1. TEMA: HAREKET EDİYORUM
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB2. Hareket Kavramlarını Uygulama BEOSAB10. Güvenli Ortam Oluşturma
KB1. Temel Beceriler
E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.8. Soru Sorma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D4. Dostluk, D6. Dürüstlük, D14. Saygı, D16. Sorumluluk
OB4. Görsel Okuryazarlık
BEO.1.1.1. Oyunlarda hareket kavramlarını uygulayabilme
a) Beden farkındalığı, alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkileri kavramlarını ayırt eder.
b) Hareket ile beden farkındalığı, alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkileri kavramları arasında bağ kurar.
c) Beden farkındalığı, alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkileri temel kavramlarına uygun hareket eder. BEO.1.1.2. Oyunlar sırasında güvenli ortam oluşturabilme
a) Oyunlar sırasında ortaya çıkabilecek riskleri tanımlar.
b) Oyunlar sırasında ortaya çıkabilecek risklere ilişkin önleyici tedbirler alır.
BEO.1.1.3. Temel hareket becerilerini açıklayabilme
BEO.1.1.4. Temel hareket becerilerini sergileyebilme
a) Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerini algılar.
b) Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerini farklı durumlarda uygular.
Hareket Kavramları
Güvenli Ortam
Temel Hareket Becerileri
ağırlık aktarımı, denge, efor, farkındalık, güvenlik, hareket, nesne kontrolü, oyun, oyunlarda risk, yer değiştirme
Öğrenme çıktıları gözlem formu ve kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilere hareket kavramlarını içeren ürünlerle ilgili performans görevi verilebilir.
Bu performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin vücudun bölümlerine ilişkin genel bir bilgiye sahip oldukları, kişisel ve genel alan sınırlarını temel düzeyde fark edebildikleri, günlük hayatta hareketlerin yön ve hız gibi basit özelliklerini deneyimledikleri, grupla oyun oynama deneyimlerine sahip oldukları kabul edilir.
Öğrencilerin temel hareket becerilerinden yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerilerini günlük hayatlarında deneyimledikleri ve bu becerileri basit oyunlarda uygulamaya hazır oldukları kabul edilir.
Öğrencilerin hareket kavramları hakkındaki ön bilgileri çeşitli görseller kullanılarak belirlenebilir. Hareket kavramlarını tartışmaları sağlanabilir. Görsel kavram haritalarından vücudun bölümlerini işaretlemeleri istenebilir. Yürüme, koşma, yuvarlanma, eğilme, atlama- konma, itme-çekme gibi temel hareket becerilerini canlandırma yoluyla kendi seviyelerine uygun şekilde sergilemeleri istenebilir. Aşağıdaki örnek sorularla öğrencilerin ön bilgileri değerlendirilebilir:
• Arkadaşlarınızla oyun oynarken birbirinize çarpmamak için neler yaparsınız?
• Arkadaşlarınızla oynadığınız koşu oyunlarında hangi hızda koşarsınız?
• Havadan gelen bir topu yakalamak için ne yaparsınız?
• Farklı zeminlerde (toprak, buz, asfalt, kum, çim alan vb.) yürürken ya da koşarken nasıl hareket edersiniz?
Öğrencilere önceki öğrenmelerine dayalı olarak beden farkındalığı, alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkileri hatırlatılır; öğrencilerin bu kavramlar arasında bağlantı kurmaları sağlanabilir. Günlük hayatlarında oyun oynarken güvenliklerini sağlamak için nasıl bir yaklaşım sergilediklerine dair örnekler paylaşmaları istenebilir. Oyunları ne tür alanlarda oynadıkları ile ilgili sorular sorulabilir.
Öğrencilerden yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerini basit oyunlarda ve günlük hayatta nasıl kullanıldıklarını düşünmeleri istenebilir. Yürüme, koşma, atlama gibi hareketleri hangi durumlarda yaptıkları ve bu hareketlerin önemi üzerine fikir alışverişi yapmaları sağlanabilir.
