1. ÜNİTE: PEYGAMBER VE İLAHİ KİTAP İNANCI

Bu ünitenin teması inançtır. Ünitede İslam’ın temel esaslarından peygamber ve ilahi kitap inancı konusu ele alınmaktadır. Öğrencilerin; peygamberlerin görevleri ve özellikleri hakkında bilgi toplamaları, peygamberlerin insanlara örnek olması ve vahyin gönderiliş amacı konularını yapılandırmaları, ilahi kitaplar ve bu kitapların indirildiği peygamberler hakkındaki bilgileri çözümlemeleri amaçlanmaktadır. Felak suresini ve bu surenin anlamını okuyarak yorumlamaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.13. Yapılandırma, KB2.14. Yorumlama

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E3.7. Sistematik Olma, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık)

Değerler

D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.6.1.1. Peygamberlerin insanlara rehber olarak gönderilmesi hakkında bilgi toplayabilme
a) Peygamber inancı konusunu araştırır.
b) Peygamber inancıyla ilgili bilgileri bulur.
c) Peygamber inancıyla ilgili ulaştığı bilgileri öğretmen rehberliğinde doğrular.
ç) Peygamber inancıyla ilgili ulaştığı bilgileri kaydeder.

DKAB.6.1.2. Vahiylerin insanlara ilettiği mesajları yapılandırabilme
a) Vahyin gönderiliş amacıyla ilgili nedensel ilişkiler ortaya koyar.
b) Vahyin gönderiliş amacıyla ilgili nedensel ilişkilere dayalı unsurlardan hareketle uyumlu bir bakış açısı geliştirir.

DKAB.6.1.3. İlahi kitaplarla ilgili bilgileri çözümleyebilme
a) Temel İslam kaynaklarından hareketle ilahi kitapların Tevrat, Zebur, İncil ve Kur’an-ı Kerim olduğunu öğretmen rehberliğinde açıklar.
b) İlahi kitaplar arasındaki kronolojik ilişkiyi inceler.

DKAB.6.1.4. Felak suresini ve bu surenin anlamını okuyarak yorumlayabilme
a) Felak suresini ve bu surenin anlamını okur.
b) Felak suresinin anlamını kendi hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Felak suresinin anlamını değiştirmeyecek şekilde özetler.

İçerik Çerçevesi

İnsanlara Rehber: Peygamber
Peygamberlerin İlettiği Mesaj: Vahiy
İlahi Kitaplar
Bir Sure Öğreniyorum: Felak Suresi

Anahtar Kavramlar

nübüvvet, risalet, tebliğ, vahiy

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitenin ölçme değerlendirme sürecinde açık uçlu soru, kısa cevaplı soru, çalışma yaprağı, kavram haritası ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Performans Görevi: Peygamberlerin insanlara rehber olarak gönderilmesiyle ilgili bir sunu hazırlanabilir. Vahyin hayata yansımalarıyla ilgili bir panel hazırlanabilir. İlahi kitapların isimlerinin ve hangi peygamberlere gönderildiğinin belirtildiği bir kavram haritasının oluşturulması istenebilir. Felak suresi ve bu surenin anlamıyla ilgili eşleştirme etkinliği hazırlanabilir. Performans görevleri ölçütlere göre oluşturulan puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğrencinin ünite süresince yaptığı ürün çıktıları bir araya getirilerek öğrenci ürün dosyası oluşturulur.

