60-72 AY GÜNLÜK PLAN ÖRNEĞİ
Türkçe Alanı:
TAEOB1. Erken Okuryazarlık Becerileri
Sanat Alanı:
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma
Müzik Alanı:
MHB4. Müziksel Hareket Becerisi
KB2.9. Genelleme Becerisi
KB2.9.SB1. Olay/konu/durum hakkında bilgi toplamak
KB2.9.SB2. Ortak özellikleri belirlemek
KB2.9.SB3. Ortak olmayan özellikleri belirlemek
E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma
E3.2. Yaratıcılık
SDB2.1. İletişim Becerisi
SSDB2.1.SB4. Grup iletişimine katılmak
D3 Çalışkanlık
D3.4. Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir.
D19 Vatanseverlik
D19.1. Millî bilinç sahibi olmak
D19.1.3. Konuşmasında yabancı kelimeler kullanmaktan kaçınır.
OB4.Görsel Okuryazarlık
OB4.4. Görsel İletişim Uygulamaları Oluşturma
OB4.4. SB2. Özgün görseller oluşturmak
Türkçe Alanı:
TAEOB.4. Sözcüklerin harflerden oluştuğunu fark edebilme
TAEOB.4.a. Sözcüklerin harflerden oluştuğunu fark eder.
TAEOB.4. b. Sözcükte yer alan büyük ve küçük harfleri gösterir.
Sanat Alanı:
SNAB.4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB4.SB2.b. Yaratıcılığını geliştirecek bireysel veya grup sanat etkinliklerinde aktif rol alır.
SNAB4.SB2.c. Sanat etkinliklerinde yaratıcı ürünler oluşturur.
Müzik Alanı:
MHB4.1. Hareket ve dans etme
MHB4.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından hareket ve dans edeceği ritimleri/müzik eserlerini seçer.
Kavramlar: Büyük-Küçük, Başlangıç-Bitiş
Sözcükler: Başlangıç
Materyaller: Fotoğraflı isim kartları, etiket
Eğitim/Öğrenme Ortamları: Çocukların etkinlik dosyaları, kalem kutuları gibi bireysel eşyalarına isimlerinin yazılı olduğu etiketler yapıştırılır. (İsimlerin ilk harfleri büyük, diğer harfleri küçük yazılır.) Çocukların isimlerinin alt alta yazılı olduğu fotoğraflı isim kartları hazırlanır.
GÜNE BAŞLAMA ZAMANI
Çocuklar sınıfa gelmeden önce çocuklar için fotoğraflarının olduğu ve isimlerinin yazdığı kartlar hazırlanır. İsimlerin ilk harfleri büyük, diğer harfleri küçük yazılır (TAEOB.4.a.). Sözcüklerin harflerden oluştuğunu fark ederek sözcükte yer alan büyük ve küçük harfleri gösterir. (TAEOB.4.b). Öğrenme merkezlerine, merkez görsellerinin altına çocuk isimlikleri için uygun yapıştırma alanı hazırlanır. Çocukların, sınıfa geldikten sonra fotoğrafları yoluyla isimliklerini bulmaları ve hangi merkezde zaman geçireceklerse o merkeze ait görsele yapıştırmaları istenir (E1.1., E3.1.). Merkez değiştirirken isim kartlarını da uygun yerlere taşımalarına rehberlik edilir.
ÖĞRENME MERKEZLERİNDE OYUN
Çocukların öğrenme merkezlerindeki isim etiketlerini fark etmeleri ve öğrenme merkezlerinde zaman geçirirken isim kartlarını kullanmalarına rehberlik edilir.
BESLENME, TOPLANMA, TEMİZLİK
Sınıf için rutin haline gelen toplanma müziği açılır ve sınıf toplanmasına rehberlik edilir. Beslenme ve temizlik sürecinin ardından etkinliklere geçilir.
ETKİNLİKLER
Çocukların sohbet zamanı için, çocuklar çember etrafında dans ederler. Müzik durduğunda çemberin ortasında yerdeki fotoğraflarının ve adlarının yazılı olduğu isimliğini alarak masalara oturur. Günlük sohbet sonrasında öğretmen kendi fotoğraflı isim kartını gösterir ve çocuklara “Eğer kartta fotoğrafımız olmasaydı kendi kartımızı nasıl bulabilirdik?” sorusunu yöneltir. Cevaplar doğrultusunda isimliklerde fotoğraflarının yanı sıra isimlerinin de yazılı olduğuna dikkat çekilir. Öğretmen kendi isim kartını alır ve işaret parmağı ile harflerin üzerinden gider. İsminin baş harflerine vurgu yapılarak harfler tek tek söylenir. Kaç harf olduğu çocuklarla birlikte sayılır. Çocuklar kendi isimliklerini önlerine koyar. Her çocuk kendi isminin baş harfini ve isminde yer alan harfleri göstererek sayar ve harf sayısı kadar karşısına düğme veya pet şişe kapağı koyar (TAEOB.4.a, E3.1.). Sonrasında çocuklar etkinlikte kullanmak istedikleri boyalar ve isimlerinin yazılı olduğu A4 kağıtlar verilir çocuklara dağıtılır. Çocuklar otoportrelerini çizer. Otoportreler, çocukların istediği bir alanda sergilenir. (SNAB4.SB2.b., SNAB4.SB2.c., E3.1., E3.2., OB4.4.SB2.). Çocuklarla bahçeye çıkılır ve uygun bir alanda ayakta çember olunur. Her çocuğun ismi kullanılarak şarkı özgün şekilde söylenir.
