1. TEMA: SANATIN DİLİ
Metin Tahlili (Anlama): Okuma, Dinleme/İzleme; Edebiyat Atölyesi (Anlatma): Yazma, Konuşma
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E2.3. Girişkenlik, E2.5. Oyunseverlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitik Düşünme, E3.7. Sistematik Olma, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB 2.1. İletişim, SDB 2.2. İş Birliği, SDB 2.3. Sosyal Farkındalık, SDB 3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı, OB7. Veri Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
Metin Tahlili (Anlama)
Dinleme/İzleme
TDE1.1. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi yönetebilme
TDE1.2. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
a) TDE1.2.1. Gözlem ve tecrübelerin edebiyat aracılığıyla aktarıldığı metinleri anlamak için ön bilgileriyle bağlantı kurar.
b) TDE1.2.2. Dinlediği/izlediği metinlerin söyleyicisinin kişisel bilgi ve deneyimlerine yönelik tahminlerde bulunur.
c) TDE1.2.3. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde dilin zenginliği bağlamında çıkarımlar yapar.
Metinlerde açıkça sunulan bilgileri, açık ve örtük iletileri, konuyu/temayı, ana düşünceyi/ ana duyguyu belirler.
Metinlerde açıkça ifade edilen neden, sonuç, koşul, varsayım vb. bilgileri belirler; bu bilgilerin sunuş şeklini inceler.
ç) TDE1.2.4. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde metin içi karşılaştırmalar yapar.
Metinlerde farklı bölümleri, farklı sorulara verilen cevapları karşılaştırır; metindeki tutarlılığı inceler, konuşmacının konuşma tarzını belirler.
Okuma
TDE2.1. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
TDE2.2. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
a) TDE2.2.1. Edebiyat ve sanat ilişkisine yönelik bilgileri açıklar ve metinle ilgili ön bilgileriyle bağlantı kurar.
Edebiyat, edebiyat-sanat ilişkisi, edebiyatın diğer bilimlerle ilişkisi, imge, estetik, hayal gücü vb. kavramları açıklar.
b) TDE2.2.2. Edebiyatın farklı sanat dallarıyla ilişkisine yönelik tahminlerde bulunur. Farklı sanat dalları ve ürünleriyle ilgili yapılan tahminler ve açıklamalarla edebiyatın güzel sanatlarla ve diğer disiplinlerle ilişkisini belirler.
c) TDE2.2.3. “Sanatın Dili” temasında ele alınan metinlerde edebiyat ve sanat ilişkisi bağlamında çıkarımlar yapar.
Metinlerde açıkça sunulan bilgileri, açık ve örtük iletileri, konuyu/temayı, ana düşünceyi/ ana duyguyu belirler.
ç) TDE2.2.4. Estetik bakış açısı, duygu ve düşünce zenginliği bağlamında metin içi karşılaştırmalar yapar.
Metinlerde edebî dil ile günlük dil arasındaki farkları belirler.
Metinlerde estetik değer oluşturan unsurları karşılaştırır.
d) TDE2.2.5. Söz sanatlarının metni zenginleştirmek ve etkileyici hâle getirmek için üstlendiği rolü fark eder.
Metinde geçen söz sanatlarını belirler.
Söz sanatlarının kullanılma amacını ve metindeki işlevini belirler.
Edebiyat Atölyesi (Anlatma)
Konuşma
TDE3.1. Kişisel bilgi ve deneyimlerini edebî bir dil ile aktardığı konuşmasını yönetebilme
TDE3.2. Yaşadıklarını; duygu, düşünce ve etkilenmelerini yansıttığı konuşmasına yönelik içerik oluşturabilme
TDE3.3. Yaşadıklarını; duygu, düşünce ve etkilenmelerini yansıttığı konuşmasına yönelik kural uygulayabilme
TDE3.4. Kişisel bilgi ve deneyimlerini edebî bir dil ile aktardığı konuşmasına yönelik değerlendirmelerini yansıtabilme
Yazma
TDE4.1. Bağlama uygun bir şekilde geliştireceği soru-cevap biçimindeki yazısını yönetebilme
TDE4.2. Metin içeriğine, bağlama ve üsluba uygun yazısı için içerik oluşturabilme
TDE4.3. Metin içeriğine, bağlama ve üsluba uygun yazısı için kural uygulayabilme
TDE4.4. Metin içeriğine, bağlama ve üsluba uygun bir şekilde oluşturduğu yazısına dair değerlendirmelerini yansıtabilme
“Sanatın Dili” temasının içerik çerçevesi şu şekildedir:
• Okuma
• Konuşma
• Dinleme/İzleme
• Yazma
Okuma becerisinin geliştirilmesi için öncelikle edebiyatın sanatsal yönünü açığa çıkaran, edebî dilin inceliklerini barındıran; günlük dilden imge, çağrışım, açık ve örtük ileti gibi kavramlarla farklılaşan bir tür olan şiirden yararlanılır. Ayrıca bu tema kapsamında ikinci metin olarak anı (hatıra) türünde bir metin incelenir. Böylece tema boyunca edebiyat ile ilgili verilmek istenen içerik, farklı türdeki metinlere bağlı olarak sunulur.
