2. TEMA: FILE VE DUVAR OYUNLARI
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB2. Hareket Kavramlarını Uygulama
E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
OB4. Görsel Okuryazarlık
BES.7.2.1. File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket kavramlarını uygulayabilme
a) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket kavramlarını ayırt eder.
b) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerileri ile hareket kavramları arasında
ilişki kurar.
c) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket kavramlarına uygun olarak hareket
eder.
BES.7.2.2. File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerilerini sergileyebilme
a) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerilerini algılar.
b) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) File ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerilerini farklı ortamlarda uygular.
BES.7.2.3. File ve duvar oyunlarına ilişkin taktik ve strateji geliştirebilme
a) File ve duvar oyunlarına ilişkin verilen taktiksel problemi belirler.
b) File ve duvar oyunlarına ilişkin verilen problemin çözümüne ilişkin öneri
sunar.
c) File ve duvar oyunlarına ilişkin seçilen taktik veya stratejiyi uygular.
File ve Duvar Oyunlarına İlişkin Kavramlar
File ve Duvar Oyunlarına İlişkin Beceriler
File ve Duvar Oyunlarına İlişkin Taktik ve Stratejiler
net, ralli, servis, set
Öğrenme çıktıları gözlem formu, bütüncül dereceli puanlama anahtarı ve performans görevi ile değerlendirilebilir.
Öğrencilere performans görevi olarak file ve duvar oyunlarına hazırlayıcı oyun ya da etkinlikler tasarlama ve bunları akranlarına uygulama verilebilir. Performans görevi süreç bileşenlerini içine alan ölçütlerden oluşan bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin farklı oyun türlerinde edindikleri becerileri file ve duvar oyunlarına transfer edebilecek düzeyde oldukları, file ve duvar oyunlarıyla ilgili temel beceriler ile bu oyunlarahazırlayıcı genel taktik ve strateji bilgisine sahip oldukları kabul edilir.
Öğrencilere bir istasyon kurulabilir. Bu istasyonda file ve duvar oyunları ile ilişkili bilgi, beceri ve taktik/strateji duraklarına yer verilebilir. Öğrenciler istasyon çalışması sırasında gözlem formuna göre değerlendirilebilir.
Öğrencilerden file ve duvar oyunlarının oynandığı alan ve kullanılan malzemelere örnekler vermeleri istenebilir. Verilen malzeme örneklerine (badminton raketi, tenis raketi, tenis topu vb.) bağlı olarak öğrencilere bu malzemeler kullandırılıp malzeme ile oyunlar arasında ilişki kurmaları sağlanabilir. Hücum ya da hedef oyunlarından bazı taktiklere örnekler verilerek öğrencilerden file ve duvar oyunlarına ilişkin taktiklerin benzerlik ve farklılıklarını yorumlamaları istenebilir.
BES.7.2.1.
Öğrencilere dijital ya da görsel materyaller üzerinden file ve duvar oyunları (voleybol, masa tenisi, tenis, badminton, squash, pickleball vb.) ile ilgili çeşitli sorular sorulup öğrencilerin bu oyun türlerini tanımaları sağlanır (OB4). Seçilen bir oyun ile ilgili hareket becerileri ve ilişkili kavramlar gösterilir. Hareket becerileri gösterilirken öğrencilerin dikkati kavramsal noktalara çekilir. Hareket kavramlarını (raket ile ilişki, oyunun gerçekleştiği alan, zamanlama, dönüşler, pozisyon alma vb.) uygulayabilmeleri için öğrencilere sorular yöneltilip hareketin özelliklerini düşünmeleri ve bu kavramları gözlemlerine dayanarak ayırt etmeleri istenir (SDB1.1). Farklı etkinlik istasyonları oluşturularak öğrenciler gruplara ayrılır ve her grup farklı bir etkinlik istasyonuna yönlendirilir. Her bir istasyon, belirlenen alana özgü farklı hareket kavramlarının (servis, dönüş, zamanlama, yön, pozisyon vb.) uygulandığı oyun alanlarını ifade eder. Gruplardan tüm istasyonlardaki hareket kavramlarını sırayla uygulamaları ve hareket sırasında hangi kavramları kullandıklarını açıklamaları istenir (SDB2.2, E3.2). Öğrencilere istasyondaki etkinlikleri yaparken doğru uygulamalar için geri bildirimler verilir. Uygulamaların sonunda öğrencilerin uyguladıkları hareket becerileri ile hareket kavramları arasında ilişki kurmaları sağlanır (E2.1, D5.1). Öğrenciler gruplara ayrılarak mini bir oyun düzenlenir. Öğrencilerden öğrendikleri file ve duvar oyunlarına ilişkin hareket kavramlarına uygun hareket etmeleri beklenir. Oyun sonunda her grup, kendi oyun performansını değerlendirir ve “Hangi kavramları doğru uyguladınız?”, “Daha iyi yapmak için neyi değiştirirdiniz?” gibi sorularla öğrencilerin öz değerlendirme ve eleştirel düşünme becerileri desteklenir (SDB1.2). Gruplara ayrılan öğrencilerin öğrendikleri kavramlara uygun oyun tasarlamaları ve oyunu uygulamaları performans görevi olarak verilebilir. Bu oyunlar, diğer gruplar tarafından gözlemlenir ve hareket kavramlarının uygun şekilde kullanılıp kullanılmadığı değerlendirilir.
BES.7.2.2.
