4. ÜNİTE: SPOR TESİSLERİ VE MALZEMELERİ
BESAB10. Spor Ortamlarında Güvenli Ortam Oluşturabilme
KB2.5. Sınıflandırma
E1.1. Merak, E3.8. Soru Sorma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D18. Temizlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
BEST.5.4.1. Farklı sporlar branşlarına özgü tesis ve malzemeleri sınıflandırabilme
a) Farklı spor branşlarına özgü tesis ve malzemelere ilişkin değişken ve ölçütleri belirler.
b) Farklı spor branşlarına özgü tesis ve malzemeleri kullanım durumlarına göre ayrıştırır.
c) Farklı spor branşlarına özgü tesis ve malzemeleri tanır.
ç) Farklı spor branşlarına özgü tesis ve malzemeleri etiketler.
BEST.5.4.2. Spor ortamlarında güvenli ortam oluşturabilme
a) Spor ortamlarındaki riskleri belirler.
b) Spor ortamlarında önleyici tedbirler alır.
Spor Tesisleri ve Malzemeleri
Spor Malzemelerinin Güvenli Bir Şekilde Kullanımı ve Bakımı
Spor Tesislerinin Fiziksel Güvenlik Koşulları
Spor tesisleri, spor tesislerinde kullanılan malzemeler, spor ortamı güvenliği, spor ortamlarında risk
Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kısa cevaplı sorular, açık uçlu sorular, çember tartışma yöntemi ve performans görevi teknikleri kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden performans görevi olarak, seçtikleri spor branşına özgü bir tesise ait maket veya malzeme tasarımı yapmaları istenebilir. Öğretmen yapılan çalışmaları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Performans görevi olarak öğrencilerden istedikleri bir spor alanı seçmeleri, bu alanla ilgili bir risk haritası oluşturmaları ve bu risklere karşı alınması gereken önlemleri belirlemeleri istenebilir. Öğretmen bu çalışmaları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin belirli spor branşlarına özgü tesis ve malzemelerine ilişkin temel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin risk kavramını bildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilerin farklı spor branşları, spor tesislerinin kullanım amaçları, tesis, malzeme ve spor alanlarına ilişkin bilgileri açık uçlu sorular, soru cevap, tartışma vb. tekniklerle tespit edilerek değerlendirilebilir.
Öğrencilerden gelecekte nasıl bir spor ortamı, malzeme ve kullanım alanları olabileceği ile ilgili fikir üreterek geçmiş, şimdi ve gelecek zaman arasında bağ kurmaları istenebilir. Öğrencilerden kendi ve yakın çevresindeki spor ortamlarında oluşabilecek riskleri, gerekli önlemlerin neler olabileceğini belirlemeleri beklenebilir.
BEST.5.4.1.
Öğretmen tarafından “Bildiğiniz spor branşları ve bu spor branşlarına ait tesis ve malzemeler
nelerdir?”, "Günlük yaşam ve okulda karşılaştığınız spor branşları hakkında ne düşünüyorsunuz?”,
“Çevrenizde size farklı gelen spor branş ve malzemeleri var mı?” gibi sorular yöneltilir. Öğretmen tarafından sınıfa getirilen farklı spor branşlarına özgü (su sporları, kış sporları, açık ve kapalı spor alanları, rekreasyon alanları, savunma sporları vb.) tesis ve malzemeler ile ilgili yazılı, görsel ve dijital materyaller kullanılarak öğrencilerin merak duygusu harekete geçirilir (E1.1). Getirilen materyaller üzerinden açıklama yapılır. Öğrencilerden spor tesis ve malzemelerine ilişkin kavramları tartışarak sorgulamaları istenir (KB2.8, OB1, OB2).Öğrencilerin farklı spor branşlarına ait tesis ve malzemelere ilişkin değişkenleri (tesis özellikleri, malzeme türleri, spor branşları arasındaki farklılıklar vb.) tespit edip bunların neler olduğunu belirlemeleri beklenir. Öğrencilerden farklı spor branşlarına özgü tesis ve malzemeleri kullanım alanlarına (hangi spor branşına ait malzemelerin hangi spor tesisinde kullanıldığı vb.) göre ayırmaları istenir. Edindikleri bilgilerden hareketle farklı spor branşlarına ait (golf, buz pateni, basketbol, bocce vb.) tesis ve malzemeleri kullanım amaçlarına göre tasnif etmeleri beklenir. Bu yaptıkları tasnif işlemleri sonucunda tesis ve malzemeleri isimlendirerek etiketlemeleri istenir. Performans görevi olarak öğrencilerden seçtikleri spor branşına özgü bir tesisin maketini veya o alana özgü malzeme tasarımı yapmaları istenebilir. Performans görevleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirebilir.
