T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Bu ünitenin amacı öğrencilerin, spor ve teknoloji arasındaki ilişkiyi anlamalarını sağlamak, spor teknolojisinde kullanılan materyalleri tanıyarak bunların bireysel ve toplumsal etkilerini anlamalarına yardımcı olmaktır. Bu doğrultuda, spor teknolojisinin faydaları ve olası olumsuz yönlerini analiz edebilmeleri, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin spor teknolojisinin günlük hayatta nasıl kullanıldığını sorgulayarak teknoloji temelli yenilikçi materyaller tasarlama ve materyallerin sporda nasıl kullanılabileceğine dair öneriler geliştirme yetkinliği kazanmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Kavramsal Beceriler

KB2.9. Genelleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEST.7.4.1. Spor teknolojisini genelleyebilme
a) Spor teknolojisi ile ilgili bilgi toplar.
b) Spor teknolojisinde kullanılan materyallerin ortak özelliklerini belirler.
c) Spor teknolojisinde kullanılan materyallerin ortak olmayan özelliklerini belirler.
ç) Spor teknolojisinde kullanılan materyaller üzerinden önermede bulunur.

İçerik Çerçevesi

Spor Teknolojisinin Unsurlarını Anlama
Spor Teknolojisine Etki Eden Unsurlar ve Teknolojik Gelişmeler
İnovasyon Kavramı
Spor Teknolojisi ve İnovasyon Arasındaki İlişki

Anahtar Kavramlar

İnovasyon, spor teknolojisi spor teknolojisi

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları kısa cevaplı sorular, münazara tekniği ve  performans görevi teknikleri kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi kapsamında öğrencilerden bir spor branşında kullanılabilecek teknoloji temelli yeni materyaller tasarlamaları istenebilir. Bu çalışma dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin teknoloji kavramına ilişkin ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin teknolojinin kullanım alanlarına ilişkin ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin spor teknolojisinde kullanılan materyallere ilişkin bilgi düzeyleri kısa cevaplı ve açık uçlu sorular kullanılarak değerlendirilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden sporla ilgili teknolojik araçların ve günlük yaşamın spora etkileriyle ilgili gözlemlerini
ifade etmeleri istenebilir. Ayrıca bu konuda sosyal bilgiler dersi ile köprü kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEST.7.4.1.
Öğretmen, spor ve teknoloji arasındaki bağın ne olabileceğini öğrencilere sorarak öğrencilerin
hazır bulunuşluk düzeylerini değerlendirir (E1.1, E3.8). Önceden hazırlanan dijital, görsel ve yazılı veriler öğrencilere sunulur (OB2, OB4). İncelenen veriler çerçevesinde spor teknolojisinde kullanılan materyallerin günlük yaşantımızdaki sportif aktivitelerde nasıl kullanıldığı ile ilgili öğrencilerden karşılaştırma yaparak yorum yapmaları istenebilir. Öğrencilerin spor teknolojisinde kullanılan materyaller (futbol-VAR, voleybol-GDS, trambolin-time of flight vb.) ile ilgili kütüphane, uzman görüşü, dijital, görsel ve yazılı kaynaklardan bilgi toplaması sağlanır (OB1, OB2, OB4).Öğrenciler edindikleri bilgileri tüm sınıf ile paylaşır ve öğrencilerden spor teknolojisinde kullanılan materyallerin tahtaya yazmaları istenir (OB1). Öğrencilerin öğretmen rehberliğinde spor teknolojisinde kullanılan materyalleri belirlemeleri sağlanır. Daha sonra öğrenciler iki gruba ayrılır. Bir gruptan spor teknolojilerinde kullanılan materyallerin faydalarını, diğer gruptan ise sporda artan teknoloji temelli materyallerin olumsuz yanlarını beyin fırtınası tekniğiyle yorumlamaları istenir (SDB2.2, SDB3.3). Grupların kendi içlerindeki tartışmalardan elde ettikleri verileri sınıfla paylaşması istenir (D3.4, SDB2.1). Akabinde spor ve teknolojinin iç içe olmasının geleceği ne şekilde etkileyeceğine dair bir münazara ortamı oluşturularak grupların bu konuyu derinlemesine tartışmaları sağlanır (SDB2.1). Bu tartışma sonucunda öğrencilerden spor teknolojisinde kullanılan materyaller üzerinden çıkarım yaparak önermelerde bulunmaları istenir. Performans görevi kapsamında inovatif becerileri geliştirmek için öğrencilerin yeni bir spor
branşı üretmesi ve bu spor branşında kullanılabilecek teknoloji temelli materyaller tasarlamaları
istenebilir. Bu çalışma öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Spor ve teknoloji arasındaki ilişkiyi keşfetmek amacıyla öğrencilere futbol-VAR, voleybol- GDS ve trambolin-time of flight gibi örnekler içeren dijital, görsel ve yazılı materyaller sunulabilir ve öğrencilerden bu materyallerin kullanım alanlarını ve sportif aktivitelerdeki etkilerini analiz etmeleri istenebilir. Spor teknolojisinin faydaları ve olası olumsuz yönleri hakkında bireysel çıkarımlarda bulunmaları teşvik edilebilir. Spor teknolojisinin gelecekte sporu nasıl şekillendirebileceği üzerine yaratıcı fikirler geliştirilebilir. Öğrencilerden kendi tasarladıkları bir spor branşında kullanılabilecek teknoloji temelli materyaller üretmeleri istenebilir.

Destekleme

Spor teknolojisini anlamalarını kolaylaştırmak için öğrencilere görseller veya spor teknolojisinde
kullanılan materyaller gösterilir ve bu materyallerin hangi spor branşlarında kullanıldığını tahmin etmeleri istenebilir. Öğrencilere “Sizce bu teknolojiler neden kullanılıyor?” veya “Hangi spor branşlarında daha çok teknolojiye ihtiyaç olabilir?” gibi sorular sorularak düşünmeleri sağlanabilir. Etkinlik kapsamında öğrencilerden spor teknolojisine dair resimler veya etiketler içeren bir kart eşleştirme oyunu ile tanıtılan araçları spor branşlarıyla eşleştirmeleri istenebilir.