2. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUMAYA GİRİŞ
KK.7.2.1. İdgam misleyni sınıflandırabilme
a) İdgam misleyni belirler.
b) Mahreç ve sıfatlarının aynı olduğu harfleri ayrıştırır.
c) İdgam misleyni tasnif eder.
ç) Kur’an-ı Kerim’de okuduğu bölümlerden idgam misleyni etiketler.
KK.7.2.2. Sakin mimi sınıflandırabilme
d) Sakin mimi açıklar.
e) Sakin mimden sonra gelen harfleri ayrıştırır.
f) Sakin mimden sonra gelen harfleri tasnif eder.
ç) Kur’an-ı Kerim’de okuduğu bölümlerden sakin mimi etiketler.
KK.7.2.3. Bakara suresi 187-210. ayetleri yüzünden okuyabilme
KK.7.2.4. Yeniden dirilme kıssasını çözümleyebilme
a) Yeniden dirilme kıssasında geçen olayları açıklar.
b) Yeniden dirilme kıssasında geçen olaylar arasında ilişki kurar.
KK.7.2.5. Fil suresinin anlamını yorumlayabilme
a) Fil suresinin anlamını inceler.
b) Fil suresini kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Fil suresinin anlamını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.
KK.7.2.6. Fil suresini ezberleyebilme
İdgam Misleyn
Sakin Mimin Hâlleri
Bakara Suresinin 187-210. Ayetleri
Kur’an Kıssalarından Hayata: Yeniden Dirilme
Fil Suresi ve Anlamı
Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, çalışma yaprağı,
kontrol listesi, gözlem formu, 3-2-1 kartı, yapılandırılmış grid, kısa cevaplı, açık uçlu ve
çoktan seçmeli sorular, doğru-yanlış ve eşleştirme soruları, Frayer modeli ve performans
görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak idgam misleyn ile sakin mimin hâllerini içeren
bilgi görseli hazırlamaları ve sunmaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; veri toplama, verileri
kaydetme, sınıflandırma ve sunma ölçütleri bulunan dereceli puanlama anahtarı ve öz
değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerin; cezim ve şeddeyi bildiği; kıssa kavramının tanımını öğrendiği ve ahiret inancını
bildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilere “misli görülmemek” ifadesinin kendilerine neyi çağrıştırdığı sorularak idgam
misleyn konusuyla ilgili ön bilgiler kontrol edilir.
Öğrencilerin 5. sınıf Kur’an-ı Kerim dersinde öğrendiği cezim ve şedde işaretleri ile içerik
çerçevesinde yer alan idgam misleyn ve sakin mim konuları arasında benzerlik ilgisi yönüyle
köprü kurulur.
KK.7.2.1
İdgam misleyn kuralının okunuşuna dair örnekler verilerek öğrencilerin bu kuralın okunuşuyla
ilgili hükümleri fark etmeleri sağlanır. İdgam misleynin nasıl okunduğunu belirlemeleri
ve ayrıştırmaları için çalışma yaprağı kullanılır. İdgam misleynin, idgam misleyn
mealgunne ve idgam misleyn bilagunne şeklinde ikiye ayrıldığı sınıflandırma şemasından
yararlanılarak vurgulanır. Konunun işlenme sürecinde öğrencilerin zıt panel tekniği
ile derse katılımı sağlanabilir. Öğrenciler bu süreçte birbirini etkin bir şekilde dinlemeye
(D14.1) özen gösterir. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini
yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir. Ölçme ve
değerlendirme uygulamalarında Kur’an-ı Kerim’den alınan idgam misleyn tecvitlerinin bulunduğu
çalışma yaprağı, yapılandırılmış grid, kısa cevaplı sorular ve eşleştirme soruları
kullanılabilir.
KK.7.2.2
Sakin mimin hâlleri tanıtılıp açıklanır. Bu aşamada sınıflandırma şemasından yararlanılabilir.
Sakin mimden sonra gelen harfler ayrıştırılarak tasnif edilir. Sakin mimin hâlleriyle
ilgili kurallar, Kur’an-ı Kerim’deki ayetler üzerinden tespit edilerek etiketlenir. Konu işlenirken
top taşıma (rulman) tekniği kullanılabilir. Yapılan çalışmalar gözlem formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin belirli bir yöntemle düzenli, odaklı ve gayretli şekilde (E3.7)
yeteri kadar tekrar ederek sakin mim ile ilgili çalışma yapması ve grup iletişimine katılarak
(SDB2.1) etkili bir iletişim gerçekleştirmesi (D4.2) sağlanır. Konunun açıklanması ve tecvitlerin
sınıflandırılmasının ifade edilmesinde Türkçe disiplininden istifade edilir. Ölçme
ve değerlendirme sürecinde kısa cevaplı sorular, doğru-yanlış soruları ve çoktan seçmeli
sorular kullanılabilir.