Konuşma becerisinin geliştirilmesi için öğrencilerin kendi fotoğraflarından hareketle hayatlarının bir dönemini anlattıkları bir konuşma etkinliği düzenlenir. Öğrencilerin konuşmalarında temaya ilişkin söz varlığını da etkili kullanmaları göz önünde bulundurulur.
Dinleme/izleme becerisinin geliştirilmesinde içerik olarak çok modlu metin türü olan söyleşi seçilir. Dinleme/izleme metninin içeriğinde sanat, sanatçı, estetik, dil, edebî tür vb. konular yer alır. Bu söyleşide dilin sanatsal yönünün kullanılma biçimi öğrencinin edebiyat ile sanatı daha kolay ilişkilendirmesini sağlar.
Yazma becerisinin geliştirilmesinde sanat, sanatçı, estetik, dil, edebî tür vb. konular üzerine hazırlanmış söyleşi metnini dinleyen öğrencilerin metne yönelik sorular oluşturup bunları cevaplamaları sağlanır. Öğrencilerin yazılarında temaya ilişkin söz varlığının etkili kullanımı göz önünde bulundurulur.
sanat, estetik, hayal gücü, imge, simge, ahenk, çağrışım, açık ve örtük ileti, edebî dil, günlük dil, tema, konu, mecaz, gerçeklik, öznellik, nesnellik, söyleyici
Metin Tahlili (Anlama)
Okuma ve Dinleme/İzleme
• Çalışma yaprağı
• Karşılaştırma tablosu
• Kavram haritası
• İnfografik metin (Bilgi görseli)
• T diyagramı
• Öğrenme günlüğü
• Kontrol listesi Kısa cevaplı sorular
• Çıkış kartı
Edebiyat ve sanat ilişkisini yansıtan okuma metinlerinde çalışma yaprağı, karşılaştırma tablosu, kavram haritası, infografik metin (bilgi görseli), öğrenme günlüğü, kısa cevaplı sorular ve kontrol listesinden yararlanılabilir.
Dinleme/izleme metinleri ile ilgili olarak da kontrol listesi, T diyagramı, çıkış kartı ve kısa cevaplı sorular hazırlanabilir.
Edebiyat Atölyesi (Anlatma)
Konuşma ve Yazma
• Öğrencilere kendilerine ait bir fotoğraf ile ilgili anılarını anlatmalarına yönelik bir performans görevi
• Öğrencilerin dinledikleri/izledikleri söyleşi metnine, bağlama uygun sorular eklemesi ve bunları cevaplamasına yönelik performans görevi
Öğrencilerin sözlü anlatımlarını bireysel olarak gerçekleştirmeleri sağlanır. Öğrencilerin çalışmaları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Değerlendirmede planlama, ayrıntıların sunumu, etkileyicilik, beden dilinin kullanımı, zaman yönetimi, düşüncenin ifade biçimi gibi ölçütler yer alır.
Öğrencilerin söyleşiye yönelik gerçekleştirdikleri yazılı anlatımları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Dereceli puanlama anahtarında soru ve cevapların ilgililiği, tutarlılığı, akıcılığı, dil ve anlatımı, özgünlüğü gibi ölçütlere yer verilir.
Tema Sonu Değerlendirme
Tema sonu değerlendirmede öğrenme günlüğü kullanılır.
