T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

3. TEMA: FARKLI RİTİMLERLE HAREKET EDİYORUM

Bu temada öğrencilerin farklı tempodaki müziklere uygun, eşle veya grupla ritmik hareket edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
25
Alan Becerileri

BEOSAB5. Ritmik Hareket Etme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.3.Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum

Değerler

D4. Dostluk, D7. Estetik

Disiplinler Arası İlişkiler
Fen Bilimleri, Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BEO.3.3.1. Farklı tempodaki müziğe uygun hareket edebilme

BEO.3.3.2. Eşle veya grupla ritmik hareket edebilme

a)      Eşle veya grupla hareket ederek verilen ritmi algılar.

b)      Eşle veya grupla ritme uygun hareket eder.

c)      Eşle veya grupla uyumlu ritmik hareket becerilerini sergiler.

İçerik Çerçevesi

Farklı Tempodaki Müziğe Uygun Hareket Etme

Eşle veya Grupla Ritmik Hareket Becerileri

Anahtar Kavramlar

halk dansları, kültür, müzik türleri, ritim ve hareket

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları grup değerlendirme formu ve analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrencilerden farklı tempodaki müziklerden en az ikisini seçerek her birine uygun basit bir hareket dizisi (koreografi) oluşturma performans görevi verilebilir. Bu performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin belirlenen tempodaki müziklerde ritmi algılayabildikleri ve eş veya grupla ritmik hareket becerisini sergileyebildikleri kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin hazır bulunuşluklarını belirlemek için müzik eşliğinde birleştirilmiş hareket becerilerini içeren bir oyun oynatılabilir, ardından öğrencilerden becerilerin isimlerini ve müzik temposunun nasıl olduğunu (yavaş, orta, hızlı) ifade etmeleri istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere ‘’Bisiklet sürerken kalp atışlarınız nasıl?”, ‘’Okuldan eve giderken el ve ayaklarınız arasındaki ritmi fark ettiniz mi?” gibi sorular sorulabilir.

Sosyal etkinliklerde, grup danslarına ya da halk oyunlarına katıldıklarında ritim ve hareket becerilerini içeren örnekler vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BEO.3.3.1. Öğrencilerden yavaş tempoda başlayan (kolları sallama, bacakları kaldırma, daireler çizme) ve giderek hızlanan bir müzik eşliğinde ısınma hareketleri yapmaları istenir, ardından öğrenciler tek bir grup olacak şekilde bir araya getirilir. Farklı tempoda müzikler (klasik ve hareketli müzik, halk müziği, film ve oyun müzikleri vb.) ile bu müzik tempolarında yapılacak hareketler belirlenir. Klasik müzik açıldığında öğrencilerden kollarını açarak yavaş ve dengeli yürüyüşler, hafif salınımlar ve esnetme hareketleri yapmaları istenir. Hareketli müzik çaldığında müzikle uyumlu şekilde sıçrama, el çırpma, omuz silkme gibi hareketleri yapmaları sağlanır (E2.5). Halk müziğinde öğrencilerden ellerinde hayalî kaşıklar veya mendillerle ritmik hareketler yapmaları beklenir. Film ve oyun müzikleri çaldığında bazen gizemli, yavaşça saklanma, eğilme, kaçma; bazen hızlı, bazen macera dolu engellerden kaçıyormuş gibi hareket etmeleri istenir. Bu öğrenme çıktısının değerlendirilmesi için öğrencilere ‘’Bugün hangi tempodaki müziğe uygun hareket edebildiniz?", "En çok hangi tempodaki müzikte eğlendiniz?", "Hangi hareketleri daha iyi yaptığınızı düşünüyorsunuz?", "Müziğin temposuna uyum sağlamak kolay mıydı, zor muydu?” gibi açık uçlu ya da kısa cevaplı sorular yöneltilebilir (SDB1.1, E2.5). Öğrencilerden farklı tempodaki müziklerden en az ikisini seçerek her birine uygun basit bir hareket dizisi (koreografi) oluşturma ve bu diziyi müzikle uyumlu şekilde sergileme performans görevi istenebilir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

BEO.3.3.2. Öğrencilerin dikkatini çekebilmek ve öğrencilerde merak uyandırmak için öğrencilere bir müzik eşliğinde oyun oynatılır (E1.1, E2.5). Ardından öğrencilerden grup oluşturmaları ve müzik eşliğinde yapılacak hareket becerilerini belirlemeleri istenir. Bunlar galop, dikey sıçrama ve tenis toplarını sektirme gibi hareketleri içerebilir. Oluşturulan gruplardan tüm hareket becerilerini sırayla yapmaları ve etkili iletişim kurmaları istenir (D4.2, SDB2.2). Kullanılan müzik için ritmi algılama becerilerini geliştirirken eşle veya grupla uyum içinde ritmik hareket etmeleri sağlanır (SDB3.1). Komut, alkış ve farklı tempodaki müzikler (hareketli ve klasik müzik, halk müziği vb.) kullanılabilir. Öğrencilere oyunlar sırasında verilen ritim algılarını belirlemeleri için şu sorular sorulabilir: ‘’Grup olarak uyum içinde ritmik hareket edebildiniz mi?", "Verilen ritme uygun hareket edebildiniz mi?"

Öğrenciler eşleştirilir ve bir müzik açılır. Eşlerden birinin müziğin temposuna uygun bir şekilde ritmik olarak öne ve geriye adım, kol açma-kapama, el çırpma, ayak yere vurma, bedenini döndürme, kaşık veya mendil kullanma gibi ritim ile hareketleri yapması; diğerinin bunları tekrar etmesi istenir. Daha sonra eşler birlikte ritmik olarak senkronize bir şekilde hareketleri yapar (D7.3, BEOSAB7). Bu süreçte öğrencilerin birbirlerini desteklemesi ve kendilerine güvenmeleri gerektiği üzerinde durulur (SDB2.2, E1.5).

Öğrencilere bir yörenin halk dansı (zeybek, halay, horon vb.) videosu izletilir ve "Bu halk dansında hangi hareket becerileri kullanıldı?", "Becerileri uygulamalı olarak gösterebilir misiniz?" gibi sorular sorulur. Öğrencilerden videolarda gördükleri halk danslarına ait hareketleri yapmaları istenir (E3.2). Gruplar oluşturulur. Gruplardan bir müzik eşliğinde birleştirilmiş hareket becerilerini içeren koreografiler oluşturmaları istenir (SDB2.2, E3.3, D7.2). Bu süreçte etkili iletişimle sevgi, saygı ve güvene dayalı ilişkiler kurmaları istenir (D4.2). Oluşturdukları koreografileri sergilemeleri sağlanır. Bu öğrenme çıktısının değerlendirilmesi grup değerlendirme ile yapabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden farklı kültürlerin dansları ve bu danslarda kullanılan müzikler hakkında araştırma yapmaları istenebilir. Öğrencilerden bir dans gösterisi planlamaları ve danslarını sergilemeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden daha yavaş tempodaki müziğe uygun hareket etmeleri istenebilir. Görseller ile hareket becerilerinin nasıl uygulanacağı gösterilebilir. Koreografiler oluşturulurken öğrencilere ek süre verilebilir ve akran desteği sağlanabilir.