7. ÜNİTE: BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR
SBAB7. Mekânsal Düşünme (SBAB7.9. Mekânsal Analoji Yapma)
-
E3.4. Gerçeği Arama
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D19. Vatanseverlik
OB5. Kültür Okuryazarlığı
COĞ.10.7.1. Türk dünyasının ortak kültürel özellikleri hakkında çıkarım yapabilme
a) Türk kültürünün yayıldığı alanları gözlemler.
b) Türk kültürünün yayıldığı alanlardaki kültürel özellikleri tespit eder.
c) Türk kültürünün yayıldığı alanlardaki ortak kültürel özellikler hakkında çıkarımda bulunur.
Türk Kültürünün Mekânsal Özellikleri
kültür ocağı, kültürel miras, Türkistan, Türk dünyası, Türk kültürü
Öğrenme çıktısı; açık uçlu sorular, çalışma yaprağı, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögelerinin tanınması, tanıtılması, korunması ve geliştirilmesine yönelik bir faaliyet yürütmeleri istenebilir. Bu kapsamda öğrencilerin afiş, broşür veya kamu spotu hazırlamaları sağlanabilir. Performans görevi; amaç belirleme, bilgi toplama, bilgileri düzenlenme ve görselleştirme, sonuç çıkarma ve sunma ölçütlerine göre değerlendirilebilir.
Öğrencilerin kültür ve bölge kavramları hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.
Türk kültürünü yansıtan maddi ve manevi değerlere örnekler verilmesi ve Türk kültürünü yansıtan görsellerin yorumlanması istenebilir.
Öğrencilere geleneksel Türk müziğine ait eserlerden örnekler dinletilerek onlardan bu eserlerdeki kültür unsurlarını analiz etmeleri istenebilir. Öğrencilere geçmişten günümüze Türk Dünyası Kültür Başkenti olarak seçilen ve Türkiye’de yer alan şehirlerden hangilerini bildikleri, bu şehirleri daha önce görüp görmedikleri ve bu şehirlerin kültür başkenti seçilmesinin nedenleri sorulabilir.
COĞ.10.7.1.
Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar belirlenir. Türk dünyası haritası kullanılarak bu alanların konumları gözlemlenir (SBAB10.2). Açık uçlu sorularla Türk kültürünün yayılışına ilişkin sorgulamalar gerçekleştirilir. Türk dünyasının kültürel özellikleri yazılı veya görsel örnekler kullanılarak tespit edilir ve Türk kültürünün yayılış alanlarındaki ortak kültürel özellikler hakkında çıkarımlar yapılır (KB3.1, E3.4, OB5). Yapılan çıkarımlarda Türkistan’daki Türk devletleri ve KKTC ile Türkiye’nin tarihÎ bağları ve sosyokültürel ilişkileri vurgulanır. Bu süreçte Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar kapsamında bulunan ülkelere sanal geziler yapılabilir. Elde edilen bulgulara dayalı olarak bu alanları kapsayan gezi/tanıtım yazıları, sunumları oluşturulabilir. Öğrenmeler, çalışma yaprağıyla izlenebilir. Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögelerini tanıma, tanıtma, koruma ve geliştirme konulu bir faaliyet yürütmeleri istenebilir. Öğrencilerin, performans görevlerine ait ürünleri alt sınıflarla paylaşmaları sağlanabilir. Yapılan çalışmalarla okul koridorlarında Kültür Yolu oluşturulabilir veya kültür merkezlerinde sergiler düzenlenebilir (SDB2.1, SDB2.3, D19.3). Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).
Öğrencilere *Türk dünyasını oluşturan ülkeler arasındaki ilişkileri geliştirmek amacıyla oluşturulmuş organizasyonlar (Türk Devletleri Teşkilatı, TÜRKSOY, Uluslararası Türk Akademisi vb.) ve bu organizasyonların uygulamaları, Türk dünyasının geçmişten günümüze jeostratejik önemi, Türk kültürünün jeopolitik etkisi ve önemi konularında araştırma görevleri verilebilir. Öğrencilerden araştırma görevlerine ilişkin eğitici videolar hazırlamaları istenebilir. Eğitici videoları tüm sınıfın izlemesi ve değerlendirmesi sağlanabilir.
Türk kültürünün yayıldığı alanlarla ilgili belgeseller izlenebilir, bu kültürü yansıtan mekânlara yönelik gezi/sanal gezi planlanabilir. Gezilerin ardından kültürel özellikler listelenerek tüm sınıfla paylaşılabilir. Performans görevi; Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögeleriyle ilgili kısa video, sunu vb. ürünlerin incelenmesi şeklinde düzenlenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.