BEO.1.1.1. Öğrencilere hareket kavramları hakkında günlük hayattan çeşitli örnekler verilerek öğrencilerde merak uyandırılır (E1.1). Konu ile ilgili sorular yöneltilerek bu kavramları fark etmeleri sağlanır. Öğrencilerden hareket ederken vücutlarında hangi bölgelerin çalıştığını söylemeleri ve hareket sırasında nasıl hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenir (SDB1.1, TAB3). Öğrencilerin düzenlenen çeşitli oyun ve fiziksel aktiviteler yoluyla beden farkındalığı (vücudun bölümlerini tanıma, bu bölümlerin ve tamamının yapabileceği hareketler, vücut ağırlık aktarımı), alan farkındalığı (kişisel ve genel alan; yukarı-aşağı, öne-geriye, sağa-sola gibi yönler; düşük, orta, yüksek seviyeler; düz, eğimli, dairesel yollar; büyük, küçük ebatlar; dar, geniş uzamsal kavramlar), efor (kısa, orta, uzun zaman dilimleri; hızlı, yavaş gibi tempo; güçlü, güçsüz güçlü-güçsüz ve akıcılık gibi kavramlar) ve hareket ilişkileri (vücut parçaları ile, nesne veya birey ile, eş ve grup çalışmaları) kavramlarına örnekler vermeleri istenir. Öğrencilere hareket kavramlarıyla ilgili resim, video, fotoğraf gibi görsel içerikler sunularak öğrencilerin bunları incelemeleri sağlanır (OB4). Öğrencilerin eş veya grupla oynayabilecekleri, temel hareketleri içeren iş birlikli oyunlar düzenlenir. Düzenlenen eşli veya gruplu oyunlarda grup arkadaşlarıyla sözlü iletişim kurarak oynayabilmeleri sağlanır (SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerin arkadaşlarının sözlerini kesmeden, onları kırmadan ve etkin şekilde dinleyerek arkadaşlarının fikirlerine saygı göstermeleri sağlanır (D14.1). Bu oyunlar aracılığıyla öğrencilerden arkadaşlarına nazik davranmaları ve arkadaşlarının düşüncelerini anlamaya çalışmaları beklenir (D4.2). Oyunlar çeşitlendirilerek öğrencilerin farklı hareket kavramlarına odaklanmaları sağlanır (E3.2). Oyunlar sırasında beden farkındalığı, alan farkındalığı, efor, hareket ilişkileri bileşenlerine vurgu yapılır ve öğrencilere geri bildirim verilerek öğrencilerin bu kavramlar arasında ilişki kurmaları sağlanır. Öğrenciler açık veya kapalı alanlarda, farklı çevre ve hava koşullarında fiziksel aktivitelere katılmaya motive edilir (E2.5). Öğrencilerden çocuk oyunlarında hareket kavramlarına uygun olarak yürüme, koşma, atlama, yakalama ve top kontrolü gibi temel hareketleri sergilemeleri istenir. Öğrencilerin oyunlarda birbirlerine samimi olmaları, duygularını açıkça ifade etmeleri ve arkadaşlarına destek olmaları beklenir (D4.1, D6.1). Hareket becerilerine ilişkin hareket kavramlarını oyun içerisinde sergileme düzeylerini değerlendirebilmek için gözlem formu kullanılabilir.
BEO.1.1.2. Öğrencilerin konu hakkındaki düşüncelerini oyunlar sırasında güvenli ortam oluşturabilmenin önemine yönelik sorularla ifade etmeleri sağlanır. Öğrencilerden arkadaşlarıyla oyun alanını gözlemleyerek güvenli alanları belirlemeleri istenir (SDB2.2). Kendi kişisel alanlarına ve genel alana dikkat etmeleri ve oyun oynarken ortaya çıkabilecek riskleri tanımlamaları beklenir. Risklerle ilgili örnek olaylar oluşturulur ve doğabilecek risklerin öğrenciler tarafından yorumlanması sağlanır. Öğrencilerden oyun sırasında kullanılan zemin, materyal, kıyafet ve ayakkabı unsurlarına dikkat ederek olası riskleri göz önünde bulundurmaları beklenir. Öğrencilere oyun ve hareket gerektiren etkinlikler sırasında yaralanmaların yaşanmaması için yapılması gerekli olan ısınma ve soğuma hareketleri gösterilir, öğrencilerden bunları uygulamaları beklenir. Bunun yanı sıra “Oyun sırasında kayma veya çarpışma gibi durumlarla karşılaştığınızda nasıl bir davranış sergilemelisiniz?” sorusuyla öğrencilerin oyunlarda oluşabilecek risk durumlarını detaylı bir şekilde düşünerek arkadaşlarıyla tartışmaları sağlanır (SDB3.3). Arkadaşlarının güvenliğini sağlamak için neler yapabilecekleri hakkında düşünmeleri ve verilen cevaplar doğrultusunda alınabilecek tedbirleri listelemeleri sağlanır. Güvenliklerini tehlikeye sokacak davranışlardan kaçınmaları beklenir (D16.1). Öğrencilerin oyun sırasında belirlenen kurallara uyarak birbirlerine destek olmaları ve birbirleriyle iletişim kurmaları sağlanır. Oyunlar sırasında güvenli ortam oluşturma becerileri kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
