48-60 AY ARALIK AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:
TADB. Dinleme/İzleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma

Matematik Alanı:
MAB6. Sayma
MAB1. Matematiksel Muhakeme

Fen Alanı:
FBAB2. Sınıflandırma

Sosyal Alanı:
SBAB17. Finans

Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam İçin Sağlık Becerileri

Sanat Alanı:
SNAB1. Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma
MHB4. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB2.2. Gözlemleme Becerisi
KB2.2.SB1. Gözleme ilişkin amaç-ölçüt belirlemek

KB2.3. Özetleme Becerisi
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

KB2.4. Çözümleme Becerisi
KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek

KB2.10. Çıkarım Yapma Becerisi
KB2.10.SB1. Mevcut bilgisi dâhilinde varsayımda bulunmak 
KB2.10.SB3. Karşılaştırmak

Eğilimler

E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.3. Azim ve Kararlılık 
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik)
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven) 

E2. Sosyal Eğilimler
E2.2. Sorumluluk 
E2.5. Oyunseverlik

E3. Entelektüel Eğilimler
E3.2. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek

Değerler

D2. Aile Bütünlüğü
D2.1. Aile içi dayanışma göstermek
D2.1.2. Duygu ve düşüncelerini, öğrendiği bilgileri ailesiyle paylaşmaya istekli olur.

D3. Çalışkanlık
D3.4 Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir. 

D6. Dürüstlük
D6.2. Doğru ve güvenilir olmak
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.

D14. Saygı
D14.1. Nezaketli olmak
D14.1.3. Söz hakkı vermek, söz kesmemek, etkin dinlemek gibi etkili iletişim becerilerini kullanır.

D17. Tasarruf
D17.3. Sahip olduklarının değerini bilmek
D17.3.1. Sahip olduklarını en verimli şekilde kullanmanın yollarını araştırır.

D18. Temizlik
D18.1. Kişisel temizlik ve bakımına önem vermek
D18.1.4. Tükettiği ürünlerin temiz ve sağlıklı olmasına özen gösterir.
D18.3. Çevresel temizliğe ve sürdürülebilirliğe önem vermek
D18.3.2. Doğal kaynakları temiz tutar.

D20. Yardımseverlik
D20.3. İyiliksever olmak
D20.3.2. Doğaya ve hayvanlara iyi davranır.

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.3. Bilgiyi Özetleme
OB1.3. SB2. Bilgiyi sınıflandırmak
OB1.3. SB3. Bilgiyi yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme
TADB.2. a. Dinledikleri/izledikleri iletilerde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.
TADB.2.c. Dinledikleri/izledikleri materyallere ilişkin çıkarım yapar.

TAOB.1. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri seçebilme 
TAOB.1.a. Kendisine sunulan görsel okuma materyallerini inceler.
TAOB.1.b. Kendisine sunulan seçenekler arasından görsel okuma materyallerini seçer. 

TAOB.2. Görsel materyallerden anlamlar üretebilme
TAOB.2.a. Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.
TAOB.2.c. Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgilerden yararlanarak çıkarım yapar.

TAKB.1. Konuşma sürecini yönetebilme
TAKB.1.b. Konuşmaya başlamak için uygun zamanı bekler ve yetişkin yönlendirmesiyle bir konu hakkında konuşur.

MATEMATİK ALANI

MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.c. 1 ile 5 arasındaki grupların azlık / çokluk durumlarını bir bakışta söyler.

MAB.3. Matematiksel olgu, olay ve nesneleri yorumlayabilme
MAB.3.a.Matematiksel olgu ve olayları farklı materyaller/semboller kullanarak ifade eder.
MAB.3.b. Geometrik şekillerin farklı biçimsel özelliklere sahip örneklerini oluşturur.

MAB.4. Matematiksel olgu, olay ve nesnelere ilişkin çıkarım yapabilme
MAB.4.b. Nesne, olgu ve olayları karşılaştırır.

FEN ALANI

FAB.2. Fene yönelik nesne, olayları/olguları benzerlik ve farklılıklarına göre sınıflandırabilme
FAB.2.a. Mevsimlerin ayırt edici özelliklerini söyler.
FAB.2.b. Tükettiği gıdaları sağlıklı ve sağlıksız olarak ayırır.

