1. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ TANIYORUM
KK.7.1.1. Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili kavramları çözümleyebilme
a) Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili kavramları açıklar.
b) Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili kavramlar arasındaki ilişkileri belirler.
KK.7.1.2. Durakları Kur’an-ı Kerim’den bulabilme
KK.7.1.3. Boğaz harflerini seslendirebilme
KK.7.1.4. Bakara suresinin 164-186. ayetlerini yüzünden okuyabilme
KK.7.1.5. Kunut dualarının anlamlarını yorumlayabilme
a) Kunut dualarının anlamlarını inceler.
b) Kunut dualarını kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Kunut dualarını anlamlarını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.
KK.7.1.6. Kunut dualarını ezberleyebilme
Kur’an-ı Kerim’i Okuma ile İlgili Kavramlar
Durakları Öğreniyorum
Boğaz Harfleri
Bakara Suresinin 164-186. Ayetleri
Kunut Duaları ve Anlamları
Öğrenme çıktıları; kelime ilişkilendirme testi, soru kutusu, anlam çözümleme tablosu, yapılandırılmış grid, eşleştirme soruları, gelişim günlükleri, öz değerlendirme formu, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, çalışma yaprağı, tanılayıcı dallanmış ağaç, açık uçlu sorular ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak durak işaretleri ile ilgili poster hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; bilgi toplama, bilimsel gerçeklik, düzen ve görsel sunum ölçütleri bulunan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’in iç düzenini bildikleri, Kur’an’ı yüzünden okuyabildikleri, mahreçlerden peltek harfleri seslendirebildikleri; tecvit kurallarından medler, tenvin ve sakin nunun hâllerini bildikleri kabul edilmektedir.
Sorular yöneltilerek öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili kavramlar hakkında ön bilgileri belirlenir.
Öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde Kur’an-ı Kerim’le ilgili öğrendiği kavramlar ile içerik çerçevesinde yer alan Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili kavramlar arasında anlam itibarıyla köprü kurulur.
KK.7.1.1
Kur’an-ı Kerim’i okuma ile ilgili bazı kavramların tilavet, hatim, mukabele ve hafız olduğu belirtilerek bu kavramlar açıklanır. İlgili kavramlar arasındaki ilişki belirlenir. Kavram açıklamaları yapılırken Frayer modeli, kavram haritaları ve kavram karikatürleri kullanılabilir. Beceri işletilirken günlük dinî yaşantı ile de ilişki kurulacağından öğrencilerin sosyal ipuçlarını dikkate alması (SDB2.3) sağlanır. Ölçme ve değerlendirme sürecinde kelime ilişkilendirme testi, yapılandırılmış grid, soru kutuları ve anlam çözümleme tablosu kullanılabilir.
KK.7.1.2
Durakları öğreniyorum konusu işlenirken secavent kavramı açıklanır. Kur’an-ı Kerim’de durakları gösteren harfler ve bu harflerin kuralları hakkında bilgi verilir. Bu süreçte kavram kontrolü ve zihinsel haritalama yöntemleri kullanılabilir. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir. Bu süreçte öğrencilerin bilgi toplamaya dair ihtiyacı fark etmesi (OB1) ve bilgileri toplayarak (OB1) sunum hazırlaması beklenir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde eşleştirme soruları ve yapılandırılmış grid kullanılabilir.
KK.7.1.3
Boğaz harflerinin doğru bir şekilde öğrenilmesi ve telaffuz edilmesi gerektiği belirtilerek bilişsel çıraklık tekniğiyle bu harfler seslendirilebilir. Bu süreçte harflerin geçerli ve güvenilir dijital kaynaklar kullanılarak tekrar edilmesine imkân sağlanır. Sürecin değerlendirilmesinde dereceleme ölçeği ve kontrol listesinin yanı sıra yapılandırılmış grid, kısa cevaplı sorular ve boşluk doldurma soruları kullanılabilir. Öğrencilerin sorumluluk almalarını (D16.5) sağlayacak, kendi ilerlemesini takip etmesine ve kendini değerlendirmesine imkân veren gelişim günlükleri tutmaları istenebilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde yapılandırılmış grid ve boğaz harflerinin seçilerek işaretleneceği çalışma yaprağı kullanılabilir.
KK.7.1.4
Öğrencilerin, Bakara suresinin 164-186. ayetlerini yüzünden okuması istenerek daha önce öğrendikleri tecvit ve mahreç kurallarını okudukları ayetler üzerinde uygulamaları sağlanır. Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma becerisi kazandırılırken sınıftaki bütün öğrencilerin, öğretmenin belirleyeceği ayetleri veya sayfaları okuması ve okuyanları dinleyip takip etmesi beklenir. Söz konusu ayetler geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan da dinletilerek öğrencilerin okuyuşları desteklenebilir. Öğrencilerin öğrenme düzeyine göre tekrar çalışması yaptırılabilir. Bakara suresinin 164-186. ayetlerini yüzünden okumaya dair uygulamalar; öz değerlendirme formu, dereceleme ölçeği ve kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
KK.7.1.5
Kunut duaları olarak bilinen “Allâhümme innâ nestaînüke” ve “Allâhümme iyyâkena’büdü” dualarının anlamı, sabır ve şükür kavramları vurgulanarak açıklanır. Öğrencilerden Kunut dualarının anlamlarını incelemeleri istenir. Öğrenciler surenin manasını öğrenerek sureyi kendi hayatları için anlamlı hâle getirir. Öğrenciler, Kunut dualarının anlamını bağlamından koparmadan kendi cümleleriyle ifade etmeye teşvik edilir. Surenin anlamı yorumlanırken Türkçe disiplininden istifade edilir. Öğrencilerin duaların anlamından hareketle zorluklar karşısında olumlu düşünerek (D12.1) Allah’a (cc) sığınmayı ve insanların acizliğini fark ederek övünmekten kaçınmayı (D10.2) ve Allah’a (cc) şükretmeyi öğrenmesi hedeflenir. Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında sabır ve şükür kavramlarını içeren Frayer modeliyle hazırlanmış çalışma yaprağı, tanılayıcı dallanmış ağaç ve açık uçlu soru türleri kullanılabilir.
KK.7.1.6
Öğrencilerden Kunut dualarını ezberlemeleri istenir. Ezber çalışmalarında bilişsel çıraklık tekniği kullanılabilir. Bu süreçte geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrenciler, zihinsel ve bedensel yetilerini en iyi düzeyde kullanma ve gerekli çabayı gösterme (E3.2) konusunda teşvik edilerek öğrencilerden Kunut dualarını ezberden okuma becerisinin geliştirilmesi beklenir. Kunut dualarının ezberden okunması ve seslendirilmesine yönelik uygulamalar, kontrol listesi ve gözlem formu aracılığıyla değerlendirilebilir.
“Kur’an-ı Kerim’i Okuma ile İlgili Kavramlar” ve “Durakları Öğreniyorum” konularında öğrencilerin bil bakalım oyunu hazırlaması ve oynaması teşvik edilebilir.
Öğrencilerden öğrenme özelliklerine ve içerik çerçevesine göre afiş, rapor, sunum, blog yazısı gibi ürünlerden birini hazırlamaları istenebilir.
Öğrenciler, Nisa suresinin 24-44. ayetlerini yüzünden okumaya yönlendirilebilir.
Öğrencilerden duraklarla ilgili bir afiş oluşturmaları istenebilir.
Farklılaştırılmış öğretimin destekleme boyutu; öğrenme sürecinde daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan öğrenciler için içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamındaki uyarlamaları kapsar.