2. ÜNİTE: AKTİF YAŞAM VE ZİNDELİK
KB2.3. Özetleme, KB2.8. Sorgulama
E1.1. Merak, E3.8. Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı
OB2. Görsel Okuryazarlık
BEST.6.2.1. Yaşam boyu sporun etkilerini özetleyebilme
a) Yaşam boyu spor kavramı ile ilgili çözümleme yapar.
b) Yaşam boyu sporun psikolojik, fiziksel ve sosyal etkilerini sınıflandırır.
c) Yaşam boyu sporun birey ve toplum üzerine etkilerini yorumlar.
BEST.6.2.2. Fiziksel uygunluk kavramlarını sorgulayabilme
a) Fiziksel uygunluk kavramlarını tanımlar.
b) Fiziksel uygunluk kavramları hakkında sorular sorar.
c) Fiziksel uygunluk kavramları hakkında bilgi toplar.
ç) Fiziksel uygunluk kavramları hakkında topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Fiziksel uygunluk kavramları hakkında çıkarım yapar.
Yaşam Boyu Spor
Fiziksel Uygunluk
Egzersiz, fiziksel aktivite, fiziksel uygunluk, yaşam boyu spor, zindelik
Bu öğrenme alanında yer alan çıktılar; kısa cevaplı sorular, performans görevi, beyin fırtınası
ve açık uçlu sorular gibi yöntemler kullanılarak değerlendirilebilir. Bu yöntemlerle öğrencilerin bilgi seviyeleri, eleştirel düşünme ve ifade becerileri ölçülebilir. Öğrencilerden performans görevi olarak yaşam boyu sporun birey ve toplum üzerine etkilerine ilişkin bir araştırma yapmaları ve yaptıkları araştırmaları analiz edip sunmaları istenebilir. Ayrıca öğrencilerden yaşam boyu sporun psikolojik, fiziksel ve sosyal etkileriyle ilgili kavram haritası oluşturmaları istenebilir. Performans görevi olarak fiziksel uygunluğun sağlık ile ilgili veya performans ile ilgili bileşenlerinden birinin seçilmesi ve belirli bir süre hazırladığı programla gelişimini gözlemlemesi, sonuçların raporlanması ve sınıfta sunumunun yapılması istenebilir. Fiziksel uygunluk, egzersiz ve zindelik kavramlarını sorgulayabilme çıktısının öğrenme kanıtlarında, egzersiz ve zindelik kavramlarının ilişkisi ile ilgili dijital bir poster hazırlamaları istenebilir. Performans görevleri dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin spor, fiziksel uygunluk, fiziksel aktivite, zindelik ve egzersiz kavramlarının tanımlarını
bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin spor, fiziksel uygunluk, egzersiz, fiziksel aktivite ve zindelik kavramları ile ilgili mevcut bilgilerini değerlendirmek için soru cevap, soru turu vb. teknikler kullanılabilir. Kavram şemaları veya zihin haritaları oluşturmaları istenebilir.
Günlük hayatta yapılan egzersizlerin organizma ve zindelik üzerindeki etkilerini ilişkilendirilebilir.
Düzenli egzersiz yapan ve yapmayan bireylerin psikolojik, sosyal ve fiziksel gelişim düzeyleri
arasındaki farkların yorumlanması istenebilir.
BEST.6.2.1.
“Sporun hayatımızdaki önemi nedir?”, “Sporun faydaları nelerdir?” gibi sorularla öğrencilerin
farklı bakış açılarıyla düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1). Öğretmen tarafından yaşam boyu sporun çok yönlü olumlu etkileri olduğu, fiziksel sağlık ile ilgili etkilerinin yanında psikolojik dayanıklılığı artırdığı ve sosyal yönden sağladıkları ile ilgili bilgiler verilir (D13.2). Düzenli fiziksel aktivite ve spor yapan bireyler ile yapmayan bireylerin yaşam kalitelerinde ne gibi farklılıkların olabileceğine ilişkin öğrencilerin çözümleme yapmaları sağlanır. Öğrenciler iş birliği yönteminin ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) ile üç gruba ayrılır. İlk gruba “yaşam boyu sporun psikolojik etkileri”, ikinci gruba “yaşam boyu sporun fiziksel etkileri”, son gruba ise “yaşam boyu sporun sosyal etkileri” konuları verilir. Öğrencilerden belirlenen konuları ayrılıp birleşme yöntemine uygun olarak paylaşmaları istenir (SDB2.1, SDB2.2). Bu başlıklara uygun olarak öğrencilerden yaşam boyu sporun ortak olan veya olmayan etkilerinin sınıflandırılması istenir. Bu paylaşımlarını saygı kuralları çerçevesinde ifade etmeleri sağlanır (D14.1). Yapılan sınıflandırmalar sınıfta sunulur ve tüm öğrenciler düşüncelerini ifade eder. Öğrencilerin spor bilincinin yaygın olduğu toplumlarda olması beklenen özellikleri, düşün-eşleş-paylaş tekniğinden yararlanarak yorumlamaları sağlanır (SDB2.1, SDB2.2). Performans görevi olarak öğrencilerden yaşam boyu sporun birey ve toplum üzerindeki etkilerine dair araştırma yapmaları, ulaştıkları bilgileri analiz ederek sunum hazırlamaları istenebilir. Yaşam boyu sporun psikolojik, fiziksel ve sosyal etkileri ile ilgili kavram haritası oluşturmaları istenebilir. Performans görevleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
BEST.6.2.2.