Bu temada öğrencilerin başlıca metin türlerini, sanatın yaratıcılık, hayal gücü ve duygu ile ilişkili olduğunu, yazılı ve sözlü anlatımın aşamalarını, disiplinler arası ilişki kurmayı bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin temaya ilişkin temel kabullerini (ön bilgilerini) belirlemek için açık uçlu soru, kavram haritası gibi araçlar uygulanabilir.
Öğrencilerin önceki öğrenmelerinde şiir ve anıyla ilgili edindiği temel bilgiler, bu temada öğrenecekleri içeriklerin zeminini oluşturur. Öğrencilerin sanat, estetik, ahenk, hayal gücü gibi kavramlar üzerinden edebiyatın güzel sanatların bir dalı olduğunu, dilin içerik ve türe göre farklılaştığını görmeleri; şiir, anı ve söyleşi türleri ile bu türlerin ait oldukları döneme ilişkin bilgileri edinmeleri ve böylece edebiyatla ilgili bir görüş ve anlayış oluşturmaları sağlanır.
Bu temada söz konusu anlama bölümündeki beceriler; şiir, anı ve söyleşi türüne ait metinlerden hareketle kazandırılır. Anlatma (edebiyat atölyesi) bölümündeki beceriler ise öğrencilerin kendi fotoğraflarından yola çıkarak bir anı anlatma ve dinledikleri/izledikleri söyleşiye bağlama uygun sorular ekleyip bu sorulara cevaplar oluşturma çalışması ile kazandırılır.
Bu temada edindiği yeni bilgilerle öğrencinin günlük yaşamda karşılaştığı olaylara/durumlara farklı açılardan bakması, kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade ederken edebî metinlerin dil ve anlatım özelliklerinden yararlanması beklenir. Temada incelenen farklı türlerdeki metinlerin anlatım olanakları, içerikleri, tür ve dönem bilgileri aracılığıyla diğer temalarda işlenecek türlerin anlaşılmasına temel oluşturulur.
Süreç Çerçevesi: Bu süreçte okuma metni Cumhuriyet Dönemi’nden başlanarak günümüze en yakın dil ve anlatım özelliklerine sahip metinlerden seçilir. Özellikleri belirtilen dönemden şiir ve anı metni, dinleme/izleme metni olarak da söyleşi türünde çok modlu bir metin ele alınır. İncelenen metinler benzer ve/veya farklı tür, dönem ve anlayıştaki metinlerle karşılaştırılıp edebiyat, sanat ve dil ile ilgili bir fikir ve görüş oluşturulması sağlanır. Ardından öğrencinin konuşma becerisi kapsamında kendine ait fotoğraftan yola çıkarak bir anısını anlatması, yazma becerisi kapsamında da dinlediği/izlediği söyleşiye metnin bağlamına uygun sorular ekleyerek bu sorulara cevap vermesi istenir. Temadaki bu çalışmalarla öğrenme çıktıları uygulanır.
Metin Tahlili (Anlama)
Okuma
TDE2.1
Farklı disiplinlere ait kısa metinler yansıtılarak öğrencilerin bunları incelemesi istenir. Öğrencilere bu metinlerin hangilerinin edebî metin olabileceğini ortaya çıkaracak kısa cevaplı sorular sorulabilir (KB2.10). Öğrencilerden verdikleri cevapları gerekçelendirerek sözlü bir şekilde ifade etmeleri istenir (SDB3.3). Böylelikle öğrencilerin edebiyat hakkındaki ön bilgileri yoklanır. Tespit edilen edebî metinden/metinlerden hareketle edebiyatla ilgili olabilecek bazı kavramlar tahtaya yazılır. Öğrencilere edebiyat kelimesinin başka hangi kavramları çağrıştırdığı sorulur. Verdikleri cevaplar tahtadaki listeye eklenir. Bu şekilde öğrencilerin önceden öğrendikleri kavramlarla yeni öğrendiklerini ilişkilendirerek
edebiyatın dünyasıyla tanışmaları sağlanır. Verilen kavramlardan hareketle öğrencilerin kendilerine göre bir edebiyat tanımı yapmaları istenir (KB2.20). Gelen cevaplardan hareketle öğrencilerin edebiyat kavramı ile ilgili bir genellemeye ulaşmaları beklenir. Daha sonra işlenecek şiirin başlığına ve görseline dikkat çekilerek öğrencilerden içeriğe yönelik tahminlerde bulunmaları istenir (E2.3, OB4, KB2.12). Öğrencilerin tahminleri alındıktan sonra öğretmen, şiiri sözün ezgisine dikkat ederek okur; sonrasında aynı şekilde öğrencilerin şiiri sesli bir şekilde okumaları sağlanır (OB9).
