4. ÖĞRENME ALANI: YAŞADIĞIM YER VE ÜLKEM
SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma, SBAB7. Mekânsal Düşünme
KB2.14. Yorumlama
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.1. Empati, E3.8. Soru Sorma
SDB2.2. İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D6. Dürüstlük, D7. Estetik, D14. Saygı, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık
HB.2.4.1. Yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikleri belirleyebilme
a) Yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikleri fark eder.
b) Yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzelliklerin temel özelliklerini ifade eder.
HB.2.4.2. Yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgi toplayabilme
a) Yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgileri bulur.
b) Yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili bulduğu bilgileri kaydeder.
HB.2.4.3. Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ait anıları yorumlayabilme
a) Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ilişkin anıları inceler.
b) Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ilişkin anıları ifade eder.
HB.2.4.4. Millî gün ve bayramların önemini yorumlayabilme
a) Millî gün ve bayramlara ilişkin deneyimlerini paylaşır.
b) Millî gün ve bayramların önemini ifade eder.
HB.2.4.5. Dinî gün ve bayramların önemini yorumlayabilme
a) Dinî gün ve bayramlara ilişkin deneyimlerini paylaşır.
b) Dinî gün ve bayramların önemini ifade eder.
Tarihî Mekânlar ve Doğal Güzellikler
Yaşadığı Yerin Yönetim Birimleri
Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrencilik Yılları
Millî Gün ve Bayramların Önemi
Dinî Gün ve Bayramların Önemi
tarihî mekân, doğal güzellik, yönetim birimi, millî gün ve bayram, dinî gün ve bayram
Öğrenme çıktıları; kontrol listesi, yapılandırılmış röportaj, görüşme, çalışma yaprağı, rol oynama, canlandırma gibi ölçme araçları ve teknikleri kullanılarak değerlendirilebilir. Resim çizme, şiir yazma, canlandırma etkinlikleri kontrol listesiyle; şiir, şarkı, resim, afiş gibi ürünler ise dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
Öğrencilere sınıf içi grup performans görevi verilebilir. Öğrencilerden yakın çevresinde bulunan tarihî mekânlar ve doğal güzellikler ile ilgili topladıkları bilgileri afiş, poster, sunu gibi bir ürüne dönüştürmeleri istenebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde akran ve öz değerlendirme formları öğrencilere sunulabilir. Ürünün değerlendirilmesinde bilgilerin doğruluğu ve görsellerle desteklenmesi, mekânın tarihsel önemi gibi kriterleri içeren dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin yaşadığı yerin genel özelliklerini bildiği kabul edilmektedir.
Millî gün ve bayramlara ilişkin ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir.
Dinî gün ve bayramlara ilişkin ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı hakkında ön bilgileri olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilere; yakın çevresinde bulunan tarihî mekânlara ve doğal güzelliklere, yaşadığı yerin yönetim birimlerine, Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik anılarına, millî gün ve bayramlar ile dinî gün ve bayramların önemine ilişkin aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
Yakın çevrenizde ziyaret ettiğiniz tarihî mekânlar nelerdir?
• Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ile ilgili neler biliyorsunuz?
• Katıldığınız millî gün ve bayramlarda neler hissettiniz?
• Katıldığınız dinî gün ve bayramlarda neler hissettiniz?
Öğrencilerin daha önce ziyaret ettikleri bir tarihî mekâna ya da doğal güzelliğe ilişkin deneyimlerini paylaşmaları istenir.
