T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: ZİNDELİK VE FİZİKSEL AKTİVİTE

Öğrencilerin fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkisini yorumlayabilmeleri ve hareket kalıplarını kullanarak ritmik hareket edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme

Kavramsal Beceriler

KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D4. Dostluk, D7. Estetik, D13. Sağlıklı Yaşam

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Psikoloji
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BES.H.1.1. Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkisini yorumlayabilme
a) Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkisini inceler.
b) Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkisine ilişkin edindiği bilgileri yazılı veya görsel biçimlere dönüştürür.
c) Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkisini özgün bir şekilde ifade eder.

BES.H.1.2. Hareket kalıplarını kullanarak ritmik hareket edebilme
a) Verilen ritmi algılar.
b) Ritme göre hareket kalıplarını uygular.
c) Hareket kalıplarını farklı ritimler eşliğinde sergiler.

İçerik Çerçevesi

Fiziksel Etkinliğin Beden ve Ruh Sağlığına Etkisi
Ritmik Hareket Etme

Anahtar Kavramlar

hareket kalıbı, ritim

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Grupların ritmik hareket edebilme ile ilgili çalışmaları; yardımlaşma, grup uyumu, alan kullanımı vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Fiziksel aktivitenin beden ve ruh sağlığına etkisine yönelik çıkarımlarını içeren 150-200 kelimeden oluşan metin hazırlamaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi  dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkisi ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Hareket kalıpları ve ritmik hareket etme ile ilgili temel düzeyde bilgi ve becerilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkilerine yönelik örnekler vermeleri istenebilir.
Seçtiği hareket kalıplarını ritim eşliğinde sergilemeleri istenebilir.

Köprü Kurma

Fiziksel etkinliklerin günlük hayata etkilerine ilişkin çıkarımda bulunmaları istenebilir.
Fiziksel etkinliklerde (koşma, sıçrama, top sürme, yürüme, sekme, merdiven çıkma vb.) ritmik hareket etmeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BES.H.1.1.
Öğrenciler, verilen kaynaklardan (kısa film, karikatür, slayt, belgesel, makale vb.) hareketle fiziksel aktivitenin beden ve ruh sağlığına etkisini inceler (OB1). Öğrenciler, tartışma yoluyla  düzenli yapılan fiziksel aktivitenin beden ve ruh sağlığı (fizyolojik, kardiyovasküler sistem, depresyon, anksiyete bozukluğu, dikkat eksikliği vb.) üzerindeki olumlu etkilerini belirler (D13.2).  Öğretmen rehberliğinde öğrenciler gruplara ayrılır. Gruplar, belirledikleri bir fiziksel aktivitenin (yürüyüş, koşu, yüzme, bisiklet sürme vb.) beden ve ruh sağlığına yararlarını gösteren afiş  hazırlar (SDB2.2, E3.3). Hazırladıkları afişleri sınıf ya da okul panosunda sergiler. Gruplardan fiziksel aktivitenin beden ve ruh sağlığına etkisine yönelik 100-150 kelimeden oluşan kısa bir  metin hazırlamaları performans görevi olarak verilebilir. Performans görevi dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BES.H.1.2.
Öğrencilerin ritmik hareketlerle (el çırpma, kolları sallama, diz çekme vb.) ısınmaları sağlanır. Verilen ritimler (alkış, düdük, melodi vb.) dinlenerek bu ritimlerin algılanması sağlanır.  Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde gruplara ayrılır. Gruplar, algıladıkları ritimlere göre hareket kalıplarını farklı seviye (yüksek-alçak), yön (ileri-geri, sağa-sola vb.) ve hızlarda (yavaş, orta,  yüksek) uygular (SDB2.2). Uygulama esnasında arkadaşlarına yapıcı geri bildirimler vermeleri istenir (SDB2.1, D4.1). Gruplardan ritim eşliğinde uyguladıkları hareket kalıplarıyla koreografi  oluşturmaları istenir (E3.3, D7.2). Oluşturulan koreografiler gruplar tarafından sergilenir (BEOSAB4). Öğrenciler, hafif tempolu yürüyüş yaparak soğuma hareketlerini gerçekleştirirler. Gruplar  birbirlerinin performanslarını izler. Performanslar; hareketlerin çeşitliliği, grup uyumu, alan kullanımı vb. ölçütler kullanılarak oluşturulan grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Beden ve ruh sağlığının iyileştirilmesinde fiziksel etkinliğin önemi hakkında profesyonel sporcularla röportaj yapması istenebilir.
Hareket kalıplarını kullanarak kendine özgü bir figür oluşturması istenebilir.

Destekleme

Öğretmen veya akran yardımıyla fiziksel etkinliğin beden ve ruh sağlığına etkisini ifade eden bilgi kartı hazırlaması istenebilir.
El çırpma, kolları sallama, diz çekme vb. hareket kalıplarını uygulaması istenebilir.