TDE2.2
Metin okunduktan sonra şiirin edebiyata ait bir tür olduğu söylenir. Şiirin içeriği (tema, konu), yapısı (nazım birimi, ölçüsü), ahenk özellikleri (uyak düzeni, uyak, redif, aliterasyon, asonans), şiirde geçen söz sanatları ile ilgili çalışma yapabilmek için çalışma yaprağından yararlanılabilir. Estetik değeri çerçevesinde şiirin türüne özgü kavramlardan (imge, simge, ahenk, çağrışım, açık ve örtük ileti, söyleyici vb.) hareketle bir kavram haritası oluşturulur (D7). Bu kavramlar şiirden hareketle açıklanır (OB1). İncelenen şiir, benzer ya da farklı özelliklere sahip (ölçülü/ölçüsüz, farklı nazım birimine sahip vb.) başka şiirlerle karşılaştırılır. Bunun için bir karşılaştırma tablosu hazırlanır. Öğrencilerden verilen belirli başlıklar (söyleyici, tema, ahenk unsurları vb.) doğrultusunda tabloyu doldurması istenir (SDB1.2, OB4). Öğrencilerin şiirin içeriğinden hareketle edebiyatın hangi konuları içerebileceğine ilişkin görüşleri alınır ve bu görüşler tahtaya yazılır. Bu çalışmadan hareketle öğrencilerin edebiyatın yaşamdan izler taşıdığı, yaşama dair her olay, durum ve duygunun edebiyatta karşılık bulabileceği çıkarımına ulaşması sağlanır (E3.6, KB2.4). Edebiyatın sadece hayatı bilmeye ve anlamaya değil, mütevazılık değeri açısından kişinin kendisini bilmesine de katkı sağladığı ifade edilerek edebiyat ve yaşam ilişkisine dair söylenenlerle bağ kurulur. Aynı zamanda edebiyatın değer ve erdemleri içselleştirme fırsatı sunduğu
ifade edilir (D10).
Şiirle ilgili verilen kavramlar ve içerikle ilgili sorulan sorulardan sonra öğrencilere şiir türünün genel özellikleri ile ilgili bir infografik metin çalışması yaptırılabilir (SDB1.2, E3.3). Bunun için belirli bölümleri boş olan infografik bir metin çalışması öğrencilere verilir. Bu çalışmada boş bırakılan yerlerin grup çalışması ile tamamlanması istenir (E2.2). Yapılan çalışmalarla öğrencilerin şiir dilinin günlük dilden farklı özelliklere sahip olduğunu fark etmeleri, şiir türüne özgü genel özellikleri açıklamaları, şiirin edebî metinler içindeki yerinin ne olduğu ile ilgili bir görüş oluşturmaları beklenir (SDB2.2, KB2.9).
Tema süresince yapılan çalışmalardan hareketle öğrencilerden estetik açıdan şiirin edebiyat ve sanatla ilişkisi, şiirin şair ile ilişkisi (D7), şiirin toplumsal işlevi, şiirin güncel yaşamdaki yeri ile ilgili görüş ve düşüncelerini gerekçeleri ile birlikte belirtmeleri istenir (SDB3.3, E3.10). Bu açıklama sözlü olarak veya öğrenme günlüğü biçiminde yaptırılabilir.
Sonrasında “Edebiyat, bilim ve sanat dallarını etkilediği gibi onlardan da yararlanır.” tezi tahtaya yazılır. Öğrencilere “Bu tezi örneklemek veya kanıtlamak için nasıl bir çalışma yürütürsünüz?” sorusu sorulur ve fikirlerini destekleyebilecek materyalleri (görsel, yazılı metin, karikatür vb.) toplayıp sunmaları için öğrencilere zaman tanınır (SDB1.2, OB7).
Yapılan çalışmalarla ilgili öğrencilere geri bildirim verilir ve çalışmalar sınıf panosunda paylaşılır (E1.5).