HB.2.4.1
Öğrencilerden yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikleri belirleyebilmeleri (SBAB7, SBAB7.6.SB1, SBAB7.6.SB2) beklenir. Bunun için yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikleri fark etmeleri (a) istenir. Öğrencilere konu ile ilgili kısa film, belgesel, video gibi eğitici içerikler sunulur ya da sanal müze turu yaptırılır. Bu etkinlikler sırasında çevredeki tarihî mekânları ve doğal güzellikleri tanımanın ve korumanın önemi üzerinde durulur. Denizlerimizin ve ormanlarımızın doğal güzelliklerimiz olduğu vurgulanır. Müzelerin tarihî eserleri ve kültürel mirası korumadaki yeri ve bu eserleri koruma konusunda duyarlı olmanın gerekliliği üzerinde durulur (D7.1). Öğrencilerin konu ile ilgili soru sormaları teşvik edilir (E3.8). Yakın çevresindeki müze, cami, kale gibi tarihi mekânları ziyaret etmeleri ya da doğal bir güzelliğe yönelik gezi düzenlemeleri istenir. Bu süreçte çevresindeki tarihî mekân ve doğal güzelliklerden hareketle millî ve manevi değerlere sahip çıkmanın (D19.3) ve bunlara saygı duymanın (D14.3) önemi vurgulanır. Öğrencilerden yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzelliklerin temel özelliklerini ifade etmeleri (b) beklenir. Bu süreçte tarihî mekân ya da doğal güzelliklerin belirgin özelliklerini listelemeleri istenir. Gezilerden edindikleri bilgi ve deneyimlerini aktarabilecekleri grup performans görevi verilir (SDB2.2, SDB2.2.SB4). Topladıkları bilgileri afiş, poster, sunu gibi bir ürüne dönüştürmeleri istenir. Performans görevinin değerlendirilmesinde akran ve öz değerlendirme formları öğrencilere sunulabilir. Ürünün değerlendirilmesinde bilgilerin doğruluğu ve görsellerle desteklenmesi, mekânın tarihsel önemi gibi kriterleri içeren dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
HB.2.4.2
Öğrencilerden yaşadıkları yerin yönetim birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgi toplayabilmeleri (SBAB2, SBAB2.2.SB1, SBAB2.2SB3) beklenir. Bunun için yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgileri bulmaları (a) istenir. Yapılandırılmış röportaj, görüşme, genel ağ araştırması gibi yöntemlerle çeşitli kaynaklardan yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili bilgi toplamaları istenir (OB1.2), (E1.5). Öğrencilerin yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili bulduğu bilgileri kaydetmeleri (b) beklenir. Öğrencilerden topladığı bilgileri yapılandırılmış görüşme formuna yazmaları ya da not almaları istenir. Süreç; eşleştirmeli, doğru-yanlış, kısa cevaplı gibi maddelerden oluşan bir çalışma yaprağı ile değerlendirilebilir. Çalışma yaprakları öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.
HB.2.4.3
Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ait anılarını yorumlayabilmeleri (SBAB2, SBAB2.5.SB1, SBAB2.5.SB2, SBAB2.5.SB4) beklenir. Bunun için Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ait anıları incelemeleri (a) istenir. Mustafa Kemal Atatürk'ün öğrencilik yıllarındaki anılarına örnekler verilir veya bu anılarla ilgili video, animasyon gibi eğitsel içerikler izletilerek konu ile ilgili çıkarım yapmaları istenir (OB4.2). Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik yıllarına ait anılarını ifade etmeleri (b) beklenir. Atatürk’ün öğrencilik yıllarındaki başarılarından, azimli (D3.1) oluşundan, söz ve davranışlarını açıkça ifade etmesinden, güvenilir bir öğrenci (D6.2) olduğundan bahsetmeleri istenir. Bunun için öğrencilerden içeriklerde verilen anılardan birini resim çizme, şiir yazma, canlandırma gibi etkinliklerle yorumlamaları istenir (E2.1). Öğretmen tarafından oluşturulan kontrol listesi ile öğrencilerin ürünleri değerlendirilebilir. Bu form öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir.
