4. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUYORUM
KK.5.4.1. Med çeşitlerini sınıflandırabilme
a) Med çeşitlerini açıklar.
b) Med çeşitlerini ayrıştırır.
c) Med çeşitlerini tasnif eder.
ç) Kur’an-ı Kerim’de okuduğu bölümlerden medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasılı etiketler.
KK.5.4.2. Bakara suresi 25-83. ayetleri yüzünden okuyabilme
KK.5.4.3. Hz. İbrahim’in duasını yorumlayabilme
a) Hz. İbrahim’in duasını inceler.
b) Hz. İbrahim’in duasını kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Hz. İbrahim’in duasını anlamını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.
KK.5.4.4. İhlas ve Kevser surelerinin anlamlarını yorumlayabilme
a) İhlas ve Kevser surelerinin anlamlarını inceler.
b) İhlas ve Kevser surelerini kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) İhlas ve Kevser surelerini anlamlarını değiştirmeyecek şekilde yeniden ifade eder.
KK.5.4.5. İhlas ve Kevser surelerini ezberleyebilme
Med Çeşitleri
Bakara Suresinin 25-83. Ayetleri
Peygamber Duaları: Hz. İbrahim’in Duası
İhlas ve Kevser Sureleri ile Anlamları
Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, öz değerlendirme formu, çalışma yaprağı, 3-2-1 kartı, yapılandırılmış grid, dereceleme ölçeği, gözlem formu, kelime ilişkilendirme testi, eşleştirme soruları, açık uçlu sorular ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak seçilen sureler üzerinden med çeşitlerini bulup sunum yapmaları istenebilir. Yapılan sunum; veri toplama, verileri kaydetme (MAB4.2), içeriğin doğruluğu, sınıflandırma ve sunma ölçütleri bulunan dereceli puanlama anahtarı
ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okumayı öğrendikleri ve sureleri Arapça orijinal metninden okuyarak ezberleyebildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okumayla ilgili ön bilgileri kelime kutusu aracılığıyla kontrol edilebilir.
Öğrencilerin 3. temada öğrendiği med harfleri konusu ile medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasıl arasında köprü kurulur ve bilgiler sentezlenir (OB1).
Öğrencilere ne tür istekleri olduğu, en son kimden bir şey istedikleri, Allah’tan (cc) ne isteyebilecekleri gibi sorular yöneltilerek öğrencilerin duanın günlük yaşamlarındaki yerini kavramaları sağlanır. Böylelikle Hz. İbrahim’in duası ile kendi yaşamları arasında köprü kurulur.
KK.5.4.1
Tecvit, sebebimed, medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasıl kavramlarının anlamı açıklanır. Bu aşamada kese kâğıdı tekniğinden yararlanılabilir. Öğrencilerin medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasılın nasıl okunduğunu açıklamaları ve ayrıştırmaları için çalışma yaprağı kullanılır. Medler, medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasıl şeklinde tasnif edilir. Öğrencilere farklı örnekler gösterilerek med çeşitlerinin doğru bir şekilde telaffuz edilmesi sağlanır. Soru turu tekniği ile konu pekiştirilebilir. Med çeşitleri, Kur’an-ı Kerim’deki ayetler üzerinden tespit edilerek etiketlenir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde yapılandırılmış grid ve med çeşitlerine dair örneklerin yer aldığı çalışma yaprağı kullanılabilir. Öğrencilerin öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapması sağlanabilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.