Sonuç değerlendirmede performans görevlerine yer verilebileceği gibi yazılı yoklamalar da kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin İslam’ın inanç esasları hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olduğu, Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde inanç konusuyla ilgili bilgilerin yer aldığını bildiği kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Hangi peygamberleri ve ilahi kitapları biliyorsunuz?” sorusu yöneltilerek hazır bulunuşlukları tespit edilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin 5. sınıf “Peygamber Kıssaları” ünitesinde öğrendiği bilgiler ile yeni öğreneceği bilgiler arasında bağlantı kurması sağlanır.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.6.1.1
Öğrencilerin bilme ve anlama ihtiyacına yönelik keşfetme arzusu harekete geçirilerek peygamber ve ilahi kitap inancıyla ilgili sorular sormaları sağlanır (E3.8). Konuyla ilişkili sorular tahtaya yazılır ve öğrencilerin kendilerini ifade etmelerine imkân tanınır. Peygamber, vahiy, tebliğ, nübüvvet, risalet kavramları ele alınır. Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’de adı geçen peygamberlere örnekler vermesi, peygamberlerin görevlerini ve özelliklerini öğretmen rehberliğinde bulması sağlanır. Peygamberlerin insanlar için bir kılavuz olduğu açıklanarak peygamberliğin insanlık için bir gereklilik olduğuna vurgu yapılır. Öğrencilerin seviyeleri dikkate alınarak mucize konusuna kısaca yer verilir. Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin konu ile ilgili kaynaklardan elde ettiği bilgileri ayet ve hadislerden yararlanarak doğrulamaları ve defterlerine yazmaları sağlanır.

DKAB.6.1.2
Öğrencilere, vahiy yoluyla insanlara iletilen mesajlarla ilgili merak uyandıracak sorular sorulur (E1.1). Peygamberlerin insanlar arasından seçilmesi, insanlara örnek olması ve vahyin gönderiliş amacı arasında nedensel ilişkiler kurulur. Öğrencilerin bunları kendi hayatına aktararak mantıksal bir bütün oluşturması ve bir yol göstericiye duyulan ihtiyacı fark etmesi sağlanır (SDB1.1). Bunun için öğretmen rehberliğinde etkinlikler yapılabilir.

DKAB.6.1.3
Öğrencilere ilahi kitapların önemi ve değeri açıklanır. Onların manevi değerlere saygılı (D14.3) olmaları sağlanır. Temel İslam kaynaklarından hareketle ilahi kitapların Tevrat, Zebur, İncil ve Kur’an-ı Kerim olduğu öğretmen rehberliğinde açıklanır. Bu kitapların gönderildiği peygamberler hakkında bilgi verilir. Kur’an-ı Kerim’in son ilahi kitap, Hz. Muhammed’in (sav) de son peygamber olduğu anlatılır. Bu sayede öğrencilerin sistematik olarak (E3.7) ilahi kitaplar arasında kronolojik ilişki kurması sağlanır.

DKAB.6.1.4
Öğrencilere “Felak suresi hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu yöneltilir. Felak kelimesinin anlamı açıklanarak Felak suresinin içerdiği mesajlar ve nerelerde okunduğu hakkında bilgi verilir. Felak suresi hakkında bilgi verilirken surenin Mekki-Medeni ayrımı, ayet sayısı ve Kur’an-ı Kerim’deki sıralaması gibi konulara değinilmez. Felak suresini dinlemek üzere Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı genel ağ adresleri belirlenir. Öğrencilerin bu adresleri kullanmaları sağlanarak (OB2) surenin doğru telaffuzunu öğrenmeleri için dinleme etkinliği yapılır. Öğrencilerin sureyi kendine güvenerek (E1.5) okuması için sesli okuma etkinliği yapılabilir. Surenin anlamı incelenir. Surenin anlamından çıkarılacak mesajlarla ilgili etkinlikler yapılarak sure değerlendirilebilir. Öğrencilerin surenin anlamını kendi hayatı için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin Felak suresinin anlamını değiştirmeyecek şekilde kendi cümleleriyle yeniden ifade etmeleri için yazma etkinliği yapılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden peygamberlerin özelliklerini ve görevlerini içeren bir bilgi grafiği hazırlamaları istenebilir.

Kutsal kitapların gönderildiği peygamberlerin karşılaştıkları güçlüklere çözümleri ile öğrencilerin yaşadıkları güçlüklere kendi çözüm yaklaşımlarını karşılaştırmalı olarak incelemeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere peygamberler ve ilahi kitaplar hakkında görsel ve etkileşimli materyaller sunulabilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.