HB.2.4.4
Öğrencilerden millî gün ve bayramların önemini yorumlayabilmeleri (KB2.14) beklenir. Millî gün ve bayramlara ilişkin deneyimlerini paylaşmaları (a) istenir. 15 Temmuz Demokrasi ve Millî Birlik Günü'nün millî gün olduğu; millî bayramlarımızın ise 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı ile 30 Ağustos Zafer Bayramı olduğu belirtilir. Konu ile ilgili deneyimlerini anlatmaları veya gösterim, canlandırma gibi tekniklerle sunmaları sağlanır. Millî gün ve bayramların önemini ifade etmeleri (b) beklenir. Millî gün ve bayramların kültürel mirasımız olduğu ve ona değer vermenin önemli olduğu (D14.3), millî birlik ve beraberliği güçlendirmeye katkı sağladığı vurgulanır. Öğrencilerin millî gün ve bayramların önemini anlamalarını sağlamak için (D19.2) kültürümüzü yansıtan kutlamalar ve törenler ile ilgili video, kısa film, animasyon, hikâye ya da şiirler sunulur. Öğrencilerden millî gün ve bayramların önemine ilişkin şiir, şarkı, resim, afiş gibi özgün bir ürün oluşturmaları istenir (OB1.3). Öğrencilerin hazırladıkları ürünler portfolyolarına dâhil edilir.
HB.2.4.5
Öğrencilerden dinî gün ve bayramların önemini yorumlayabilmeleri (KB2.14) beklenir. Dinî gün ve bayramlara ilişkin deneyimlerini paylaşmaları (a) istenir. Dinî günlerimizin Mevlit Kandili, Regaip Kandili, Miraç Kandili, Berat Kandili, Kadir Gecesi ve Aşure Günü olduğu; Ramazan ve Kurban Bayramı’nın ise dinî bayramlarımız olduğu belirtilir. Konu ile ilgili deneyimlerini anlatmaları veya rol oynama, canlandırma gibi tekniklerle sunmaları sağlanır. Dinî gün ve bayramların önemini ifade etmeleri (b) beklenir. Dinî gün ve bayramların; millî değerlerimiz olduğu ve insanların birbirlerini ziyaret ettikleri, misafirlerine ikramlarda bulundukları (D15.5) önemli ve özel günler olduğu üzerinde durulur. Bu günlerin coşkuyla kutlandığını vurgulayan (D19.2) görsel, video, kısa film, animasyon, hikâye, şiir gibi içeriklere yer verilir. Dinî gün ve bayramların millî ve manevi değerlerimiz olduğu vurgulanarak öğrencilerden bu günlere saygı duymaları beklenir (D14.3). Öğrencilerden dinî gün ve bayramların önemine ilişkin şiir, resim, afiş gibi özgün bir ürün oluşturmaları istenir (OB1.3). Öğrencilerin hazırladıkları ürünler portfolyolarına dâhil edilir.
Öğrencilerden yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzelliklere ilişkin araştırma yapmaları, imkânlar dâhilinde ulaşabilecekleri bu mekânları aile büyükleri eşliğinde gezmeleri ve bu gezilerden edindikleri deneyimleri arkadaşları ile paylaşmaları istenebilir.Yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili kavram haritası oluşturmaları istenebilir. Ayrıca imkânlar dâhilinde ulaşabilecekleri bu mekânlara aile büyükleri eşliğinde ziyaret gerçekleştirerek yapılan çalışmalarla ilgili bilgi edinmeleri istenebilir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik anılarına, millî gün ve bayramlar ile dinî gün ve bayramların önemine ilişkin bir senaryo yazmaları ve bu senaryoları sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden yakın çevresinde bulunan tarihî mekân ve doğal güzellikler ile ilgili resim yapmaları istenebilir. Öğrencilere yaşadığı yerin yönetim birimleri ile ilgili kavram haritası sunulabilir ve incelemeleri istenebilir. Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün öğrencilik anıları, millî gün ve bayramlar ile dinî gün ve bayramların önemi hakkında düşüncelerini ifade etmeleri istenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.