonomisinin temel unsurlarını içeren bir poster hazırlamaları istenebilir. Öğrencilere bireysel rehberlik sağlanarak öğrencilerin anlamaları pekiştirilir ve katılımları teşvik edilir.