4. ÖĞRENME ALANI: YAŞADIĞIM YER VE ÜLKEM

Bu öğrenme alanının içeriğini; yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özellikleri, Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı, Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı, millî gün ve bayramlar ile dinî gün ve bayramlar oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özelliklerini açıklamaları, Türk Bayrağı’nın ve İstiklâl Marşı’nın önemini fark etmeleri, Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ile ilgili bilgileri ifade etmeleri, millî gün ve bayramlar ile dinî gün ve bayramlarda yaşadığı duyguları ifade etmeleri, millî bilince ve manevi değerlere ilişkin farkındalık oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
28
Kavramsal Beceriler

KB.1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

Programlar Arası Bileşenler
Değerler

D3. Çalışkanlık, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D14. Saygı, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe, Sosyal Bilgiler, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

HB.1.4.1. Yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özelliklerini açıklayabilme
HB.1.4.2. Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın önemini ifade edebilme
HB.1.4.3. Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatıyla ilgili bilgileri ifade edebilme
HB.1.4.4. Millî gün ve bayramlarda yaşadığı duyguları ifade edebilme
HB.1.4.5. Dinî gün ve bayramlarda yaşadığı duyguları ifade edebilme

İçerik Çerçevesi

Yaşadığımız Yer ve Ülkemizin Genel Özellikleri
Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı
Mustafa Kemal Atatürk’ün Hayatı
Millî Gün ve Bayramlar
Dinî Gün ve Bayramlar 

Anahtar Kavramlar

ülke, başkent, İstiklâl Marşı, Türk Bayrağı, millî gün ve bayram, dinî gün ve bayram

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; akran değerlendirme formu, portfolyo, performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden istenen görsel kavram haritası, bilgi kartı, zaman çizelgesi, şiir, resim, afiş gibi ürünler portfolyolarına dâhil edilebilir.
Sınıf içi performans görevi olarak Atatürk’ün hayatı ile ilgili bilgilerden ve görsellerden oluşan albüm hazırlamaları istenebilir. Hazırlanan albümler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin daha önce resmî tören ve kutlamalara katıldığı, İstiklâl Marşı’nın okunduğu ortamlarda bulundukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin Türk Bayrağı’nı tanıdıkları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin dinî gün ve bayramlar hakkında deneyime sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere Türk Bayrağı, İstiklâl Marşı, millî gün ve bayramlar, dinî gün ve bayramlarla ilgili sorular sorulabilir. Bu konulara ilişkin bildiklerini görsellerle anlatmaları istenebilir.
Öğrencilerden Türk Bayrağı görseli çizmeleri istenebilir.
Öğrencilerin dinî gün ve bayramlardaki deneyimlerini sözlü olarak ifade etmeleri istenebilir. 

Köprü Kurma

Öğrencilerden resmî törenlerde yaşadığı deneyimlerini, Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili bildiklerini, millî gün ve bayramlara, dinî gün ve bayramlara ilişkin anılarını paylaşmaları istenir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

HB.1.4.1
Öğrencilerden yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özelliklerini açıklayabilmeleri (KB1) beklenir. Bunun için öğrencilerden yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özelliklerini incelemeleri istenir. Yaşadığı yerin adı, tarihî yerleri ve doğal güzellikleri, yöresel yiyecekleri ve kıyafetleri gibi yaşadığı yere ait genel özellikler üzerinde durulur. Ülkemizin adı, başkenti ve para birimine ilişkin bilgi verilir. Öğrencilerin, yaşadığı yerin ve ülkemizin genel özelliklerini ifade etmeleri sağlanır. Harita üzerinde ülkemizin başkentini ve yaşadığı yeri göstermeleri istenir. Ülkemizin üç tarafının denizlerle çevrili olduğunu fark etmeleri sağlanır. Akdeniz, Karadeniz, Marmara ve Ege Denizi’nin vatanın bir parçası olduğu vurgulanır. Konu ile ilgili tanıtım filmi, belgesel vb. eğitici materyaller sunulur (OB2.4). Öğrencilerden görsel kavram haritası, bilgi kartı gibi ürünler hazırlamaları ve sunmaları istenir. Hazırlanan ürünler akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

HB.1.4.2
Öğrencilerden Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın önemini ifade edebilmeleri (KB1) beklenir. Öğrencilerin Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın önemi ile ilgili verilen örnekleri incelemeleri sağlanır. Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın ülkemizin bağımsızlık sembolleri olduğu vurgulanır. Bayrağımızın şekli ile ay ve yıldıza vurgu yapılarak rengi belirtilir. İstiklâl Marşımızın şairi Mehmet Âkif Ersoy hakkında bilgi verilir. Eğitici dijital içerikler sunularak Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın ülkemize ait önemli değerler olduğu vurgulanır. Öğrencilerden Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’na saygı duymaları beklenir (D19.1). Katıldıkları resmî törenlerle ilgili deneyimlerini ve hissettikleri duyguları paylaşmaları beklenir (SDB1.1, SDB1.1.SB2). Bunun için konuşma biletleri, konuşma halkası gibi teknikler kullanılarak öğrencilerin duygularını paylaşmaları sağlanır. Öğrencilerden Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı ile ilgili resim, şiir gibi ürünler hazırlamaları istenir. Hazırlanan ürünler öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.

