T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Öğrencilerin belirlenen takım mücadele sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri, belirlenen takım mücadele sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri, belirlenen file/raket sporlarının özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri, belirlenen file/raket sporlarında taktik ve strateji geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
56
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme

Kavramsal Beceriler

KB3.2. Problem Çözme

Eğilimler

E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D6. Dürüstlük, D12. Sabır

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.9.2.1. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum/ortamlarda uygular.

BES.9.2.2. Belirlenen takım mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen takım mücadele sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen takım mücadele sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen takım mücadele sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

BES.9.2.3. Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilme
a) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini algılar.
b) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini farklı durum /ortamlarda uygular.

BES.9.2.4. Belirlenen file/raket sporunda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Belirlenen file/raket sporunda taktiksel/stratejik problemi/durumu belirler.
b) Belirlenen file/raket sporunda belirlenen problemin/durumun çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Belirlenen file/raket sporunda seçilen taktik/stratejiyi uygular.

İçerik Çerçevesi

Belirlenen Takım Mücadele Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen Takım Mücadele Sporunda Taktik ve Stratejiler
Belirlenen File/Raket Sporunun Özelleşmiş Hareketleri
Belirlenen File/Raket Sporunda Taktik ve Stratejiler

Anahtar Kavramlar

file/raket sporu, takım mücadele sporu

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, kontrol listesi, gözlem formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerileri belirlenen ölçütler kullanılarak oluşturulan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Belirlenen takım mücadele sporunda taktik ve strateji geliştirme becerileri öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Belirlenen file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerileri belirlenen ölçütler kullanılarak oluşturulan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Belirlenen file/raket sporunda taktik ve strateji geliştirme becerisi; alanı kullanma, takım çalışması, rakibe saygı, zamanı iyi kullanma vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan kontrol listesi 
ile değerlendirilebilir.

Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyecekleri bir gösteri yapmaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi gözlem formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Koşma, atma, yakalama, denge vb. temel hareketleri yapabildikleri kabul edilmektedir.
Taktik ve stratejiyle ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Temel hareket becerilerini sergilemeleri istenebilir.
Oyunlarda taktik ve strateji geliştirmenin gerekliliğine yönelik beyin fırtınası yaptırılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin izlediği bir spor müsabakasında (takım mücadele, file/raket) sergilenen hareket becerilerinden örnekler vermeleri istenebilir.

Günlük etkinliklerde (antrenman, ders çalışma, alışveriş vb.) planlı hareket etmenin sağladığı faydalara örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.9.2.1.
Gönüllü bir öğrenci eşliğinde gerekli materyallerle (top, esneme bantları, antrenman hunisi vb.) ısınma etkinliklerinin yapılması sağlanır. Isınmanın ardından belirlenen takım mücadele  spor branşına ait özelleşmiş hareket becerileri öğrencilere gösterilir. Öğrencilerin ikişerli eşleşmesi istenir. Eşler algıladıkları özelleşmiş hareket becerilerinin basamaklarını birbirine  göstererek uygular (SDB2.2). Eşler motivasyonu üst seviyede tutmak için doğru yapılan hareketlerin ardından birbirine yapıcı geri bildirimler verir (D4.1). Etkinliklerde çalışılan özelleşmiş  hareket becerilerinin pekiştirilmesi için turnuva düzenlenir. Öğrencilerden turnuva sürecinde özelleşmiş hareket becerilerini hangi durumlarda kullandıklarını paylaşmaları istenir.  Öğrenciler etkinliklerin ardından soğuma hareketleri yapar. Belirlenen takım mücadele sporunun özelleşmiş hareket becerileri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.  Özelleşmiş hareket becerilerini sergileyecekleri bir gösteri yapmaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi, gözlem formu ile değerlendirilebilir.

BES.9.2.2.
Öğrenciler, kısa süreli oyunlarla (ayna oyunu, yakalama, tünel oyunu vb.) ısınma hareketleri yapar. Öğretmen rehberliğinde gruplar oluşturulur. Gruplar, takım mücadele sporuna ait farklı  taktik/stratejilerin (oyunu yönlendirme, savunma, alan kullanımı vb.) uygulanacağı etkinlikler kurgular (SDB2.2). Etkinliklerde uygulanan taktik/stratejilerin olumlu ve olumsuz yönlerini,  ortaya çıkan problemi/durumu iç-dış çember tekniğiyle belirlemeleri sağlanır (SDB2.1). Gruplar, belirledikleri probleme/duruma yönelik çözüm önerileri sunar (KB3.2, E3.6, D12.1). Çözüm  önerileri doğrultusunda taktik/stratejilerin uygulanması için etkinlikler tekrarlanır. Etkinlikler esnasında gruptaki öğrencilerden taktik/stratejilerin uygulanmasını gözlemlemeleri ve  birbirlerine geri bildirimler vermeleri sağlanır. Öğrenciler, etkinliklerin ardından hafif tempolu yürüyüş ve koşu ile soğuma hareketleri yaparlar. Belirlenen takım mücadele sporunda taktik  ve strateji geliştirebilme becerileri öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