SOSYAL ALANI

SAB.7. İhtiyaçların karşılanabilmesi için bir gelire ihtiyaç olduğunu anlayabilme
SAB.7.a. Ailesi ve yakın çevresindeki kişilerin mesleklerini söyler. 
SAB.7.b. Ürün ve hizmetlerin bir fiyatı olduğunu fark eder.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketleri yapar. 
HSAB.1.b. Etkinliğin durumuna uygun denge hareketleri yapar.

HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesnelere şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.

HSAB.3. Jimnastik, dans ve hareket etkinliklerinden ritmik beceriler sergileyebilme
HSAB.3.a. Hareketin ritmine ve temposuna uygun olarak farklı şekilde hareket eder.

SANAT ALANI

SNAB.1. Temel sanat kavramlarını ve türlerini anlayabilme
SNAB.1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.

SNAB.4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB.4.a. Yapmak istediği sanat etkinliğinin türüne karar verir.

MÜZİK ALANI

MDB.4. Dinlediği sözlü/ sözsüz müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki özellikleri fark edebilme
MDB.4.a. Dinlediği sözlü/sözsüz müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki kalın 
ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarını/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarını ifade eder.

MSB.2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek söyleyebilme
MSB.2.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını kalın ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarına/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarına/ritim farklılıklarına göre söyler.

MÇB.1. Duyduğu sesleri çalgıyla taklit edebilme
MÇB.1.a. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu sesleri artık materyallerden yapılmış çalgıları/Orff çalgılarını kullanarak taklit eder.

MÇB.2. Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.2.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.
MÇB.2.b. Seçtiği artık materyallerden yapılmış çalgının/Orff çalgısının ismini/özelliklerini söyler.

MHB.2. Harekete ve dansa eşlik eden ritimlerdeki/müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark edebilme
MHB.2.b. Müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki 
kalın ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarını/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarını hareketle/dansla gösterir.

Anahtar Kavramlar

 Daire, üçgen, kare, dikdörtgen, büyük-küçük, uzun-kısa

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI
Çocuklar dinledikleri/izlediklerinde ve görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar (TADB.2.a., TAOB.2.a.). Dinlediği/izlediği ya da görsel okuma yaptığı  materyallerde yer alan bilgilerden faydalanarak dinleme/izleme ya da görsel okuma metninin devamı hakkında fikrini söyler (TADB.2.c., TAOB.2.c., KB2.10.SB1.). Öğretmenin kendilerine sunduğu  resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi okuma materyallerini inceleyerek (TAOB.1.a., E1.1., OB4.2. SB1.) bilgiye ulaşmak için istediği materyali seçer (TAOB.1.b., OB1.1. SB1.). Çocuklar  seçtikleri dinleme/izleme ya da görsel okuma materyalleri arasından yetişkinin yönlendirdiği veya kendi seçtiği bir konu hakkında konuşur ve diğer arkadaşlarının da düşüncelerini anlayışla  dinleyerek saygı değerinin kazanılması sağlanır. (TAKB.1.b., D14.1.3. SDB2.3.SB2.). Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri, ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin durumlarına göre Öğrenme  çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. 

MATEMATİK ALANI
Çocuklar, 1-10 arası görsel üzerindeki veya somut nesnelerden oluşan karışık dizilime sahip üç nesne grubuna odaklanıp bir bakışta hangi grubun en az/en çok nesneye sahip olduğunu söyler  (MAB.1.c., KB2.7.SB1., E3.2., OB4.1.SB1., OB4.2.SB1.). Çocuklarla sınıfta bulunan nesneler arasından geometrik şekilleri (daire, üçgen, kare ve dikdörtgen) ifade edebilecek düzeyde onlara  benzeyen/üzerinde bulunduran nesneleri bulmaya yönelik oyunlar oynanır (MAB.3.a., KB2.2.SB1., E2.5). Çocuklardan somut materyaller kullanarak farklı büyüklüklerde geometrik şekiller (daire,  üçgen, kare ve dikdörtgen) oluşturmaları beklenir (MAB.3.b.,KB2.7.SB1.). Çocuklardan kendilerine sunulan iki nesnenin büyüklüklerine ve uzunluklarına odaklanarak eleştirel bir bakış açısıyla  karşılaştırma yapmaları istenir. Ortaya çıkan ürünlerin çeşitli özelliklerine odaklanarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri istenir. Bu değerlendirmeler sırasında çalışkanlık değerini kazanmaları desteklenir (MAB.4.b., KB2.10.SB3, OB1.3.SB2.).

