Türkçe Alan Becerileri (TAB)

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde Türkçe alan becerileri tüm beceri alanlarının, okuryazarlıkların, eğilimlerin ve değerlerin temel bileşeni olarak ele alınmıştır. Ana dili aracılığıyla iletişim kuran kişi, dili anlama ve anlatma  amacıyla kullanmaktadır. Anlama, başkaları tarafından gönderilen görsel ve işitsel uyaranların (ses, yazı, görüntü vb.) kişi tarafından anlamlandırılmasıdır. Anlatma ise görsel ve işitsel uyaranların (ses, yazı, görüntü vb.) içerik  üretmek üzere kişi tarafından kullanılmasına dayanan bir süreçtir. Türkçe alan becerileri; anlama ve anlatma çerçevesinde dinleme/izleme, okuma, yazma ve konuşma becerileri ele alınmıştır. Anlama ve anlatma bütünleşik  nitelik taşıyan dil becerileri oldukları için kişi iletişim ortamının bileşenlerine uygun olarak dilsel iletişim etkinliğini yönetme, anlam ve içerik oluşturma, üretilen anlamı çözümleme ve kural uygulama işlemlerini  gerçekleştirmektedir. Programda Türkçe alan becerileri olarak yer verilen bu becerilere yönelik uygun süreç bileşenleri de oluşturulmuştur. Bu bileşenlerin bir bölümü kavramsal becerilerden oluşmaktadır. Bunun sebebi söz  konusu becerilerin dilden bağımsız düşünülemeyecek olmasıdır. Dilin anlam ve yapı boyutlarına özgü bilgiler (söz varlığını kullanabilme, yazım kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme vb.) kural uygulama işlemi  olarak verilmiştir. Türkçe alanına özgü son işlem olan kendine uyarlama (öz yansıtma becerisi), benlik becerileri arasından alınmış ve alana özgü beceri olarak sunulmuştur. Bu yapılırken ana dili eğitimi sürecinde kişinin dil  becerisini geliştirme süreci hakkında düşünmesi, kendini değerlendirmesi ve uyarlayabilmesi; sonunda kendi dinleyici, okuyucu, konuşmacı ve yazar kimliğini oluşturması amaçlanmıştır.

Türkçe Alan Becerileri (TAB)

    • Dinleme/izleme becerisi; "dinlemeyi/izlemeyi yönetme", "anlam oluşturma", "çözümleme" ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
      • Süreç bileşenleri
        TAB1.1.SB1. Seçim yapmak
        TAB1.1.SB2. İlişkiyi sürdürmek
      • Süreç bileşenleri
        TAB1.2.SB1. Ön bilgilerle bağlantı kurmak
        TAB1.2.SB2. Tahmin etmek
        TAB1.2.SB3. Çıkarım yapmak
        TAB1.2.SB4. Karşılaştırmak
        TAB1.2.SB5. Sınıflandırmak
        TAB1.2.SB6. Tepki vermek
      • Süreç bileşenleri
        TAB1.3.SB1. Parçaları belirlemek
        TAB1.3.SB2 Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek
        TAB1.3.SB3. Parçalar arasındaki etkileşimleri belirlemek
      • Süreç bileşenleri
        TAB1.4.SB1. Kendini değerlendirmek
        TAB1.4.SB2. Tepki ortaya koymak
    • Okuma becerisi; "okumayı yönetme", "anlam oluşturma", "çözümleme" ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
      • Süreç bileşenleri
        TAB2.1.SB1. İnceleme ve görüş oluşturmak
        TAB2.1.SB2. Seçim yapmak
      • Süreç bileşenleri
        TAB2.2.SB1. Ön bilgilerle bağlantı kurmak
        TAB2.2.SB2. Tahmin etmek
        TAB2.2.SB3. Çıkarım yapmak
        TAB2.2.SB4. Karşılaştırmak
        TAB2.2.SB5. Sınıflandırmak
        TAB2.2.SB6. Tepki vermek
      • Süreç bileşenleri
        TAB2.3.SB1. Parçaları belirlemek
        TAB2.3.SB2. Parçalar arası ilişkileri belirlemek
        TAB2.3. SB3. Parçalar arası etkileşimleri belirlemek
      • Süreç bileşenleri
        TAB2.4.SB1. Kendini değerlendirmek
        TAB2.4.SB2. Tepki ortaya koymak
    • Konuşma becerisi; "konuşmayı yönetme", "içerik oluşturma", "kural uygulama" ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
      • Süreç bileşenleri
        TAB3.1.SB1. Seçim yapmak
        TAB3.1.SB2. İlişkiyi sürdürmek
      • Süreç bileşenleri
        TAB3.2.SB1. Ön bilgilerle bağlantı kurmak
        TAB3.2.SB2. Tahmin etmek
        TAB3.2.SB3. Karşılaştırmak
        TAB3.2.SB4. Sınıflandırmak
        TAB3.2.SB5. Yeniden ifade etmek
        TAB3.2.SB6. Tepki vermek
        TAB3.2.SB7. Sesle anlam oluşturmak
        TAB3.3.SB.8. Görselle anlam oluşturmak
        TAB3.2.SB9. Sunmak
      • Süreç bileşenleri
        TAB3.3.SB1. Plan hazırlamak
        TAB3.3.SB2. Düşünceyi geliştirme yollarını kullanmak
        TAB3.3.SB3. Uygun söz varlığı kullanmak
        TAB3.3.SB4. İletileri açık ve örtük biçimde ifade etmek
        TAB3.3.SB5. Türkçe dil yapısını uygulamak
        TAB3.3.SB6. Bağdaşıklık ögelerini kullanmak
        TAB3.3.SB7. Beden dilini ve mekânı kullanmak
      • Süreç bileşenleri
        TAB3.4.SB1. Kendini değerlendirmek
        TAB3.4.SB2. Tepki ortaya koymak
    • Yazma becerisi; "yazmayı yönetme", "içerik oluşturma", "kural uygulama" ve "yansıtma" bütünleşik becerilerinden oluşmaktadır.
      • Süreç bileşenleri
        TAB4.1.SB1. Seçim yapmak
        TAB4.1.SB2. İlişkiyi sürdürmek
      • Süreç bileşenleri
        TAB4.2.SB1. Ön bilgilerle bağlantı kurmak
        TAB4.2.SB2. Tahmin etmek
        TAB4.2.SB3. Karşılaştırmak
        TAB4.2.SB4. Sınıflandırmak
        TAB4.2.SB5. Yeniden ifade etmek
        TAB4.2.SB6. Tepki vermek
        TAB4.2.SB7. Görsele anlam oluşturmak
        TAB4.2. SB8. Sunmak
      • Süreç bileşenleri
        TAB4.3.SB1. Plan hazırlamak
        TAB4.3.SB2. Düşünceyi geliştirme yollarını kullanmak
        TAB4.3.SB3. Uygun söz varlığı kullanmak
        TAB4.3.SB4. İletileri açık ve örtük biçimde ifade etmek
        TAB4.3.SB5. Türkçenin dil yapılarını kullanmak
        TAB4.3.SB6. Bağdaşıklık ögelerini kullanmak
        TAB4.3.SB7. Yazım kurallarını uygulamak
        TAB4.3.SB8. Noktalama kurallarını uygulamak
      • Süreç bileşenleri
        TAB4.4.SB1. Kendini değerlendirmek
        TAB4.4.SB2. Tepki ortaya koymak