BES.9.2.3.
Gönüllü bir öğrenci eşliğinde gerekli materyallerle (top, esneme bantları, antrenman hunisi vb.) ısınma etkinliklerinin yapılması sağlanır. Isınma süreci takip edilir ve gerektiğinde  yönlendirmeler yapılır. Isınma sonrası belirlenen file/raket sporuna ait özelleşmiş hareket becerilerinin kılavuz eşliğinde algılanması sağlanır. Öğrenciler, ikişerli eşleşip hareket  becerilerinin basamaklarını birbirlerine göstererek uygular (SDB2.2). Öğrenciler, deneme yanılma yoluyla özelleşmiş hareket becerilerini basamaklayarak gösterirken kendi yöntemlerini  fark eder (SDB1.2). Eşler, beceriler olgunlaşana kadar birbirlerine kılavuzluk ederek çalışmalarını sürdürür. Çalışmalarda öğrenci sayısı ve alanın durumuna göre gerekli materyaller  kullanılarak öğrencilerin aktif olması sağlanır. Hareket becerileri farklı hız ve zorluk seviyesinde uygulanarak öğrencilere hatalarla ilgili yapıcı geri bildirimler verilir. Eşler belirlenen spora  ait özelleşmiş hareket becerilerini müsabaka ortamında oyun kurallarına uyarak uygular (D6.1). Mini turnuvalar düzenlenerek öğrencilerin daha fazla müsabaka yapmaları sağlanır.  Öğrenciler etkinliklerin ardından vücudun soğuması için hafif tempolu koşu ve yürüyüş yapar. Belirlenen file/ raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini sergileyebilmeleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BES.9.2.4.
Seçilen bir öğrenci, belirlenen file/raket sporuna ait ısınma hareketlerini gösteri yöntemiyle yaptırır ve arkadaşlarının ısınmasını sağlar. Isınma süreci takip edilir ve gerekli yönlendirmeler  yapılır. Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde bireysel farklılıklarına göre gruplara ayrılır. Gruplar, belirlenen file/raket sporlarına ait taktik ve stratejilerin uygulanabileceği etkinlikler tasarlar  (SDB2.2, E3.3, D3.2). Tasarlanan etkinliklerin tüm grup üyelerinin kendini değerlendirebileceği ve aktif bir şekilde katılabileceği nitelikte olmasına dikkat edilir. Farklı spor branşlarından  (atletizm, jimnastik vb.) antrenmanlar birleştirilerek taktik/stratejilerin uygulanması sağlanır. Etkinliklerde uygulanan taktik/stratejilerin olumlu ve olumsuz yönlerini, ortaya çıkan  problemi/durumu iç-dış çember tekniğiyle belirlemeleri sağlanır (SDB2.1). Gruplardaki öğrenciler tespit ettikleri probleme/duruma yönelik alternatif çözüm önerileri getirir (SDB3.2).  Çözüm önerileri doğrultusunda taktik/stratejilerin uygulanması için etkinlikler tekrarlanır. Gruplar, uyguladıkları taktiği değerlendirerek tartışır ve ihtiyaç hâlinde yeniden düzenleyerek  uygular. Öğrenciler etkinliklerin ardından hafif tempolu koşu, yürüyüş vb. soğuma hareketleri yapar. Belirlenen file/raket sporunda taktik ve strateji geliştirebilme becerilerinin  değerlendirilmesinde kontrol listesi kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini kendine özgü şekilde uygulaması istenebilir.

Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporunda bir spor kulübünün/sporcunun uyguladığı taktik ve stratejileri araştırması ve elde ettiği verilerden sunum hazırlaması istenebilir.

Destekleme

Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporunun özelleşmiş hareket becerilerini öğretmen veya akran yardımıyla temel düzeyde uygulaması istenebilir.

Belirlenen takım mücadele ve file/raket sporlarında seçilen bir taktik/stratejiye yönelik videolar izlemesi ve düşüncelerini açıklaması istenebilir.