• İkinci okuma metni olan anı (hatıra) işlenirken öğretici metinlere yönelik metin tahlili aşamaları izlenir. Ancak anı (hatıra) türünün özellikleri (öğretici bir metin olması, genellikle kelimelerin sözlükteki ilk anlamlarıyla kullanılması, nesnel ve öznel ifadelerin yer alması, anlatım biçimlerinden açıklamanın ağırlıklı olarak kullanılması vb.) dikkate alınarak akışta uygun değişiklikler yapılmalıdır.
Edebiyat Atölyesi (Anlatma)
Konuşma
TDE3.1, TDE3.2, TDE3.3
Derse getirecekleri fotoğrafa karar verebilmeleri için performans görevi öğrencilere önceden verilir ve öğrencilerin sınıf dışında hazırlık yapmaları sağlanır. Beyin fırtınası yöntemiyle öğrencilerin iyi ve etkili bir konuşmanın nasıl olması gerektiğine ilişkin görüşleri alınarak öğrencilerde iyi bir konuşmanın nitelikleriyle ilgili fikir oluşturulur (SDB2.1). Her öğrenciye kendi fotoğrafından hareketle bir anısını anlatabilmesi için belirli bir süre verilir (OB4, E1.5).
Öğrencilerden anılarını anlatırken Türkçenin özelliklerine uygun cümleler kurmaları, vurgu ve tonlamaya dikkat etmeleri, beden dilini etkili kullanmaları, duygu ve düşüncelerini akıcı ve açık bir şekilde ifade etmeleri, temada edindikleri söz varlığından da yararlanmaları istenir (SDB2.1).
TDE3.4
Öğretmen, dereceli puanlama anahtarı kullanarak öğrencilerin konuşmalarını değerlendirir. Değerlendirme sürecinde ayrıntıların sunumu, etkileyicilik, beden dilinin kullanımı, zaman yönetimi, düşünce-ifade biçimi gibi ölçütler dikkate alınır (E3.7). Süreçte gözlem formu, öz değerlendirme, akran değerlendirmesi ile çeşitlilik sağlanabilir (SDB1.2).
Metin Tahlili (Anlama)
Dinleme/İzleme
TDE1.1
Sanat, sanatçı, estetik, dil, edebî tür vb. konular üzerine hazırlanmış söyleşi ile öğrencilere dinleme/izleme çalışması yaptırılır (SDB2.1). Bu çalışma öncesinde dinleme/izleme sürecine ilişkin bir kontrol listesi hazırlanır. Bu listede “Dinleme/izleme amacını belirledi.”,“Dinlerken anlamını bilmediği kelimeleri ve kelime gruplarını not aldı.”, “Dinlerken anlamadığı
yerlerle ilgili sorular sordu.”, “Dinlemeleri/izlemeleri sırasında nezaket kurallarına uydu.” vb. ifadeler saygı değeri çerçevesinde yer alır (D14). Dinleme/izleme metninin içeriğine yönelik tahminlerde bulunulması istenir (E2.3). Tahminler alındıktan sonra dinleme/ izleme çalışması yaptırılır (OB9).
TDE1.2
Öğrencilere dinleme/izleme metninde yer alan soruların içeriği, cevaplanma yöntemi, söyleşi yapan kişinin konuya hâkimiyeti, söyleşi sırasında kullanılan beden dili gibi durumlara yönelik kısa cevaplı sorular sorulur (SDB2.3, OB1, E3.4). Bu sorulara verilecek cevaplar doğrultusunda öğrencinin söyleşi türünün genel özellikleri ile ilgili görüş oluşturması sağlanır. Verilecek farklı türdeki metinler (hikâye, masal, gezi yazısı, deneme, makale vb.) ile söyleşi metni T diyagramı kullanılarak karşılaştırılır. Bu karşılaştırma sonucunda söyleşi türüne benzeyen metnin hangisi olduğu sorulur (KB2.18). Öğrencilerin bu soruları gerekçelendirerek cevaplamaları beklenir ve öğrencilerde çalışkanlık değeri desteklenir (D3, E3.10, SDB3.3). Metinler arasındaki bu benzerliklerden yola çıkılarak söyleşinin dil ve anlatım özelliklerine, içeriği ve yazılma amacına ilişkin çıkarımların sözlü bir şekilde ifade edilmesi sağlanır (SDB2.1).
