T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Bu ünitede öğrencilerin geçmişten günümüze farklı kültür ve toplumlara özgü çeşitli spor branşlarını tanımaları; sporun fiziksel, zihinsel ve duygusal faydalarını anlamaları; kendi ilgileri doğrultusunda farklı spor türlerini araştırmaları; spor türleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin spor ortamlarında yer alan paydaşları tanımaları ve bu paydaşların spordaki önemini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
20
Kavramsal Beceriler

KB2.8. Sorgulama, KB2.9. Genelleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.3. Yaratıcılık, E3.4. Gerçeği Arama, E3.10. Eleştirel Bakma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendini Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım, Görsel Sanatlar, Sosyal Bilgiler
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.18. Tartışma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEST.5.2.1. Farklı spor branşlarını özelliklerine göre genelleyebilme
a) Farklı spor branşları hakkında bilgi toplar.
b) Farklı spor branşlarının ortak özelliklerini belirler.
c) Farklı spor branşlarının ortak olmayan özelliklerini belirler.
ç) Farklı spor branşlarının özellikleri üzerinden önermede bulunur.

BEST.5.2.2. Spor ortamlarında yer alan paydaşları sorgulayabilme
a) Spor ortamlarında yer alan paydaşları tanımlar.
b) Spor ortamlarında yer alan paydaşlar hakkında sorular sorar.
c) Spor ortamlarında yer alan paydaşlarla ilgili bilgi toplar.
ç) Spor ortamlarında yer alan paydaşlar ile ilgili toplanan bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Spor ortamlarında yer alan paydaşlar ile ilgili toplanan bilgiler üzerinden çıkarım yapar.

İçerik Çerçevesi

Farklı Spor Branşlarının Ortak Olan ve Olmayan Özellikleri

Anahtar Kavramlar

Farklı spor branşları, özelliklerine göre spor türleri, paydaş, sporun paydaşları

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu öğrenme alanında yer alan çıktılar; çalışma yaprağı, kelime bulutu, kısa cevaplı sorular,
performans görevi, beyin fırtınası, açık uçlu sorular gibi yöntemler kullanılarak değerlendirilebilir.
Bu yöntemlerle öğrencilerin bilgi seviyeleri, eleştirel düşünme ve ifade becerileri ölçülebilir. Performans görevi olarak farklı spor branşları üzerinden yeni bir spor branşı önermeleri istenebilir. Performans görevi kontrol listesiyle değerlendirilebilir. Performans görevi olarak öğrencilerden farklı spor branşlarının özellikleri üzerinden önerilen yeni bir spor branşını tanıtıcı bir afiş hazırlamaları istenebilir. Hazırlanan afişler, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğrencilerin sporun paydaşları ile ilgili edindikleri bilgiler, çalışma yaprağı üzerinde analiz edilir ve bu süreçte analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin spor branş ve özellikleri hakkında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul  edilmektedir. Öğrencilerin paydaş kavramı hakkında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Farklı spor branşları ve bu branşların özelliklerine ilişkin bilgi düzeyleri kısa cevaplı sorularla
belirlenebilir. Paydaş kavramına yönelik ön bilgilerin değerlendirilmesinde ise kısa cevaplı ve açık uçlu sorular kullanılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere bir veya daha fazla spor branşı içeren videolar izletilebilir. Öğrencilerin ön bilgilerinden
yola çıkarak bildiği spor branşlarını karşılaştırmaları istenebilir. Bu spor branşlarının ortak ve farklı noktaları arasında bağlantı kurmaları sağlanabilir. Sporun paydaşlarından yola çıkılarak öğrencilerin gündelik hayatta içinde bulundukları aile, sınıf, okul vb. ortamlarındaki paydaşları ve rolleri arasında bağlantı kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEST.5.2.1.
Farklı spor branşları görsel ve dijital materyaller sınıfa tanıtılarak öğrencilerin dikkati çekilir
(E1.1, OB2, OB4). Öğrencilerin bu spor branşları ile ilgili ön öğrenmeleri, kısa cevaplı sorular
ile belirlenir. Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin farklı spor branşlarıyla ilgili (geleneksel,
modern, takım sporları, bireysel sporlar, topla oynanan sporlar, savunma sporları vb.) kitap, internet ve dijital platformlardan bilgi toplamaları sağlanır (OB1, OB2). Öğrenciler gruplara ayrılır. Her grubun farklı bir spor türünü seçmesi ve kendi içinde çalışma alanlarından yola çıkarak ilgili disiplini tanımlayan (spor branşlarının tarihçesi, temel kuralları gibi) bilgileri sınıfa sunmaları istenir (OB1). Bu sayede öğrencilerin grup içinde iş birliği ile etkili iletişimde bulunmaları sağlanır (SDB2.2). Öğrencilerden topladıkları bilgilerden yola çıkarak spor branşlarının ortak özelliklerini belirlemeleri beklenir. Belirlenen özellikler çalışma kâğıdına listelenir. Ardından spor branşlarının farklı özelliklerinin (bireysel, takım, saha, geleneksel, modern vb.) belirlenmesi istenir. Grupların belirledikleri spor branşlarının temel ve ortak özellikleri ile farklılıklarını sınıftaki diğer  arkadaşlarına açıklamaları sağlanır. Bu süreçte spor branşlarının ortak özellik ve farklılıkları belirlenirken edinilen bilgilerin öğrenciler tarafından eleştirel bakış açısı ile değerlendirilmesi istenir (D3.3, OB1). Performans görevi olarak öğrencilerden farklı spor branşlarının kuralları ve
oyun yapıları üzerinden yeni bir spor branşı geliştirmeleri üzerine önermede bulunmaları
istenir. Performans görevi kontrol listesiyle değerlendirilebilir (E3.3). Grupların öneride
bulunduğu spor branşı ya da oyun sınıfa tanıtılır. Performans görevi olarak öğrencilerden
ürettikleri farklı bir spor branşı ile ilgili tanıtıcı bir afiş hazırlamaları istenebilir. Bu süreçte
öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini daha etkili bir şekilde ortaya koyabilmeleri için
görsel sanatlar, bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmenlerinden de destek almaları
istenebilir. Öğrencilere hazırladıkları afişlerle ilgili “Afişin en beğendiğiniz yanı nedir?”,
“Afişte eksik olduğunu düşündüğünüz yönler var mıdır?” gibi sorular sorularak öğrencilerin
kendilerini ifade etmeleri sağlanır (SDB1.2, SDB1.3).Öğrencilerin hazırladıkları afişler sınıfta
sergilenerek öğrenme desteklenir. Hazırlanan afişlerin değerlendirilmesinde analitik
dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