BEO.1.1.3. Öğrencilerden günlük hayatta kullandıkları yer değiştirme (yürüme, koşma, yuvarlanma, sıçrama vb.), nesne kontrolü (atma-tutma, yakalama vb.) ve denge (eğilme, dönme, ağırlık aktarımı vb.) becerilerine örnek vermeleri istenir. Öğrencilerin bu hareket becerilerini hangi durumlarda sergilediklerine yönelik tartışmalara katılmaları, duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1, KB2.18). Bunun yanı sıra öğrencilerden temel hareket becerileriyle ilgili deneyimlerini birbirlerine sorular sorarak paylaşmaları ve bu süreçte tüm arkadaşlarına saygılı ve nazik davranışlar sergilemeleri beklenir (E3.8, D14.1). Örnek resim, video gibi görsel içerikler yardımıyla temel hareket becerilerini tanımaları ve bu becerilerin farklı kullanım durumlarını açıklamaları sağlanır (OB4). Öğrencilerden günlük hayatlarında kullandıkları temel hareket becerilerini çeşitli oyun ve etkinlikler sırasında anlamlandırarak açıklamaları beklenir. Bu çıktı kontrol listeleri ile değerlendirilebilir.
BEO.1.1.4. Yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge becerileriyle ilgili görsel materyaller sunularak öğrencilerin farklı beceri kategorilerini ayırt etmeleri sağlanır. Öğrencilere konu hakkında sorular sorularak gösterilen becerileri deneyimlemeleri, beceriler arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlamlandırmaları sağlanır. Öğrencilerin yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerinden seçilenleri tüm basamaklarıyla göstererek yapabilmeleri için hareket istasyonları kurulur. Bu hareketleri doğru bir şekilde sergilemenin önemine dikkat çekilir ve öğrencilerden hareketleri eşle, grupla veya bireysel olarak hareket istasyonlarında uygulamaları istenir (SDB2.2, SBAB5.2). Öğrencilerin temel hareket becerilerini sergileyebilecekleri çeşitli oyunlar düzenlenir. Düzenlenen oyunlar açık veya kapalı alanlarda uygulatılarak öğrencilerin becerileri eğlenerek pekiştirmeleri sağlanır (E2.5). Öğrencilerin bu becerileri uygularken hareket kavramlarıyla ilişki kurmalarına özen gösterilir. Öğrencilerden yer değiştirme, nesne kontrolü ve denge hareketlerini içeren kısa hareket serileri oluşturmaları istenir. Bu çıktı kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Ayrıca öğrencilere temel hareket becerileriyle ilgili performans görevi verilebilir.
Öğrencilerden hareket kavramlarının ve temel hareket becerilerinin günlük hayatta nasıl kullanıldığını anlatan hikâyeler oluşturup bu hikâyeleri sınıf arkadaşlarına sunmaları istenebilir. Hareket becerileriyle ilgili resimli bir yapboz hazırlamaları sağlanabilir.
Öğrencilerden okul ortamında oyun oynanabilecek güvenli ortamları belirlemeleri istenebilir. Oyun alanındaki risk unsurlarını belirleyip bu riskleri önlemek için kendi çözüm önerilerini geliştirmeleri sağlanabilir. Oyun sırasında kullanılan malzemelerin güvenliğini değerlendirmeleri ve bu malzemelerle nasıl daha güvenli oynayabileceklerine yönelik öneriler geliştirmeleri sağlanabilir.
Hareketlerin basamaklamasını gösteren resimler veya görsel kartlar kullanılabilir. İnsan vücudunun nasıl hareket ettiği, kasların ve eklemlerin hareketlerdeki rolü ile ilgili videolar izletilebilir. Öğrencilerin bu videolardan öğrendikleri bilgileri arkadaşlarına anlatmaları sağlanabilir.
Oyunlar sırasında riskleri tanımaları için görsellerle desteklenen rehber materyaller kullanılabilir. Öğrencilerin risk durumlarına yönelik önlemleri anlamalarına yardımcı olacak basit yönergelerle çeşitli önlemler almaları sağlanabilir.