KK.5.4.2
Öğrencilerin, Bakara suresinin 25-83. ayetlerini yüzünden okuması istenerek daha önce öğrendiklerikuralları okudukları ayetler üzerinde uygulamaları sağlanır. Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma becerisi kazandırılırken sınıftaki bütün öğrencilerin, öğretmenin belirleyeceği ayetleri veya sayfaları okuması ve okuyanları dinleyip takip etmesi beklenir. Öğrencilerin öğrenme düzeyine göre tekrar çalışması yaptırılabilir. Söz konusu ayetler geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan da dinletilerek öğrencilerin okuyuşları desteklenebilir. Bakara suresinin 25-83. ayetlerini yüzünden okumaya dair uygulamalar; öz değerlendirme formu, dereceleme ölçeği ve kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
KK.5.4.3
Hz. İbrahim’in duası, Şuara suresinin 83-85. ayetleri üzerinden anlatım yöntemi ve soru-cevap tekniğiyle açıklanabilir. Öğrencilerden bu duanın anlamını incelemeleri istenir. Öğrencilerin duanın manasını öğrenerek duayı kendi hayatı için anlamlı hâle getirmesi, söz ve eylemlerinin insanlar üzerindeki olası etkilerini değerlendirmesi (D14.1) sağlanır. Bununla birlikte öğrencilerin duanın anlamını okurken veya kendileri dua ederken hangi duyguları hissettiklerini fark etmeleri (SDB1.1) sağlanır. Öğrenciler söz konusu duanın anlamını bağlamından koparmadan kendi cümleleriyle ifade eder ve bu noktada Türkçe disiplininden yararlanılır. Dua yorumlanırken öğrencilerin ayeti genel biçimde anlamalarıyla yetinilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde 3-2-1 kartları kullanılabilir.
KK.5.4.4
İhlas ve Kevser surelerinin anlamı, tevhit ve ihlas kavramlarının manalarına değinilerek açıklanır. Öğrencilerden İhlas ve Kevser surelerinin anlamlarını incelemeleri istenir. Öğrencilerin, surelerin manasını ve okunduğu durumları göz önünde bulundurarak bu sureleri kendi hayatları için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin, söz konusu surelerin anlamını suredeki bağlamından koparmadan kendi cümleleriyle ifade etmesi teşvik edilir. Bu süreçte Türkçe disiplininden yararlanılır. Surelerde geçen söz konusu kavramlar öğretilirken Frayer modeli kullanılarak açıklanabilir. Ölçme ve değerlendirme sürecinde kelime ilişkilendirme testi, eşleştirme soruları ve açık uçlu sorular kullanılabilir.
KK.5.4.5
Öğrencilerden İhlas ve Kevser surelerini ezberlemeleri istenir. Ezber çalışmalarında bilişsel çıraklık tekniği kullanılabilir. Bu süreçte geçerli ve güvenilir dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Öğrencilerin söz konusu sureleri doğru telaffuz edebilmeleri için tekrar etmeleri istenebilir. Ezber çalışmaları sınıf ortamında ve koro hâlinde yapılabilir. Surelerin nerede okunabileceğine dair bilgi kartları hazırlanabilir. Öğrenciler, zihinsel ve bedensel yetilerini en iyi düzeyde kullanma ve gerekli çabayı gösterme (E3.2) konusunda teşvik edilerek öğrencilerden İhlas ve Kevser surelerini ezberden okuma becerisinin geliştirilmesi beklenir. İhlas ve Kevser surelerinin ezberden okunması ve seslendirilmesine yönelik uygulamalar, kontrol listesi ve gözlem formu aracılığıyla değerlendirilebilir.
Öğrencilerden öğrenme özelliklerine ve içerik çerçevesine göre afiş, rapor, sunum, blog yazısı gibi ürünlerden birini hazırlamaları istenebilir.
Öğrenciler, Al-i İmran suresinin 92-121. ayetlerini yüzünden okumaya yönlendirilebilir.
Öğrencilere bireysel veya küçük grup çalışmaları sunarak med çeşitlerini sınıflandıracakları bir çalışma yaprağı verilir ve her birinin kendi hızlarında ilerlemelerine ve öğrenmelerini somutlaştırmalarına olanak tanınır.
Farklılaştırılmış öğretimin destekleme boyutu; öğrenme sürecinde daha fazla zaman ve tekrara ihtiyaç duyan öğrenciler için içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamındaki uyarlamaları kapsar.