FEN ALANI
Çocuklar kışın başlaması ve günlerin kısalması sayesinde mevsimlerin kendilerine has özelliklerini anlar (FAB.2.a.). Mevsimlerin ayırt edici özellikleri üzerine düşüncelerini açıklar. Merak ettiklerini  arkadaşlarına ve öğretmenine sorar (E1.1.). Çocuk mevsimlerin değişimiyle birlikte gıda maddelerindeki değişimin de farkına varır. Gıdaların mevsiminde tüketilmesinin önemiyle birlikte onları sağlıklı  ve sağlıksız olarak ayırt eder (FAB.2.b.). Hangi gıdaların sağlıklı, hangilerinin sağlıksız olduğuna dair görüşlerini nedenleriyle birlikte paylaşır (OB1.3. SB2., OB1.3. SB3.). Sağlıklı besinler için toprağın, suyun gibi doğal kaynakların önemini bilerek sağlıklı yaşam değeri vurgulanır. Kendi yaşamına yönelik olarak sağlıklı besinlerin önemini açıklar (SDB1.2.SB1.).

SOSYAL ALANI
Çocuklar para kavramı ve paranın günlük hayatımızdaki önemi ile ilgili görsel/işitsel materyalleri inceler (SDB1.1.SB1.). Öğrenme merkezlerinde manav, market, postane, fırın gibi çocuğun günlük  yaşantısında karşılaştığı mekânlarda para kullanımını sağlayacak düzenlemeler yapılır. Masa, adisyon, örnek para, kasa, alışveriş listesi gibi materyaller hazırlanabilir (SAB.7.b., SDB1.2.SB1.). Türk lirası üzerinden madenî ve kâğıt paraları inceler. Görsel ürün/fiyat listesi ve bir miktar sembolik para verilerek alabileceği ürünleri belirler (D17.3.1., E1.3., E1.4.). Paranın ihtiyaçlarını karşılamak için  kullanıldığını söyler (SAB.7.b.). Aileleri sınıfa davet ederek mesleklerini tanıtmalarına yönelik çalışmalar yapılabilir. Mesleklere ilişkin kıyafet ve kostümler merkezlere yerleştirilerek çocuklarla mesleklere yönelik drama çalışmaları yapılır (D2.1.2., SAB.7.a.).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Çocuklar zıplama, sürünme, yuvarlanma, çizgi üzerinde yürüme ve topu atma gibi hareketleri yaparak oyun oynarlar (HSAB.1.a., HSAB.1.b., HSAB.1.c., E2.5.). Ritme dikkat ederek belirtilen  hareketleri yaparlar (HSAB.3.a.). Oyun oynarken çevresini gözlemleyerek yapılan değişiklikleri ifade ederler (SDB3.3.SB3.). Düğme gibi farklı büyüklükteki nesneleri parmakları ile tutarak ipi  delikten geçirirler. Öğretmenlerin verdiği sorumlulukları yerine getirerek çalışkanlık değeri kazanmaları desteklenir. (HSAB.2.a., D3.4.4., E2.2.). Öğretmenin verdiği boyayı kullanarak boyama yaparlar  (HSAB.2.b.). Sök tak oyuncakları ile oyunlar oynarlar (HSAB.2.c.)

SANAT ALANI
Çocuklar, daha önce gidilen sanat galerisi/atölyesi ve müze hakkında duygularını, düşüncelerini ve hatırladıklarını ifade eder (SNAB.1.a., SDB2.1.SB2.,D6.2.1., SB1.). Sanat eserlerinde gördükleri  renklerden hangilerini hatırladıklarını söyler ve çevrelerindeki bu renklerde olan nesnelere örnek verir (KB2.7.SB1.). Çocuklar okul dışı öğrenme etkinliğinde akıllarında kalan sanat eserinin resmini  çizerek iki boyutlu ya da yoğurma maddesi ile üç boyutlu tasarımını yapar. (SNAB.4.a.).