Odağında kişisel bilgi ve deneyimleri aktarmak olan dinlediği/izlediği söyleşi ile okuduğu anı metinlerini yazılma amacı, bilgilerin sunulma şekli, içerik, estetik bakış açısı, kelimelerin kullanımı ve dil bağlamında karşılaştırır; bu özellikler ile dilin kullanımının anlama katkısını değerlendirir. Çalışma bitiminde öğrencilerden söyleşi türünün edebiyattaki yeri ve öneminin yanında toplumsal ve kültürel bir hafıza oluşturmasına yönelik bir fikir edinmeleri sağlanır. Bu sayede öğrencilerin millî bilinç konusunda bir farkındalık kazanmaları, kültürel mirasa duyarlı olmaları sağlanır (SDB2.3, E3.5, OB6, D19). Çıkış kartı kullanılarak dinleme/izleme etkinliği değerlendirilir.
Edebiyat Atölyesi (Anlatma)
Yazma
TDE4.1, TDE4.2, TDE4.3, TDE4.4
Yazma atölyesinde öğrencilere metin tahlili sürecinde dinledikleri veya izledikleri söyleşi metnine sorular ekleyip bunları cevaplamaya yönelik bir performans görevi verilir. Bu görev sınıf içinde ve gruplar hâlinde gerçekleştirilir (SDB1.1, E2.2). Sınıftaki öğrenciler, bu görev için dört gruba ayrılır ve her grup, sınıfın farklı köşelerinde kurulan dört istasyona dağılır. Her istasyonda öğrencilerden söyleşi metniyle ilgili sorular oluşturmaları istenir. Öğrenciler sorularını ve cevaplarını yazılı olarak hazırlar (E3.3). Sorular hazırlandıktan sonra öğrenci grupları sırayla her istasyonu ziyaret eder, burada yer alan soruları cevaplandırarak bilgilerini pekiştirir ve ilgili yazma aktivitelerini tamamlar (KB3.3). Her istasyon için bir grup sözcüsü belirlenir ve oluşturulan soru-cevaplar tüm gruplarla paylaşılır (SDB2.2, SDB2.1, E2.5).
Bu performans görevi için sınıf dört gruba ayrılabilir ve sınıfta dört istasyon oluşturulabilir. Söyleşi metnine yönelik hazırlanan sorular ve cevaplar yazılı olarak istenir (E3.3). Her bir istasyona bir grup sözcüsü atanır. İstasyonlarda oluşturulan soru ve cevaplar gruplar tarafından paylaşılır (SDB2.2, SDB2.1, E2.5). Bu süreçte öğrencilerin Türkçenin dil yapılarını işlevine uygun olarak sorumluluk bilinciyle kullanması (D16), yazım ve noktalama kurallarına dikkat etmesi, kendine özgü ifadelere yer vermesi ve düşünceyi geliştirme yollarından yararlanması istenir (SDB1.2, E1.4, E2.3).
Değerlendirme sürecinde soru ve cevapların ilgililiği, tutarlılığı, akıcılığı vb. ölçütlerin yer aldığı dereceli puanlama anahtarı kullanılır.
Tema Sonu Değerlendirme
Temanın sonunda öğrencilerin okuduğu ve dinlediği/izlediği metinlerden hareketle edebiyatın sanat olarak değerlendirilmesine katkı sağlayan dil özelliklerini kavraması amaçlanır.
Bu amaçla öğrencilerden bir öğrenme günlüğü yazması istenir. Bu günlükte öğrencilerin edebiyata ilişkin kavram yanılgıları, eksik öğrenmeleri ve güçlü yönleri belirlenip öğrencilere geri bildirimler verilerek yeni temaya geçilir.
Öğrencilerden farklı içerikte şiirler okumaları, beğendikleri şiirlerden oluşan bir seçki hazırlamaları beklenebilir. Öğrencilerden kendi anılarını film şeridi hâline getirmeleri veya şiir türünde yeniden yazmaları istenebilir.
* Edebiyat, resim ve müzik arasındaki benzerlik ve bağlantıları konu edinen bir araştırma yapması ve ulaştığı sonuçları sınıf arkadaşlarıyla paylaşması istenebilir.
Öğrencilere imge ve örtük iletilerin daha az yer aldığı, anlamın daha açık verildiği, ahenk unsurlarının ön planda olduğu bir şiir verilip şiirle ilgili temel kavramların yer aldığı çalışma yaptırılabilir.
Programa yönelik görüş ve öneriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.