KK.7.2.3
Öğrencilerin, Bakara suresinin 187-210. ayetlerini yüzünden okuması istenerek daha önce
öğrendikleri tecvit ve mahreç kurallarını okudukları ayetler üzerinde uygulamaları sağlanır.
Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma becerisi kazandırılırken sınıftaki bütün öğrencilerin,
öğretmenin belirleyeceği ayetleri veya sayfaları okuması ve okuyanları dinleyip takip etmesi
beklenir. Söz konusu ayetler geçerli ve güvenilir olan dijital kaynaklardan da dinletilerek
öğrencilerin okuyuşları desteklenebilir. Öğrencilerin planlama ve yürütme becerilerine
ilişkin kişisel inançlarını sürdürerek (E1.4) yüzünden okuma ile ilgili çalışmalara devam
etmesi sağlanır. Öğrencilerin öğrenme düzeyine göre tekrar çalışması yaptırılabilir. Ölçme
ve değerlendirme uygulamalarında öz değerlendirme formu kullanılabilir. Yüzünden okuma
yaparken Arapça disiplininden yararlanılır.
KK.7.2.4
Yeniden dirilme kıssası öğrencilere anlatılır. Kıssa, Bakara suresinin 259. ayeti bağlamında
ele alınır. Kıssadaki olaylar açıklanırken soru-cevap tekniği kullanılabilir. 5N1K soruları
ile öğrencilerin olaylar arasında ilişki kurmaları sağlanır. Baas kavramı açıklanırken Frayer
modelinden yararlanılabilir. Öğrencilerin yeniden dirilme kıssasıyla ilgili edindikleri bilgileri
özetlemesi istenerek olayları kendi cümleleriyle aktarması (OB1) sağlanır. Öğrencilerin
kıssayı öğrenme düzeylerini görmek için öğrenme galerisi tekniği kullanılabilir. Konunun
değerlendirilme sürecinde 3-2-1 kartı kullanılabilir. Kıssayı çözümlerken geçmişte yaşanmış
bir olay hakkında bilgi edinme, bu bilgileri anlama ve bu bilgileri ifade etme (KB2.14.
SB3) aşamalarında Türkçe disiplininden yararlanılır.
KK.7.2.5
Fil suresinin anlamı açıklanır. Öğrencilerden Fil suresinin anlamını incelemeleri istenir. Öğrencilerin
surenin manasını göz önünde bulundurarak bu sureyi kendi hayatı için anlamlı
hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin, söz konusu surenin anlamını suredeki bağlamından
koparmadan kendi cümleleriyle ifade etmesi teşvik edilir. Surenin anlamı yorumlanırken
Türkçe disiplininden istifade edilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde açık uçlu sorular
ve doğru-yanlış sorularından oluşan çalışma yaprağı kullanılabilir.
KK.7.2.6
Öğrencilerden Fil suresini ezberlemeleri istenir. Ezber çalışmalarında bilişsel çıraklık tekniği
kullanılabilir. Bu süreçte geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrencilerin
söz konusu sureyi doğru telaffuz edebilmeleri için tekrar etmeleri istenebilir.
Ezber çalışmaları sınıf ortamında ve koro hâlinde yapılabilir. Surenin nerede okunabileceğiyle
ilgili bilgi kartları hazırlanabilir. Öğrenciler, zihinsel ve bedensel yetilerini en iyi düzeyde
kullanma ve gerekli çabayı gösterme (E3.2) konusunda teşvik edilerek öğrencilerden
Fil suresini ezberden okuma becerisinin geliştirilmesi beklenir. Fil suresinin ezberden
okunması ve seslendirilmesine yönelik uygulamalar, kontrol listesi ve gözlem formu aracılığıyla
değerlendirilebilir.
Öğrenciler, Nisa suresinin 45-74. ayetlerini yüzünden okumaya yönlendirilebilir.
Öğrencilerden idgam misleyn ve sakin mimin hâlleri konuları ile ilgili bilgilendirici bir broşür hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerin, Fil suresinin anlamıyla ilgili bir sunum hazırlaması teşvik edilebilir.
Öğrencilerden idgam misleyn konusunu özetlemeleri istenebilir.
Farklılaştırılmış öğretimin destekleme boyutu; öğrenme sürecinde daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan öğrenciler için içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamındaki uyarlamaları kapsar.