5. TEMA: HAREKET EDEREK ÇEVREMİ KEŞFEDİYORUM
BEOSAB4. Fiziksel Aktiviteye Katılma
KB1. Temel Beceriler
E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim
D5. Duyarlılık, D13. Sağlıklı Yaşam
BEO.3.5.1. Fiziksel aktiviteye katılabileceği farklı çevreleri belirleyebilme
BEO.3.5.2. Farklı çevre koşullarında fiziksel aktiviteye katılabilme
a) Farklı çevre koşullarında fiziksel aktivite ihtiyacını fark eder.
b) Farklı çevre koşullarında fiziksel aktivite ihtiyacına yönelik plan yapar.
c) Farklı çevre koşullarında fiziksel aktiviteye ilişkin hazırladığı planı uygular.
Fiziksel Aktivite Çevreleri Belirleme
Farklı Çevre Koşullarında Fiziksel Aktivite Katılım
çevre farkındalığı, fiziksel aktivite planı
Öğrenme çıktıları öz değerlendirme ve performans görevi ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin fiziksel aktivite günlüğü hazırlamaları ve hazırladıkları fiziksel aktivite günlüğünü sunum, poster ya da dijital günlük gibi yollarla paylaşma performans görevi verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin fiziksel aktivitelerini planlayabildikleri, sorumluluk bilincine sahip oldukları, çeşitli hareket becerilerini ve çevre farkındalığını edindikleri kabul edilir.
Öğrencilere farklı fiziksel aktiviteleri ve bu aktivitelerin yapıldığı çevreleri temsil eden renkli kartlar (mavi-deniz-yüzme, yeşil-orman-yürüyüş) dağıtılabilir. Öğrencilerden seçtikleri kartın rengine göre hangi çevrede hangi fiziksel aktivitenin yapıldığını tahmin etmeleri istenebilir. Ardından kartlarda yazan fiziksel aktiviteleri günlük hayatlarında uygulayıp uygulamadıkları sorularak ön bilgileri değerlendirilebilir.
Öğrencilerden günlük hayatlarında fiziksel aktivite yapmak için çevreleri belirlerken nelere dikkat ettiklerini ifade etmeleri istenebilir.
Öğrencilerin ön bilgilerini kullanarak farklı çevre koşulları ve fiziksel aktivite arasındaki ilişkiye günlük hayattan örnekler vermeleri ve bunun üzerinden tartışmaları sağlanabilir.
BEO.3.5.1. Öğrencilere fiziksel aktivite yapabilecekleri çevreler (park, bisiklet yolları, oyun alanları, rekreasyon alanları, okul bahçesi, spor salonu, ev, deniz, dağ vb.) sorulur ve öğrencilerden bu çevrelerde ne tür fiziksel aktiviteler yapabileceklerini söylemeleri istenir. Öğrencilerden farklı fiziksel çevrelere ilişkin bir oyun tasarlamaları istenir (E3.3). Bu doğrultuda örneğin deniz, orman, dağ gibi farklı çevreleri içeren köşeler belirlemeleri istenir. Söylenen köşeye komutla koşmaları ve o köşe için uygun olan fiziksel aktiviteyi yapmaları istenir (D13.2). Örneğin "park" denildiğinde o köşeye gidip hep birlikte sıçrama; "deniz" denildiğinde yüzme; "spor salonu" denildiğinde esnetme; "dağ" denildiğinde kayma gibi hareketleri yapmaları için yönlendirilirler. Oyun tamamlandıktan sonra her öğrencinin kendine “Bugünden itibaren hangi çevrelerde fiziksel aktivite yapmak benim için daha uygun olabilir?", "Hangi çevrelerde daha çok fiziksel aktivite yapmaya önem vereceğim?” gibi sorular sorarak fiziksel aktivite yapabilecekleri çevreleri belirleyebilmeleri sağlanır (KB2.8, SDB1.1). Bu öğrenme çıktısının değerlendirilmesinde öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BEO.3.5.2. Fiziksel aktivite ile ilişkili bir oyun oynatılır. Öğrencilerden kısa bir süre için en çok sevdikleri fiziksel aktiviteyi yapmaları ve ardından neden bu fiziksel aktiviteyi sevdiklerini açıklamaları istenir (E2.5, D13.2). Farklı hava durumu ve çevre koşullarına ilişkin fiziksel aktiviteleri içeren bir video izletilir. Bu bağlamda öğrencilere şu sorular yöneltilir ve öğrencilerin düşüncelerini ifade etmeleri istenir (SDB2.1). ‘’Hangi çevrede fiziksel aktivite yapmayı tercih ederdiniz?”, “Sizce en çok hangi çevre koşulunda fiziksel aktivite yapmak daha zor?”, “Kendi yaşadığınız çevrede fiziksel aktivite yapmak için hangi fırsatları yaratabilirsiniz?”, “Fiziksel özelliklerinize ve ilgilerinize göre size en çok hitap eden çevre ve fiziksel aktiviteler neler olabilir?” (KB2.10).
Öğrenciler kendi fiziksel aktivite ihtiyaçlarını fark ettikten sonra bu bilgiler doğrultusunda farklı çevre koşullarında yapılabilecek fiziksel aktiviteleri ayırt etmeye ve kendi ihtiyaçlarına yönelik fiziksel aktivite günlüklerini oluşturmaya teşvik edilir (SDB1.2). Planlar okul içinde veya dışında uygulanabilir. Bu doğrultuda öğrencilerden bir fiziksel aktivite günlüğü oluşturmaları istenir (KB2.13). Günlüğün içeriğinde yaş, boy, kilo; günlük adım sayısı; fiziksel aktivitenin türü, süresi, mesafesi ve hangi çevrede yapıldığı gibi bölümler yer alması gerektiği üzerinde durulur (SDB1.3). Günlük adım sayısı, mesafe ve zaman takibi için dijital araçlar kullanılabilir. Öğrencilerden bir hafta boyunca okul içinde veya dışında yaptıkları fiziksel aktiviteleri ve bunların sürelerini kaydetmeleri istenir (E2.2, SDB1.2, D13.2).
Fiziksel aktivite günlüğü uygulanırken fiziksel aktiviteler sırasında vücut temizliğine dikkat etme, temiz kıyafetler kullanma, aktivite ortamını temiz tutma, aktiviteden sonra temizlik ve sıvı alma gibi durumlar üzerinde durulur (D5.1, D13.2, E2.2). Öğrencilere hazırladıkları fiziksel aktivite günlüklerini uygulayıp bunları sunum, poster veya dijital formatta paylaşma performans görevi verilebilir, bu öğrenme çıktısı öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrenciler fiziksel aktiviteye katılımı cesaretlendiren sloganlar üretmeye teşvik edilebilir.
Öğrencilerin yakın çevrelerinde bulunan kişilerin hangi fiziksel aktiviteleri, hangi çevrelerde yaptıklarını ifade etmeleri sağlanabilir.
Günlük fiziksel aktivite hedefleri oluşturmaları ve bu hedefleri takip ederek düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı kazanmaları istenebilir.
Fiziksel aktivitelere katılırken bireysel farklılıkları dikkate alınacak şekilde öğrencilere destekleyici ekipman ve akran desteği verilebilir.
Az sayıda hedef koymaları, görsel-işitsel materyaller kullanmaları ve öğrencilerin birbirlerini motive edici geri bildirimler vermeleri istenebilir.