BEST.5.2.2.
Paydaş kavramı ile ilişkilendirmek üzere dikkat çekici materyaller (puzzle, lego, pizza dilimi
gibi bütün-parça ilişkisini gösterecek) ve görsel kaynaklarla öğrencilerde merak duygusu
uyandırılır (E1.1, OB4). Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin ön bilgilerininin değerlendirilmesinin ardından paydaş kavramının tanımı yapılır. Paydaşların tanımlanmasında
kelime bulutu, bilgi kartı vb. tekniklerden yararlanılabilir. Öğrencilerden paydaş kavramını
spor ile ilişkilendirerek paydaşlar hakkında sorular sormaları istenir. Öğrencilerin kitap, gazete
ve teknolojik araçları kullanarak doğru bilgilere ulaşmaları sağlanır (E3.4, OB1, OB2).
Öğrenciler topladıkları bilgileri soru cevap yöntemi ile sınıfa sunduktan sonra konu ile ilgili
bilgiler öğretmen tarafından sınıfa aktarılır. Sporun paydaşları olan sporcular, antrenörler,
hakemler, kulüpler, dernekler, spor federasyonları, kamu kurumları, şirketler, sponsorlar,
taraftarlar, seyirciler, medya, sağlık personelleri, eğitim kurumları gibi ögelerin spordaki
yeri ve önemi hakkında öğrencilerin beyin fırtınası tekniği ile tartışmaları istenir (SDB2.1).
Öğrencilerin bu sayede paydaşların spordaki rolü üzerine mantıksal temellendirme yapması
sağlanır (KB2.18). Tartışmanın ardından öğrencilere topladıkları bilgilerin doğruluğunu
değerlendirmeleri için hangi kaynaklardan faydalandıkları ve kaynakların geçerliliği
hakkında sorular sorulur. Verilen cevaplardan sonra öğrencilerden kendi topladıkları bilgilerin
doğruluğunu değerlendirmeleri istenir (E3.10, SDB1.2). Yapılan değerlendirmelerden
sonra öğrencilerden sporun paydaşları ile ilgili çıkarım yapmaları istenir. Öğrencilerin edindikleri
bilgiler doğrultusunda rol oynama yöntemi ile spor paydaşlarının rollerini sınıfta canlandırmaları
sağlanabilir. Süreç dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden ilgi duydukları bir spor branşının müsabakasına gidip incelemeleri, bu inceleme
sonucunda o spor branşının tanıtılmasına yönelik dijital içerik üretmesi istenebilir. Belirledikleri sporun paydaşlarından biri ile röportaj yapmaları sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilere çeşitli spor branşlarından müsabakalar izletilerek öğrencilerin bunların ortak ve farklı yönlerini bulmaları sağlanabilir. Öğrencilerden iş birliği içerisinde sporun paydaşlarını tanıtıcı kartlar hazırlanması istenebilir.