4. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUYORUM

Bu temada öğrencilerin; sekteyi seslendirmesi, Fetih ve Hucurat surelerini yüzünden okuması, Hz. Eyyüb’ün duasını yorumlaması ve Asr suresinin anlamını yorumlayıp okunuşunu ezberlemesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB1. Ezberleme, KB1. Seslendirme, KB1. Yüzünden Okuma, KB2.14. Yorumlama
Eğilimler
E1.4.Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E3.2. Odaklanma
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB1.3. Öz Yansıtma/Kendini Uyarlama
Değerler
D12. Sabır
Okuryazarlık Becerileri
OB2. Dijital Okuryazarlık
Disiplinler Arası İlişkiler
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KK.8.4.1. Sekte ile ilgili örnekleri seslendirebilme

KK.8.4.2. Fetih ve Hucurat surelerini yüzünden okuyabilme

KK.8.4.3. Hz. Eyyüb’ün duasını yorumlayabilme
a) Hz. Eyyüb’ün duasını inceler.
b) Hz. Eyyüb’ün duasını kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Hz. Eyyüb’ün duasını anlamını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.

KK.8.4.4. Asr suresinin anlamını yorumlayabilme
a) Asr suresinin anlamını inceler.
b) Asr suresini kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Asr suresini anlamını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.

KK.8.4.5. Asr suresini ezberleyebilme

İçerik Çerçevesi

Sekte
Fetih ve Hucurat Sureleri
Peygamber Duaları: Hz. Eyyüb’ün Duası
Asr Suresi ve Anlamı

Anahtar Kavramlar
asr, sabır, sekte
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, dereceleme ölçeği, kontrol listesi, gözlem formu, öz değerlendirme formu, çalışma yaprağı, çıkış kartları, kavram haritası ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak sekteyi anlatan bir dijital sunu hazırlamaları ve hazırladıkları çalışmanın sunumunu yapmaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; açıklık, içeriği yansıtabilme ve hedef kitleye uygunluk ölçütleri bulunan dereceli puanlama anahtarı veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim okumayı bildikleri ve Kur’an-ı Kerim’deki durakları öğrendikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere sekteye uğramak deyiminin anlamı sorularak sekte kavramıyla ilgili ön bilgiler kontrol edilir.
Öğrencilere hangi peygamberlerin isimlerini bildikleri sorularak Hz. Eyyüb ile ilgili ön bilgiler kontrol edilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere günlük yaşamda kullanılan yüzyıl kelimesinin eş anlamlısı sorularak asr kelimesiyle köprü kurulur.
Öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrendiği sabır kavramı ile içerik çerçevesinde yer alan Hz. Eyyüb’ün duası arasında köprü kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KK.8.4.1
Sekte kuralı açıklanarak Kur’an ayetlerinin bu kurala uygun şekilde seslendirilmesinin önemi vurgulanır. Sektenin ne olduğu, Kur’an-ı Kerim’de hangi surelerde yer aldığı açıklanır. Kuralın bulunduğu örnekleri seslendirme çalışmalarında bilişsel çıraklık tekniği kullanılabilir. Bu süreçte geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrencilerin kendi okuyuşlarını örnek okuma ile karşılaştırarak değerlendirme yapması (SDB1.3) sağlanır. Sekte kuralı kavram haritası üzerinden pekiştirilebilir. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir. Bu süreçte öğrencilerin dijital uygulamalardan yararlanması beklenir (OB2).

KK.8.4.2
Öğrencilere güvenilir ve geçerli dijital materyaller üzerinden Fetih ve Hucurat sureleri dinletilir (OB2). Öğrencilerin, daha önce öğrendikleri tecvit kurallarını uygulayarak bu ayetleri yüzünden okumaları sağlanır. Öğrencilerin, planlama ve yürütme becerilerine ilişkin kişisel inançlarını sürdürerek (E1.4) yüzünden okuma çalışmalarını devam ettirmeleri beklenir. Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma becerisi; öz değerlendirme formu, dereceleme  ölçeği ve kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

KK.8.4.3
Hz. Eyyüb’ün Enbiya suresinin 83. ayetinde yer alan duasının anlamı güvenilir ve geçerli dijital içeriklerden istifade edilerek açıklanır. Öğrencilerden söz konusu ayetin anlamını incelemeleri istenir. Dua etmenin önemine vurgu yapılarak peygamberlerin dualarının günlük yaşamdaki yerine dikkat çekilir. Hz. Eyyüb’ün sabrından bahsedilerek öğrenciler olumlu bakış açısına sahip olmaya, zor ve kötü durumlara karşı dayanmaya (D12.3) teşvik edilir. Öğrencilerin, duanın manasını göz önünde bulundurarak bu ayeti kendi hayatları için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin, söz konusu duanın anlamını bağlamından koparmadan kendi cümleleriyle ifade etmesi teşvik edilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde çıkış kartları, öğrencilerin duanın anlamını kendi cümleleriyle yazabilecekleri çalışma yaprakları kullanılabilir.

KK.8.4.4
Asr suresinin anlamı, asr ve sabır kavramlarının manalarına değinilerek açıklanır. Öğrencilerden Asr suresinin anlamını incelemeleri istenir. Güvenilir ve geçerli dijital içeriklerden yararlanılarak surenin anlamı tahtaya yansıtılabilir veya yazılabilir. Öğrencilerin, surenin manasından yola çıkarak bu sureyi kendi hayatları için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin, söz konusu surenin anlamını suredeki bağlamından koparmadan kendi cümleleriyle ifade etmesi teşvik edilir. Bu süreçte Türkçe disiplininden yararlanılır. Surede geçen söz konusu kavramlar Frayer modeliyle açıklanabilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde; içinde asr, hak, iman, insan, sabır ve salih amel kavramlarının bulunduğu bir çalışma yaprağı kullanılarak öğrencilerin, surenin anlamını bu kavramlardan hareketle yeniden yorumlamaları istenebilir.

KK.8.4.5
Öğrencilerden Asr suresini ezberlemeleri istenir. Ezber çalışmalarında bilişsel çıraklık tekniği kullanılabilir. Bu süreçte geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrenciler, zihinsel ve bedensel yetilerini en iyi düzeyde kullanma ve gerekli çabayı gösterme (E3.2) konusunda teşvik edilerek öğrencilerden Asr suresini ezberden okuma becerisinin geliştirilmesi beklenir. Asr suresinin ezberden okunması ve seslendirilmesine yönelik uygulamalar, kontrol listesi ve gözlem formu aracılığıyla değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrenciler, Maide suresinin 14-36. ayetlerini yüzünden okumaya yönlendirilebilir.
Öğrencilerin bir tecvit öğrenme rehberi geliştirmeleri veya sekte kuralıyla ilgili bir yazı kaleme almaları teşvik edilebilir.
Öğrencilerden peygamber dualarını içeren ve özgün tasarımla oluşturulan bir peygamber duaları kartelası hazırlamaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden sekte kuralıyla ilgili temel bilgilerin yer aldığı bilgi kartları hazırlamaları istenebilir.
Farklılaştırılmış öğretimin destekleme boyutu; öğrenme sürecinde daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan öğrenciler için içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamındaki uyarlamaları kapsar.