“Benim adım ...
Haydi gir koluma
Şimdi bak yanına
Sarıl arkadaşına” şarkı söylenirken özgün şekilde hareket/ dans edilir. Adından hareketli müzik açılır ve dans edilir. Öğretmen müziği durduğunda bir çocuğun isminin başlangıç sesini söyler ve çocuklar sesin kimin ismine ait olduğunu bulmaya çalışırlar, doğru cevaplar alınamazsa ipuçları ile desteklenir. Tüm çocukların isimlerinin şarkıda kullanılmasına özen gösterilir (MHB4.1.a, E3.1, D3.4.4).
DEĞERLENDİRME
• Her şeyin bir ismi var mıdır?
• Neden her şeyin ismi vardır?
• İsimlerimiz olmasaydı arkadaşlarımız bizi nasıl tanırdı?
• İsimlerimiz yerine ne kullanabiliriz?
• Oyuncaklarımızın, eşyalarımızın üzerindeki etiketlerde sizce ne yazıyor? Etiketler ne işe yarıyor?
• İsminin başlangıç sesiyle aynı olan başka hangi isimler var?
Zenginleştirme: Sınıfın uygun bir alanına kelime atölyesi oluşturulabilir. Atölye için farklı doku ve çeşitlilikte malzemeler toplanarak yaratıcı çalışma ortamı hazırlanabilir. Örneğin; üzerinde büyük küçük harflerin yazılı olduğu şişe kapakları, yuvarlak taşlar ya da minik kütük parçaları gibi materyaller atölyeye konulabilir. Kil, kum, köpük, hamur gibi materyaller tepsilere konularak farklı dokularda zeminler oluşturulabilir. Küçük kaplara boncuklar, bilyeler, düğmeler, keçe, eva, ponpon gibi materyaller ve harf kalıpları konularak farklı dokularda sanatsal büyük ve küçük harfler oluşturulması için atölye zenginleştirilebilir. Çocukların harfleri rastgele bir araya getirerek farklı sayılarda harflerden oluşan kelimeler oluşturmalarına fırsat verilebilir. Çocuklara bilgisayardan word sayfası açılarak klavye ile çalışmaları sağlanabilir. Büyük- küçük harf yazımı, font ve boyut değiştirme seçenekleri tanıtılabilir. Çocukların word sayfasında oluşturduğu kelimeleri farklı fontlarda çıktıları alınarak düğme, boncuk, pul gibi malzemeler ile estetik bir şekilde harfleri süslemeleri istenebilir. Oluşturulan kelimelere çerçeve yapılarak kelime atölyesi duvarında sergilenebilir.
Destekleme: Çocukların isimlerinin ve fotoğraflarının olduğu kartlara dokunsal özellikler eklenerek ya da zıt renkli bir zemin üzerine yapıştırılarak görme bakımından işlevsel hale getirilebilir. Yazılar gerekiyorsa büyük punto ile yazılabilir. Sorular basitleştirilerek ve yanıtlar için ipuçları sunularak çocukların katılımları desteklenebilir. Çocukların bireysel özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri istenebilir. Otoportre oluşturma aşamasında çocukların resim çizme yerine oyun hamuru ile ya da üç boyutlu artık materyallerden otoportre yapmalarına destek olunabilir. Çeşitli türlerde geri bildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları artırılabilir. Etkinliği tamamlamalarına destek olmak için çocuklara ek süre verilebilir.
Aile Katılımı: Ailelerden çocukları ile birlikte çocuklarının oyuncak ve bireysel eşyalarına isim etiketleri hazırlamaları istenir.
Toplum Katılımı: Okul yakınında bulunan bir ilkokula gezi düzenlenir. İlkokulun birinci sınıfları gezilir. Sınıf içindeki görsel ve yazılı materyaller incelenir. Sınıf öğretmeni ya da okul rehber öğretmeninden ilkokula hazırlık süreciyle ilgili çocuklarla sohbet etmesi sağlanır.