BEST. 5.4.2.
Öğrencilere öğretmen eşliğinde okulun spor ortamları gezdirilerek gözlem yapması sağlanır ve “Spor ortamlarındaki riskler neler olabilir?”, “Spor ortamlarının güvenli kullanımı nasıl olur?” soruları sorulur; önceki yaşantılarından hareketle spor ortamlarında ne gibi riskleri gözlemlediği,
bu risklere karşı alınmış önlemlerin yeterli mi yoksa yetersiz mi olduğu tartışma ortamı ile değerlendirilir (E3.8, SDB1.2). Spor ortamlarının güvenli kullanımı, riskleri, temizliği ve spor ortamlarında alınabilecek tedbirler ile ilgili öğretmenin hazırlamış olduğu görsel, yazılı ve dijital materyaller öğrencilerle paylaşılır (E3.8, D18, OB1, OB2, OB4).Okuldaki spor ortamları için alınacak güvenlik tedbirleri belirlenir. Belirlenen riskler tüm öğrenciler tarafından çember tartışma yöntemi ile tartışılır (SDB2.1). Öğrencilerin yaşadıkları çevredeki farklı spor ortamlarını gözlemlemeleri, gözlemledikleri alanlardaki risklere karşı önleyici tedbirlerin neler olabileceğini değerlendirmeleri, hem kendi hem de başkalarının alması gereken tedbirler için girişimlerde bulunması sağlanır (D3.4, SDB3.3). Konunun insan sağlığı ve güvenliği açısından önemli olduğu için öğrencilerin bu konuya hassasiyet göstermesi beklenir (D5.1, D13.4). Performans görevi olarak öğrencilerin istedikleri bir spor alanı belirlemeleri, bu alanla ilgili bir risk haritası oluşturmaları ve bu risklere karşı hangi önleyici tedbirlerin alınabileceğinin belirlenmesi sağlanabilir. Öğretmen bu çalışmaları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirebilir.
Öğrencilerden bulundukları ildeki rekreasyon alanları ve spor uygulama yerleri hakkında bilgi toplayarak rapor hazırlamaları istenebilir. Öğrenciler, farklı bir spor branşına ait tesis veya malzeme seçerek bu alandaki riskleri ve güvenlik önlemlerini belirleyebilir. Seçtikleri tesis veya malzemelerin güvenliğini artırmak için öğrencilerden yenilikçi öneriler geliştirmeleri istenebilir. Performansgörevi kapsamında öğrenciler, seçtikleri spor branşına uygun bir tesis veya malzemenin özelliklerini gösteren bir poster hazırlayıp hazırladıkları posteri sınıfta sunabilir.
Öğrencilerin spor tesis ve malzemelerinin güvenliği konusunda temel bilgileri anlamalarını
kolaylaştırmak için bir futbol sahasının zeminin düzlüğü, kale direklerinin sağlamlığı ve tribün güvenliği gibi unsurlar içeren broşür, bilgi kartları, el kitabı vb. hazırlanarak öğrencilere destek sağlanabilir. Öğrencilerden belirledikleri bir risk için görselleştirilmiş bir güvenlik önerisi hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin anlamalarını pekiştirmek için öğrencilere bireysel rehberlik sağlanabilir.