HB.1.4.3
Öğrencilerden Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ile ilgili bilgileri ifade edebilmeleri (KB1) beklenir. Mustafa Kemal Atatürk'ün hayatına ilişkin bilgiler; doğum yeri, annesinin ve babasının adı, ölüm yeri ve Anıtkabir ile sınırlandırılır. Konu ile ilgili kısa film, belgesel, animasyon, fotoğraf, video, infografik gibi eğitici materyaller sunulur (OB2.4). Mustafa Kemal Atatürk’ün çocukluğundan itibaren gösterdiği azimli, çalışkan, planlı ve kararlı olması gibi özellikleri üzerinde durularak öğrencilerin konuya ilişkin çıkarımlar yapmaları sağlanır (D3.1,D3.2,D11.2,D12.3). Öğrencilerden konu ile ilgili bilgilere ilişkin görsellerle desteklenmiş bilgi kartları, zaman çizelgesi, Atatürk Köşesi gibi ürünler hazırlamaları beklenir. Öğrencilere Atatürk’ün hayatı ile ilgili bilgiler ve görsellerden oluşan albüm hazırlama performans görevi verilir. Oluşturulan albümler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

HB.1.4.4
Öğrencilerden millî gün ve bayramlarda yaşadıkları duyguları ifade edebilmeleri (KB1) beklenir. Öğrencilerden millî gün ve bayramlarda yaşadıkları duyguları fark etmeleri istenir. 15 Temmuz Demokrasi ve Millî Birlik Günü'nün millî gün olduğu; millî bayramlarımızın ise 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı ile 30 Ağustos Zafer Bayramı olduğu belirtilir. Millî gün ve bayramların anlam ve önemi üzerinde durulur. Millî gün ve bayramların milletimize ait önemli değerler olduğunu bilerek bu değerlere saygı duymaları (D14.3) beklenir. Başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere bugünlere ulaşmamıza katkı sağlayan tüm kahramanlarımızın anılması ve onlara saygı duymanın önemi (D19.2) belgesel, bayram gösteri kesitleri gibi eğitici içeriklerle vurgulanır. Ardından öğrencilerden millî gün ve bayramlarda yaşadığı duyguları paylaşmaları istenir. Öğrencilere katıldıkları millî gün ve bayramlarla ilgili deneyimlerini ve hissettikleri duyguları paylaşabilecekleri pano çalışması, konuşma halkası gibi etkinlikler yaptırılır (E1.5), (SDB1.1, SDB1.1.SB2). Öğrencilerden konu ile ilgili duygularını yansıtan şiir, resim, afiş gibi ürünler hazırlamaları istenir. Hazırlanan ürünler öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.

HB.1.4.5
Öğrencilerden dinî gün ve bayramlarda yaşadıkları duyguları ifade edebilmeleri (KB1beklenir. Dinî günlerimizin kandiller, Kadir Gecesi ve Aşure Günü olduğu; Ramazan ve Kurban Bayramı’nın ise dinî bayramlarımız olduğu belirtilir. Öğrencilerin dinî gün ve bayramların dinimiz için önemli ve özel günler olduğunu bilerek millî ve manevi değerlere saygılı davranmaları (D14.3) gerektiği üzerinde durulur. Bu günlerde sevdiklerimizle bir arada olmanın önemi (D19.2); video, kısa film, animasyon, infografik, hikâye veya şiirler ile vurgulanır (OB5.1). Öğrencilerin dinî gün ve bayramlarda yaşadığı duyguları paylaşmaları sağlanır. Öğrencilere katıldıkları dinî gün ve bayramlarla ilgili deneyimleri ve hissettikleri duyguları paylaşabilecekleri pano çalışması gibi etkinlikler yaptırılır (E1.5), (SDB1.1, SDB1.1.SB2). Öğrencilerden konu ile ilgili duygularını yansıtan ilgili şiir, resim, afiş gibi ürünler hazırlamaları istenir. Hazırlanan ürünler öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden yaşadığı yer ve ülkemizin genel özellikleri ile ilgili broşür, tanıtım kartı gibi özgün ürünler oluşturmaları ve bu ürünleri sunmaları istenebilir. Bu ürünlerden bazıları aile katılımı ile oluşturulabilir.
Türk Bayrağı’nın ve İstiklâl Marşı’nın önemi ve Mustafa Kemal Atatürk’ün hayatı ile ilgili araştırma yapmaları ve sunmaları istenebilir.
Millî gün ve bayramlar, dinî gün ve bayramlar ile ilgili duygularını ifade eden bir metin yazmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere yaşadığı yer ve ülkemizin genel özellikleri ile ilgili resimli bilgi kartları kullanılarak eşleştirme oyunu oynatılabilir.
Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili öğrendiklerini, millî gün ve bayramlar, dinî gün ve bayramlar ile ilgili duygularını ifade etmeleri istenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.