Öğrencilerin dikkatini çekmek için sağlık ve performansa ilişkin fiziksel uygunluk bileşenlerini
içeren yazılı, görsel ve dijital materyaller öğretmen tarafından hazırlanır (E1.1). Her yaşta fiziksel uygunluğun insanlar için önemi, fiziksel uygunluğun sağlık ile ilgili bileşenleri (aerobik uygunluk, vücut kompozisyonu, kassal uygunluk, esneklik), performans ile ilgili bileşenleri (sürat, çabukluk, koordinasyon, denge, reaksiyon zamanı) detaylı bir şekilde açıklanır (BEOSAB6).Öğrencilerden konu hakkındaki düşüncelerini belirterek birey ve toplumun fiziksel uygunluk düzeyinin nasıl artırılabileceği hakkında sorular sormaları istenir (E3.8, SDB2.1). Verilen cevaplar sınıf ortamında değerlendirilir. Fiziksel uygunluğun zinde kalmak için önemli bir koşul olduğu üzerinde durulur. Öğrencilere fiziksel gereksinimlerin yanında zihinsel ve duygusal gereksinimlerin de önemi anlatılır. Öğrencilerden beyin fırtınası ve tartışma gibi teknikler yoluyla fiziksel uygunluğun sonucu olan zindeliğin temel gereksinimlerine ilişkin bilgi toplamaları istenir. Ayrıca öğrencilerden topladıkları bilgilerin doğruluğunu öğretmenlerinin rehberliğinde eleştirel bakış açısıyla değerlendirmeleri beklenir (D3.3, E3.10). Süreç sonunda öğrencilerden toplumların eğitim, ekonomi, sosyal yaşantı vb. gelişmişliği ile bireylerin fiziksel uygunlukları arasında bir ilişki olabileceğine dair çıkarımda bulunmaları istenir. Performans görevi olarak öğrencilerden fiziksel uygunluğun sağlık (aerobik uygunluk, vücut kompozisyonu, kassal uygunluk, esneklik) veya performans ile ilgili (çabukluk, denge, sürat, koordinasyon, reaksiyon zamanı) bileşenlerinden
birini seçmeleri, belirli bir süre boyunca hazırladığı programla gelişimini gözlemlemeleri, elde ettikleri sonuçları raporlamaları ve sınıfta sunmaları istenebilir. Sonuçların raporlanması ve sınıfta sunulması istenebilir. Egzersiz ve zindelik kavramlarının ilişkisi ile ilgili dijital bir poster hazırlamaları ve okulun resmi internet sitesinde, okul içi dijital ekranlarda vb. paylaşılması istenebilir (OB2, SDB2.2). Performans görevleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Zinde bir yaşam için gerekli olan unsurların yer aldığı bir drama etkinliği yapmaları istenebilir.
Fiziksel uygunluğun sağlık üzerindeki önemine yönelik bilinçlendirme çalışması için sosyal sorumluluk projesi hazırlamaları istenebilir. Fiziksel uygunluğun sağlık ve performans üzerindeki etkilerini, yazılı görsel ve dijital araçlardan araştırmaları sağlanabilir. Yapılan araştırma sonuçlarının derlenmesi ve okul gazetesinde sunulması istenebilir.
Yaşam boyu sporun psikolojik, fiziksel ve sosyal etkilerinin sınıflandırıldığı çalışma yaprakları
hazırlanarak öğrencilere sunulabilir. Birey ve toplumun fiziksel uygunluk düzeyinin artırılması amacı ile kısa ve çarpıcı cümlelerle slogan oluşturmaları istenebilir veya slogan yarışması düzenlenebilir.
Fiziksel uygunluğun sağlık ve performans ile ilgili bileşenlerini içeren bilgi kartları hazırlamaları
istenebilir.


