T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Bu ünitede öğrencilerin sporda zihinsel hazırlığın sporcu performansı üzerindeki etkilerini sorgulayabilme becerisi kazanmaları amaçlanmıştır. Öğrencilerin spor psikolojisinin temel kavramlarını ve sporcu performansı üzerindeki etkilerini öğrenmeleri; sporda kaygı, stres, güdülenme, odaklanma vb. içerikleri de kavramaları hedeflenmektedir.
Ders Saati
18
Kavramsal Beceriler

KB2.8.Sorgulama

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEST.6.4.1. Spor psikolojisinin sporcu performansı üzerindeki etkilerini sorgulayabilme
a) Psikoloji ve spor psikolojisi kavramlarını tanımlar.
b) Spor psikolojisinin temel kavramları hakkında sorular sorar.
c) Spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkileri ile ilgili bilgi toplar.
ç) Spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkileri ile ilgili topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkileri ile ilgili topladığı bilgiler üzerinde çıkarım yapar.

İçerik Çerçevesi

Spor Psikolojisinin Temel Kavramları
Spor Psikolojisinin Sporcu Performansı Üzerindeki Etkileri

Anahtar Kavramlar

Güdülenme (motivasyon), kaygı, odaklanma (konsantrasyon), psikoloji, sporcu performansı, spor psikolojisi, stres

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitede yer alan çıktılar çalışma yaprağı, kelime bulutu, kısa cevaplı sorular, performans
görevi, beyin fırtınası, açık uçlu sorular, çıkış kartı gibi yöntemler kullanılarak değerlendirilebilir.
Bu yöntemlerle öğrencilerin bilgi seviyeleri, eleştirel düşünme ve ifade becerileri ölçülebilir. Performans görevi olarak öğrencilerden sporcuların kimliklerini, müsabaka sırasında olay ve durumlara yaklaşımlarını, müsabaka öncesindeki duygu durumlarını ve güdülenme biçimlerini değerlendirerek bir sunum hazırlamaları istenebilir. Spor psikolojisinin, sporcu performansına etkileri ile ilgili bir sporcu ile röportaj yapmaları istenebilir. Verilen performans görevleri kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca öz/akran değerlendirme formları ile ölçme araçlarında çeşitlilik sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin spor kavramını bildikleri; güdülenme, stres, kaygı ve odaklanma (konsantrasyon)
kavramları hakkında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin psikoloji ve psikolojinin temel kavramlarına ilişkin ön bilgileri; soru-cevap, tartışma,
soru turu vb. yöntem ve teknikleri ile tespit edilebilir. Konuşma halkası tekniği ile psikolojinin spor performansı üzerine etkileri ile ilgili bilgileri değerlendirilebilir.

Köprü Kurma

Spor deneyimleri sırasındaki duygu ve düşünceleri ile spor psikolojisinin temel kavramları ve sporcu performansı üzerine etkileri arasında bağlantı kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEST.6.4.1
Spor psikolojisinin temel kavramları ile ilgili metinler ve görsel kaynaklar kullanılarak öğrencilerin
konuya merak duymaları sağlanır (E1.1). Sporun sadece fiziksel değil zihinsel sağlık üzerinde de olumlu etkileri olduğu vurgulanır. Öğrencilere spor psikolojisinin anlamını açığa çıkaracak sorular sorulur ve görüşlerini kendi cümleleri ile ifade etmeleri istenir. Psikoloji nedir?”, “Spor psikolojisi nedir?”, “Sporcunun davranışları ve zihinsel süreçleri nasıl incelenir?” vb. sorularla önce  psikolojinin sonra spor psikolojisinin tanımını yapmaları sağlanır (SDB2.1). Spor psikolojisinin temel kavramları ile ilgili bilgilendirme yapılır. Öğrencilerden bu kavramlarla sporcu davranışlarını ilişkilendirdikleri bir hikâye yazmaları istenir (E3.3). Yazılan hikâyeler sınıf ortamında sunulur (SDB2.1). Öğrenciler, hikâyeler üzerinden spor psikolojisinin temel kavramlarını tanımlar. Kavram yanılgıları öğrenme eksikliklerini belirlemek için öğrencilere tanım ve kavramların karışık bir şekilde yazılı olduğu çalışma kâğıtları verilir. Öğrencilerden bu kavram ve tanımları eşleştirmeleri istenir. Öğretmen konu ile ilgili geri bildirimde bulunur. Öğrencilere spor psikolojisinin etkisini içeren örnek bir metin sunulur. Metin, ilgili konuya yönelik sorularla incelenir (E3.8). Spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkileri ile ilgili örnek durumların videoları izletilebilir (E1.1, OB4). Videolar üzerinden öğrencilerin düşünmelerini sağlayacak “Bir futbol maçında olumlu veya olumsuz tezahürat alan bir sporcu sizce nasıl hissediyordur?”, “Sizce bu durum,
sporcunun maç performansını etkiler mi?” vb. sorular sorulur ve öğrencilerin düşüncelerini
ifade etmeleri sağlanır (E3.5, SDB2.1, SDB2.3). Öğrencilerin yazılı, görsel ve dijital kaynakları
incelemeleri ve spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkilerini yansıtan yaşantı örnekleri ile ilgili bilgi toplamaları sağlanır (D3.3, D3.4, E2.2). Öğrencilerden topladıkları bilgileri sınıfta paylaşmaları istenir. Toplanan bilgilerin doğruluğu öğretmen rehberliğinde değerlendirilir. Öğrenciler iki gruba ayrılır. Gruplardan birine bireysel spor branşları diğer gruba ise takım sporlarının sporcu üzerindeki olası psikolojik etkileri konusu verilir. Grupların kendi aralarında tartışmaları istenir ve spor psikolojisinin kavramlarının sporcu kişiliğine olası etkileri ile ilgili çıkarım yapmaları sağlanır (D3.4, SDB2.2). Konu ile ilgili öğrenme eksiklikleri hakkında öğretmen tarafından dönüt verilir. Öğrencilerin edindiği bilgiler çıkış kartı kullanılarak izlenebilir. Performans görevi olarak sporcuların müsabaka öncesi, esnası ve sonrasında olay veya durumlara yaklaşımlarını, duygu durumlarını nasıl yönetebildiklerini içeren bir sunum hazırlamaları istenebilir (E3.3, SDB1.2, SDB1.3). Öğrencilerden bir sporcuyla spor psikolojisinin performansına etkileri ile ilgili röportaj yapmaları istenebilir. Verilen performans görevi kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca öz/akran değerlendirme formları ile ölçme araçlarında çeşitlilik sağlanabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Maç öncesi, sırası ve sonrası zihinsel antrenman metotlarından (imgeleme, kendi kendine konuşma vb.) birisi seçilerek drama çalışması yapılabilir. Öğrencilerin duygu ve düşünce durumlarının spor performanslarına olan etkilerini içeren bir anket çalışması yapılarak sonuçlar değerlendirilebilir.

Destekleme

Öğrencilerin spor psikolojisinin temel kavramları ile ilgili öğretmen gözetiminde dijital içerikler
yoluyla inceleme yapmaları sağlanabilir. Görsele dayalı çalışma yaprakları hazırlanarak spor psikolojisinin sporcu performansı üzerine etkilerini tekrar etmeleri sağlanabilir.