MÜZİK ALANI
Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklara kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramları sorulur. Alınan yanıtlar doğrultusunda (SDB2.1.SB2.) kalın ve ince, kuvvetli ve hafif,  yavaş ve hızlı kavramlarının müzikte de olduğu aktarılır. Çocuklara dinletilecek çocuk şarkıları ve çocuk şarkısı formlarında kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramlarını (E1.1.) ayrı ayrı ifade etmeleri istenir (MDB.4.a., D4.2.2., SDB2.1.SB2. , KB2.4.SB2., E3.2.). Söyleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan dinledikleri çocuk şarkıları ve çocuk şarkısı formlarını bireysel ya da iki ayrı  grup olarak kendi sesleriyle kalın ve ince, kuvvetli ve hafif biçimde söylemeleri istenir (MSB.2.b., E3.2.). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklara müzik merkezindeki Orff çalgıları seçenekleri  arasından çalacağı çalgıları seçer (MÇB.2.a., E1.1., E1.5.). Çocukların seçtikleri Orff çalgılarının isimlerini etkili iletişim becerilerini kullanarak yanıtlamaları sağlanır. Alınan yanıtlar doğrultusunda  (MÇB.2.b., D14.1.3., SDB2.1.SB2., E1.5.). çocuklara doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları seslerin seçtikleri çalgılarda olup olmadığı sorulur (KB2.3.SB3., E1.1.). Devamında çocuklar  doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları sesleri çalgılarıyla taklit eder (MÇB.1.a., E1.5.). Hareket becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan dinledikleri çocuk şarkıları eşliğinde kalın ve ince,  kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramlarını hareket ve dansla çalışkanlık değeri kapsamında göstermeleri istenir. (MHB2.b., D3.4.4., E1.5. , E3.2.)

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve  geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme  potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Tüm çocukların etkinliklere katılımını sağlama amacıyla çevresel düzenlemeler (oturma düzenini değiştirme, çeşitli semboller kullanma vb.) yapılabilir. Materyaller çocukların gereksinimlerine göre  düzenlenerek gerekiyorsa çeşitli araç eklemeleri (dokunsal özellikler ekleme, zıt renkli zemin kullanma vb.) gerçekleştirilebilir. Çocukların özelliklerine göre materyaller çeşitlendirilerek (farklı boya türleri  kullanılarak, farklı boylarda makas verilerek vb.) onlara sunulabilir. Öğrenme içeriği çocukların özelliklerine göre farklılaştırılarak; basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir. Öğrenme sürecinde çocuklara gereksinim duydukları farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Çeşitli türlerde geribildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları desteklenebilir. Öğrenme kanıtlarına ilişkin çocukların bireysel öğrenme özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri sağlanabilir.

Aile/Toplum Katılımı

Ailelere “haber mektubu” veya “internet temelli uygulamalar” aracılığıyla sınıfta yapılan etkinlikler ve okul dışında ailenin çocuğu ile birlikte yapabileceği etkinliklerle ilgili bilgi verilir.Aileleri çocuğun  gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “bülten” hazırlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” konmaya devam  edilir. Grup toplantısında ev ziyaretleri hakkında bilgi verdikten ve ailelerle bireysel görüşmeler tamamlandıktan sonra “ev ziyaretleri” planlanmalıdır. Yapılan plan doğrultusunda ev ziyaretleri yapılmaya  başlanılır. Ailelerin ihtiyaçları doğrultusunda uzman kişiler okula davet edilerek “konferans” düzenlenir. “Toplum katılımı” amacıyla okulun yakın çevresinde bulunan iş yerleri ile iş birliği içinde deprem  farkındalığı konusunda çalışmalar yapılır. Çocuklar ve aileleriyle birlikte yağ, pil gibi geri dönüşüm malzemeleri toplanarak malzemeler ilgili kuruluşlara teslim edilir. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme)  bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve  “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.