File ve duvar oyunlarına (squash, voleybol, masa tenisi, ayak tenisi, eşli duvar pas oyunu, zıplayan top oyunu vb.) özgü temel hareketler tanımlanır. Oyuna özgü hareket becerilerini öğrencilerin deneyimlemeleri sağlanarak hazır bulunuşluk düzeyleri tespit edilir. File ve duvar oyunlarına örnek olabilecek oyunlar sürece dâhil edilerek hareket becerilerine ilişkin çeşitli sorularla öğrencilerin oyunlardaki hareket becerilerini algılamaları sağlanır. Öğrencilerin hareketi algılamalarını kolaylaştıracak görsel materyaller ile süreç desteklenir. Farklı istasyonlar hazırlanarak öğrencilerin file ve duvar oyunlarına özgü temel hareket basamaklarını uygulamaları sağlanır ve uygulama sırasında kendi hareketlerini yorumlamaları istenir (KB2.14, SDB1.3). Öğrencilerin farklı oyun ve etkinliklerle hareket becerisinin basamaklarını tekrar etmeleri ve bu basamakları göstermeleri sağlanır. Öğrencilere hareket becerilerini farklı oyun türlerinde deneyimleme ve geliştirme fırsatı verilerek öğrencilerin file ve duvar oyunlarına ilişkin hareket becerilerini farklı durumlarda uygulamaları sağlanır (SDB3.1). Bu süreçte öğrencilerin hareketleri gözlemlenir ve öğrencilere bireysel geri bildirimler verilir. Öğrencilerden gruplara ayrılarak öğrendikleri hareket becerilerini içeren kısa bir oyun ya da etkinlik tasarlamaları istenir. Tasarladıkları oyun ya da etkinliği arkadaşlarına uygulatmaları sağlanır (SDB1.2). Hazırlanan oyunlarda öğrencilerin farklı rol ve sorumluluklar (takım lideri, takım kaptanı, gözlemci, uygulayıcı vb.) üstlenmeleri istenir (SDB3.1, D16.3). Uygulamaların sonunda öğrenci gruplarının birbirlerinin oyun ve uygulamalarına ilişkin verileri kaydetmeleri ve değerlendirmeleri sağlanır (KB2.17, SDB2.3). Öğrencilerin hazırladıkları oyun ya da etkinlikler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirebilir.
BES.7.2.3
Farklı spor malzemeleri (voleybol topu, masa tenisi raketi, pinpon topu, badminton raketi, çember vb.) öğrencilere sunularak, bu malzemelerle ne tür oyunlar oynanacağı ve hangi spor branşlarına özgü becerilerin sergilenebileceği ile ilgili sorular sorulup öğrencilerde merak uyandırılır (E1.1). Öğrencilere file ve duvar oyunlarındaki taktik ve stratejilere hazırlayıcı oyunların amaçları ve kuralları açıklanarak öğrencilerin oyunlara katılımı sağlanır. Öğrencilerden oyunu deneyimlemeleri ve verilen ipuçlarıyla oyuna ilişkin taktiksel problemleri belirlemeleri istenir. Öğrenciler taktiksel problemlerin çözümüne ilişkin yolları tartışmaları için gruplara ayrılır (SDB2.1). Taktiksel problemlere (alanı savunma, sahaya yerleşim, servis, blok, topa sahip olma vb.) ilişkin grubun güçlü ve zayıf yanlarını analiz etme, pozisyon alma, rakibin hareketlerini takip etme gibi durumların tartışılması ve olası çözüm önerilerinin sunulması sağlanır (SDB3.3). Oyunlar farklı zorluk seviyelerinde tekrarlanarak grupların başarılı olabilmek için daha özgün strateji ve taktik geliştirmeleri desteklenir. Çözüm önerilerini geliştiren öğrencilerin oyunları farklı zorluk derecelerinde oynarken seçtikleri taktik ve stratejileri uygulamaları istenir (SDB3.2). Taktiksel problemler öğrencilerin seviyesine göre çeşitlendirilerek farklı zorluk seviyelerinde sunulur. Farklı taktiksel problemleri (sayı kazanma, atağa karşı savunma yapma vb.) öğrencilerin belirlemeleri, çözüm yolları geliştirmeleri ve sınıf içi oyunlarda belirledikleri taktiklerle kendi çözümlerini uygulamaları sağlanır (E2.5). Oyunlar sırasında öğrenciler gözlemlenir ve takımın kullandığı taktik ve stratejilerin işlevselliği bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
File ve duvar oyunlarındaki hareket kavramlarından birini seçmeleri ve bu hareketin detaylı analizini yapmaları istenebilir. Arkadaşları ile paylaşmak için farklı file ve duvar oyunlarını araştırmaları ve hazırlayıcı özgün oyunlar tasarlamaları istenebilir. Verilen karmaşık yapıdaki bir taktiksel problemin çözüm yollarını bulmaları ve buldukları çözümleri denemeleri istenebilir. Farklı oyun yüzeylerinin (çim, toprak, sentetik vb.) ve farklı ekipmanların (raketler, toplar vb.) oyun dinamiklerini nasıl etkilediğini araştırmaya ve bu etkileri analiz etmeye teşvik edilebilirler. Standart vuruş ve servis tekniklerinin daha zorlu çeşitlerini denemeleri, farklı teknikleri birleştirerek karmaşık vuruş kombinasyonları oluşturmaları istenebilir.
Seçilen spor branşıyla ilgili temel hareket becerilerini video üzerinden gözlemlemeleri ve bu becerilerle ilgili bireysel, eşli ya da grup alıştırmaları yapmaları istenebilir. Dijital kaynaklardan ilgili oyuna ilişkin hareketleri izlemeleri ve bu hareketlerin ilişkili olduğu kavramları sınıflandırmaları istenebilir. Öğrencilere hareket kavramlarını uygulama ve hareket becerilerini geliştirme sürecinde akran desteği sunularak öğrencileri hızlı geri bildirim almaları sağlanabilir. Taktiksel problemler daha temel seviyede sunularak çözüm yollarını bulmalarıve denemeleri istenebilir.


