7. ÜNİTE: BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR

Bu ünitede Türk kültürünün genel özellikleri, doğduğu ve yayıldığı yerler ile bu yerlerin ortak yönleri hakkında bilgi sahibi olunabilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SBAB7. Mekânsal Düşünme (SBAB7.9. Mekânsal Analoji Yapma)

Kavramsal Beceriler

-

Eğilimler

E3.4. Gerçeği Arama

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyoloji, Tarih, Türk Dünyası Coğrafyası
Beceriler Arası İlişkiler
KB3.1. Karar Verme, SBAB10. Harita
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

COĞ.10.7.1. Türk dünyasının ortak kültürel özellikleri hakkında çıkarım yapabilme
a) Türk kültürünün yayıldığı alanları gözlemler.
b) Türk kültürünün yayıldığı alanlardaki kültürel özellikleri tespit eder.
c) Türk kültürünün yayıldığı alanlardaki ortak kültürel özellikler hakkında çıkarımda bulunur.

İçerik Çerçevesi

Türk Kültürünün Mekânsal Özellikleri

Anahtar Kavramlar

kültür ocağı, kültürel miras, Türkistan, Türk dünyası, Türk kültürü

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktısı; açık uçlu sorular, çalışma yaprağı, performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögelerinin tanınması, tanıtılması, korunması ve geliştirilmesine yönelik bir faaliyet yürütmeleri istenebilir. Bu kapsamda öğrencilerin afiş, broşür veya kamu spotu hazırlamaları sağlanabilir. Performans görevi; amaç belirleme, bilgi toplama, bilgileri düzenlenme ve görselleştirme, sonuç çıkarma ve sunma ölçütlerine göre değerlendirilebilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin kültür ve bölge kavramları hakkında bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Türk kültürünü yansıtan maddi ve manevi değerlere örnekler verilmesi ve Türk kültürünü yansıtan görsellerin yorumlanması istenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere geleneksel Türk müziğine ait eserlerden örnekler dinletilerek onlardan bu eserlerdeki kültür unsurlarını analiz etmeleri istenebilir. Öğrencilere geçmişten günümüze Türk Dünyası Kültür Başkenti olarak seçilen ve Türkiye’de yer alan şehirlerden hangilerini bildikleri, bu şehirleri daha önce görüp görmedikleri ve bu şehirlerin kültür başkenti seçilmesinin nedenleri sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

COĞ.10.7.1.
Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar belirlenir. Türk dünyası haritası kullanılarak bu alanların konumları gözlemlenir (SBAB10.2). Açık uçlu sorularla Türk kültürünün yayılışına ilişkin sorgulamalar gerçekleştirilir. Türk dünyasının kültürel özellikleri yazılı veya görsel örnekler kullanılarak tespit edilir ve Türk kültürünün yayılış alanlarındaki ortak kültürel özellikler hakkında çıkarımlar yapılır (KB3.1, E3.4, OB5). Yapılan çıkarımlarda Türkistan’daki Türk devletleri ve KKTC ile Türkiye’nin tarihÎ bağları ve sosyokültürel ilişkileri vurgulanır. Bu süreçte Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar kapsamında bulunan ülkelere sanal geziler yapılabilir. Elde edilen bulgulara dayalı olarak bu alanları kapsayan gezi/tanıtım yazıları, sunumları oluşturulabilir. Öğrenmeler, çalışma yaprağıyla izlenebilir. Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögelerini tanıma, tanıtma, koruma ve geliştirme konulu bir faaliyet yürütmeleri istenebilir. Öğrencilerin, performans görevlerine ait ürünleri alt sınıflarla paylaşmaları sağlanabilir. Yapılan çalışmalarla okul koridorlarında Kültür Yolu oluşturulabilir veya kültür merkezlerinde sergiler düzenlenebilir (SDB2.1, SDB2.3, D19.3). Performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere *Türk dünyasını oluşturan ülkeler arasındaki ilişkileri geliştirmek amacıyla oluşturulmuş organizasyonlar (Türk Devletleri Teşkilatı, TÜRKSOY, Uluslararası Türk Akademisi vb.) ve bu organizasyonların uygulamaları, Türk dünyasının geçmişten günümüze jeostratejik önemi, Türk kültürünün jeopolitik etkisi ve önemi konularında araştırma görevleri verilebilir. Öğrencilerden araştırma görevlerine ilişkin eğitici videolar hazırlamaları istenebilir. Eğitici videoları tüm sınıfın izlemesi ve değerlendirmesi sağlanabilir.

Destekleme

Türk kültürünün yayıldığı alanlarla ilgili belgeseller izlenebilir, bu kültürü yansıtan mekânlara yönelik gezi/sanal gezi planlanabilir. Gezilerin ardından kültürel özellikler listelenerek tüm sınıfla paylaşılabilir. Performans görevi; Türk milletinin soyut ve somut kültürel miras ögeleriyle ilgili kısa video, sunu vb. ürünlerin incelenmesi şeklinde düzenlenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.